Gå til innhold

hei, for sein legeskjekk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei, eg har vist termin 27 oktober, eg bestilte time te legen men fekk ikkje før om over ein måne og da er eg 2 måner på vei, er de litt seint for første legeskjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest vanlige med første sjekk er i uke 9-12.. Så du har nok fått riktig time. Føles bare veldig lenge til... Jeg skal til min første time i uke 10, og jeg har valgt å gå til jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja føles lenge til, eg bestilte berre te fast legen min:D dei gir vel ein bekreftelse på at du er gravid, sjølv om eg har tatt to tester og begge posetive så er de litt vannskelig å tru:) men har ingen symptomer.. vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til første kontroll når jeg er 11 uker. Han har ul så greit å vente til da for da ser jeg jo mer. Det er 3 uker til så syns det er lenge å vente - håper tida går fort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) jeg har heller ikke fått time før jeg 12 mars og da er jeg 10uker på vei ca, syntes dette var fryktelig lenge så jeg dro innom en dag bare for å få bekreftet at det var noe der, men han sjekket ingen ting, bare regnet ut hvor langt jeg er på vei.... men nå er det bare 2 uker igjen til sjekken da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å komme tidlig til legen kan være viktig om man har spesielle sykdommer. Er man helt frisk er det vel ikke så viktig.. Kanskje ok å få det litt tidlig første gangen også, om man er usikker. Jeg skal i uke 6 men har en sykdom som gjør at det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test som man tar hjemme, er like sikkert som hos legen ja :) SÅ med 2 positive tester, er det 100% sikkert at du er gravid! LYKKE TIL ALLE JENTER!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk ingen legesjekk før uke 12 hos fastlegen . kommer til å være 12+4 ved første sjekk. Prøvde å få før men fikk beskjed om at det ikke var noe poeng i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på graviditets testen jeg tok at den var 99,9% sikker..., merkelig det var nemlig det det sto på kondompakken og!! 8 uker på vei nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får som regel ikke legetime før man hvertfall er 8 uker på vei, hvis man ikke har noen spesiell grunn til å få det tidligere da.. jeg skal ha min første legetime når jeg er 8+6 og det er på tirsdag=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt går bra, ingen blødninger osv...så er det ikke nødvendig å skynte seg til lege/jordmor tidligst mulig. Det er meget lite de kan finne ut så tidlig uten å ta invendig ultralyd da. Maven har ikke vokst nevnevergig osv.

 

Selv har jeg vel ikke tenkt meg ivei på en stund ennå er 10 uker på vei. Testet meg forrige uke, men har vist det lenge bare prøvd å fortrengt det :o) Føler meg ikke klar for en til helt ennå...men men sånn ble det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal første gang til onsdag, er da i uke 12. Haster nok ikke nei. Forrige gang gikk jeg i uke 6, men da klarte jeg ikke tro på det før legen hadde bekreftet det. Testene er jo så sikre nå. Men blir greit å komme igang med kontrollene og å bli innkalt på ultrlalyd. Går jo fort mot det også nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en har kunnskap om hvordan en skal leve under graviditeten, blant annet med å ta folsyre de første 12 ukene, så er det ikke så mye vits å gå til legen tidligere. Men jeg syns uansett 1. gangs gravide burde fått legetime med en gang de var gravide for å få en del informasjon. Er for sent å snakke om Folsyre for å forebygge ryggmargsbrokk i uke 12 blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på første kontroll når jeg var 5+4, og skal igjen når jeg er 10+4.. Jeg er førstegangs, og syns at det er greit med litt ekstra oppfølging.. Det er jo egentlig kuttet ned på antall kontroller man får automatisk, men heldigvis syns legen min at det var bedre med en for mye enn en for lite:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så frustrert over at det er så ulik praksis på dette. Vet om flere helt friske gravide som har vært til både kontroller og UL før uke 12. Selv fikk jeg ikke time til kontroll før 28. mars (da er jeg 11+6), og jeg har vel strengt tatt ikke behov for noe tidligere heller... Men har så lyst til å høre/se knøttet vårt!! :)

 

Det jeg syns var verre var at da jeg spurte legekontoret om det var noe jeg måtte passe på å spise/ikke spise fikk jeg beskjed om at jeg kunne spise hva jeg ville. Og da jeg spurte spesifikt om myke oster og sånt som det har vært skrevet så mye om i det siste fikk jeg beskjed om at "neida, bare spis variert du!". Er ikke det litt drøyt når det står på matportalen at de anbefaler gravide om å holde seg unna sånt??? Må innrømme at jeg fikk litt mindre tiltro til legekontoret etter den telefonsamtalen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du fikk mindre tiltro til legekontoret, men husk at det nok var en legesekretær du snakket med og ingen lege. I tillegg er det en grunn til at mange velger å ha de fleste kontroller hos jordmor framfor lege. Jordmødrene er jo tross alt spesialister på feltet. Jeg forøvrig føler meg trygg på legen min og går mest hos han.

Det er sant at det anbefales å holde seg unna mykoster og spekemat. Samtidig har vi ganske gode kontroller av mat i Norge, så mange mener at det er greit å spise når det er helt ferskt. Et tips: når jeg er kjesken på salt, deilig spekemat, steker jeg gjerne litt spekeskinke og strør på salat med masse annet godt i...

Enig i at særlig som førstegangsgravid kan litt informasjon være lurt å få så tidlig som mulig. Ellers er det jo helst det å høre hjertelyden som er det viktigste man går til legen for, de fleste vet jo at man er gravid og omtrentlig termin uten legen. Men hjertelyden hører man tidligst i 10. uke. Jeg var hos legen dag 11 +6 og da kunne vi etter endel leting høre hjertelyden. Jeg er gravid med nr 2 og da ligger i tillegg livmoren ofte høyere opp enn ved første graviditet. Så kanskje like greit å ha kontroll i uke 11-12 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid for første gang selv. Gravid i uke 7+6 nå. For å være helt ærlig har jeg tatt 4 graviditetstester, og alle har selvfølgelig vært positiv, men har allikevel vanskelig for å forstå at jeg er gravid. har flere symptomer som kvalme, ømme bryster og er tissatrengt hele tiden, men allikevel.. vanskelig å fatte at jeg skal bli mamma. har selv fått time til legen når jeg er 12 uker på vei. Synes selv det er lenge til, men fikk ikke legetime før. Vurderer å ta privat ultralyd før den tid... For å få bekreftet at alt er normalt... Vi må vell bare håpe og tro at alt er greit å være tålmodige:) Lykke til alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...