Mockanin Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 I dag måtte jeg jobbe mens de andre hadde lunchpause. Var noe jeg måtte ha ferdig innen en tidsfrist. Sjefen min var borte i dag, så jeg spurte en av de andre sjefene (hun som ansatte meg) om jeg kunne gå 30 min. før i dag siden jeg ikke hadde tid til å ta lunch. Svaret jeg fikk var at Ok denne gangen så, men sånn skulle det jo ikke være. Greit nok det, sa jeg, men jeg måtte få ferdig dette her innen fristen var over. Så sier hun at her i bedriften har vi ikke tid til å ta lunchpause så pausen blir som regel kort... øøøø HÆ, tenker jeg da. Men holdt klokelig kjeft for blikket til hu dama var ikke av det slaget som innbyr til diskusjon. Så lenge man ikke har betalt lunch så har man vel krav på 30 min. lunchpause vel?
BettyBoob Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 du har nok rett der ja! man har krav på pause når man jobber så og så mange timer (husker ikke tallene, sikkert noen andre kloke hoder her som vet) i løpet av en dag hørtes ut som et hyggelig sted.....
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Dersom det er krav om tilgjengelighet/arbeid i lunsjen skal du ha betalt matpause.
Mockanin Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2008 Dette stedet finnes ikke hyggelig. Derfor ser jeg meg om etter noe annet selv om jeg har vært der i bare 4 uker til mandag.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Dersom du skal jobbe i lunsjen skal den være betalt. Og på en 7,5 timers arbeidsdag er det også lovfestet 2 x 10 min pause tror jeg... Og man er jo gjerne på jobben i 8 timer, men får ikke betalt for lunsjen....
BettyBoob Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 lykke til med letingen!! sjekk ut arbeidstilsynets nettsider, der står det sikkert sort på hvitt
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Heisann tøtta! Nei, det er ikke lov! MEN, kan virke som om "noen" har lagt deg litt for hat, med mindre de behandler alle like dårlig.. funnet noe nytt eller? miss you on msn!
prekæs Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Slik mener jeg det er: Hvis arbeidstiden overstiger 5,5 timer skal man ha 30 min pause. Under 5,5 timer har man ikke krav på pauser. !0 min. pauser eksisterer ikke i loven. Heller ikke 5 min i timen som noen mener.
Sørland-snuppa Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 etter som jeg tror jeg husker, så har du krav på 30min pause på en arbeidsdag på 7 timer. har du ikke pause, kan du skrive på 30min ekstra på vakta de. men tror ikke du har krav på og kan gå 30 min før tiden om du ikke har hatt pause. tror du må være der de 30 min. for en må være tilstede og tilgjengelig om det skulle oppstå en krise. går du før tiden, er det jo en mann forlite.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Det kommer jo tross alt helt an på hva slags jobb man har, da. I en barnehage kan man jo selvsagt ikke stikke av, bare fordi man ikke fikk tatt pause. Er man derimot regnskapsmedarbeider i et firma, og man sitter og fører tall på pcen mens man ikke har betalt, bør man jo kunne gå hjem.
Yoshigirl Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves
pandabjørn Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 hei M synd å lese at du ikke trives i din nye jobb ( og ja alle hadde rett på 30 min pause om dagen, og ettersom du har den jobben du har nå så er det ingen vei for at du skal ha 30 min pause.....!! huff kjenner jeg blir irritert på de du jobber sammen med som verken hjelper deg med opplæring, og heller ikke fikk pause i dag! tror jeg hadde sagt i fra neste gang! trodde du var ei jente med tæl i tji.. håper du finner deg en ny jobb snart vennen klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå