Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å lurer sånn på hvordan vår lille jente kommer til å se ut, altså om hun blir mørk eller lys. Sambo er halvt pakistansk med mørkebrunt/sort hår og brune øyne, mens jeg er veldig lys med blå/grå øyne. Kommer vi da til å få en jente med mørkt hår? Har hørt at det er faren sin farge som "avgjør". Mulig jeg har hørt helt feil men..:)

Noen som vet noe om dette?:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjønnet på barnet som far avgjør. Øynene og farger så er det brune mere dominant en blå/blond.Mener jeg å ha lest.

Så mest sannsynlig vil du få et barn med brune øyne.

Skrevet

Jeg har hørt at barn av en mørk og en lys kan bli rødhåret :)

Skrevet

Kan også legge til at jeg hadde litt rødskjær i håret da jeg var mindre:) Så blir spennende å se hvordan tuppa vår ser ut:))

Skrevet

søsteren min har en far som er mørk i huden, mørkebrune øyne å svart hår, mens moren min har blå øyne, brunt hår(blondt når hun var liten) å er norsk. Søsteren min har blåe øyne, helt lys i huden men blir fort brun om sommeren å er kjempelys i håret, så det kommer an på om det er moren eller faren som har sterkest gener. I våres tilfelle så har moren min hatt sterkest gener for søsteren min har absolutt ingenting fra faren.

Så du må nok bare vente for å se hvem hun ligner mest på:) Kan være både deg, faren eller omså besteforeldre:)

Skrevet

Har en gutt med far fra colombia her.Min gutt har svart hår og brune øyner som faren har.Så tror nok at jenta de kommer til og få svart hår og brune øyner.

Skrevet

Tror hun kommer til å bli helt nydlig...

Mørkt hår, øynene er jeg litt usikker på, men mest sannsynelig brune.Huden hennes kan bli gylden...=o)

Sambo min har blå/grå øyne med lyst hår... Jeg hadde masse mørkt hår og brune øyne, hadde litt gulsot når jeg var født så hadde gylden hudfarge.Sambo var hvit...=o) Dette var oss når vi var små og nyfødte...

Gutten vi fikk har veldig lyyyst og lite hår (blond) og blå øyne...Denne gangen venter vi jente å er såååååå nysgjerrig på hvordan hun vil se ut...Håper litt at hun får masse av meg da, siden gutten vår fikk mye av sambo..=o)

Men er jo alltid spennende med disse barna..=oD...Er veldig mye sannsynlighetsregning...

Det eneste faren avgjør er kjønnet på barnet=o)

Skrevet

siden han bare er halvt pakistansk og halvt norsk? er det ca 50/50% for at dere får ett barn med blå øyne (visst du har det da? )og lyse farger

Skrevet

For at et barn skal få rødt hår, må begge foreldrene ha gener for dette.

Skrevet

Ikke sant! EN av foreldrene må har gener for dette!;)

Skrevet

og om man har dette vet man jo strengt tatt ikke...trenger ikke å synes hos den som bærer det. vikingene sørget for at det røde håret spredde seg i verden, det samme gjorde kelterne, dette fører den dag i dag til at mange portugisiske barn (blant annet) plutselig får rødt hår selv med mørke foreldre. når det gjelder øyne må man gå så langt tilbake som man klarer, og se på øyenfarge. har besteforeldre brune øyne eller ikke for eksempel. så kan man fordele aleller og begynne å regne ut sannsynlighet...min mann er mørk, jeg er helt lys. sønnen vår har hans brune øyne. min manns mor har blå øyne så min mann har aleller for både blå og brun, så neste mann kan få blå øyne. selv håper jeg på brune for det er det vakreste jeg vet!

hobby genetikeren

Skrevet

Når noen som selv er lyse får barn med noen som er mørkhudede, blir barnet så og si alltid mørkhudet. Barnet vil altså mest sannsynlig ikke ligne deg i det hele tatt, men barnefaren.

Ganske rart valg av barnefar da, det naturlige er jo å velge noen som ligner i alle fall litt på deg selv.

Skrevet

Ehm, det er nok ganske så sjeldent, og gjelder nok ikke dersom den mørke ikke er hvit.

Skrevet

Tror du får en helt fantastisk søt unge jeg! :)

Mest sannsynlig så kommer hun til å bli relativt gylden! :) Og jeg regner med hun vil få relativt mørkt hår og kanskje blå øyne! :) Kommer litt an på hvor mørk barnefar er! :)

Skrevet

Hvis en av foreldrene til faren er lys (han var halvt pakistaner?) med blå øyne og lyst hår, så bærer han arveanleggene for dette selv om han er mørk. Dermed kan han gi både disse og sine synlige, mørke trekk videre. Du er lys/blåøyd og kan kun gi disse arveanleggene videre.

Dvs at det er 50/50 sjanse for at barnet blir

1. Mørk og/eller brune øyne

2. Lys og/eller blå øyne

Hår og øyne følger ikke hverandre, sånn at du godt kan få et blåøyd barn med mørkt hår, eller omvendt ;)

Skrevet

For et rart svar. Selv om man velger en med en annen farge kan man vel ligne litt på hverandre. Det er jo ikke fargen som avgjør det. Dessuten Går man jo ikke bevisst etter utseende når man velger partner, eller? Den man forelsker seg i forelsker man seg i, om man er like eller ei.

Og selv om barnet blir gyldent i huden kan den ha mor sine trekk for det. Og da vil den jo ligne mora si.

Kjenner at jeg ble ganske så provosert av svaret ditt, selv om dette ikke angår meg da jeg har en norsk etnisk mann.

Men som svar til hovedinnlegger så får dere nok et nydelig barn sammen. Og selv om man kan regne med at barnet får svart hår og brune øyne så er det ikke sikkert. Det er alltid like spennende å vente å se resultatet=)

Skrevet

Reagerte på svaret fra anonym selv her, Katla79. Jeg valgte jo ikke sambo etter hvilken hudfarge han har!! Og han er faktisk ikke MØRK i huden, han har en gylden hudfarge, men får en lekker brunfarge når han er ute i sola.

Hans far flyttet til Norge som barn og hans mor er etnisk norsk, så ser ikke på han som en pakistaner for å si det slik. Han er så god som "norsk" :)

Ja, vet at hun kommer til å bli helt nydelig:) Gleder meg sånn til å se henne:)

Kan også legge til at hans søster, som også er halvt pakistansk, har barn med en mann som er lys, og deres jente har brune øyne, helt lys i huden og har lysebrunt krøllete hår :D Nydelig jente:)

Skrevet

:-D hæ! Jeg reagerte på svar fra anonym jeg også.

Jeg og mannen min er ikke like i det hele tatt, men det er jo ikke det som teller. Jeg synes at han er den mest sexy i hele verden :-) han trenger ikke være lik meg for at jeg skal synes det :-D

Jeg er forsåvidt normalt høy, brun i håret og har brungrønne øyne (m-brune, f-blå). Han er høy, har blå øyne og lyst hår (m-blå, f-blå). Så jeg lurer også fælt på hvordan sønnen vår kommer til å se ut :-) Men det finner vi ut om ikke så lenge, gleder meg masse!!

Skrevet

"Ganske rart valg av barnefar da, det naturlige er jo å velge noen som ligner i alle fall litt på deg selv"

Hæææ? Hva er dette for noe å skrive.. Fy søren så mange rare mennesker det er her inne altså..:(( Bare for å lage muggen stemning.. Nei, glad jeg er mer på BV nå- kan anbefales:)

Skrevet

HAHHAHAHAHAH rare menneske!!! Latterlig. Jeg og mannen min ligner IKKE.. hahhahahha

Men uansett.... jeg tror din lille blir en helt nydelig liten verdensborger som ligner mest på seg selv....

Det har seg slik at vi er bærere av to "biter" som bestemmer farge på øynene. For at man skal kunne få blå øyne må begge disse være "blå" eller en "blå og en "grønn". Men for å få brune øyne trenger man bare en "bit" med brun. DVS dersom mor er blå/blå og far er Brun/blå og de får 4 avkom kan man risikere å få 2 unger som har blå og 2 unger som har brune øyne:)

Dette er jo basic naturfagskunnskap......:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...