Gå til innhold

lærere - problemstilling!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har bursdag. Søsteren din på 14 kommer innom med en bursdagsgave til deg. En ganske dyr ting.

Hun vil gjerne vise deg websiden hun har laget. Dere sitter litt på datamaskinen og titter.

Du lukker websiden og følger jenta ut.

Senere på kvelden har du glemt hva denne siden var og vil gjerne se mer, så du søker på google etter navnet hennes. Du får opp en annen piczo-side med en elev i klassen din. Denne eleven er bad seed, og du vet det.

Denne eleven har skulket skolen endel i det siste.

Søsteren din er etter alt du vet englebarn. Har hatt influensa de siste dagene og holdt seg hjemme fra skolen.

Du trykker deg inn på eleven sin hjemmeside og finner endel gangster-blingblinglignende ikoner men tenker ikke på det. Så finner du en side hvor det står "Skulketur 20/02-08".

Hmm. Du trykker deg inn med visshet om at eleven din var borte den dagen.

Hva møter deg? Et bilde av ditt dydsmønster av en søster med en joint i kjeften. Et annet ikon sier "Fangst fra bøffing". Du trykker inn og ser "fangsten" til jentene. Det er bl.a den dyre gaven din søsteren din gav deg samme kveld. Samt mange andre artikler.

Sminke, bøker, en kartong med røyk, øl etc.

Videre på siden finner du mange bilder fra "fylla" - søsteren din er på noen men en ting som kommer frem av mange av bildene er at eleven din er ute å kjøre, med både dop, sex og fyll.

iogmed at dette er en webside kan jeg jo ikke garantere sannheten i alt som står, men jeg må gjøre noe. Jeg må varsle familien til jenta og søsteren min. Men hvordan går jeg frem? Må jeg koble inn barnevern?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden vi har vinterferie fra og med i dag får jeg ikke gjotr noe før ferien er over.. eller ?

Skrevet

Er vel ikke noe å bry seg om det der!! høres normalt ut for min del:-)

Skrevet

Ok, hehe, da vet jeg ikke hvor du har vokst opp. Her er det ikke normalt.

=)

Skrevet

Ungene må jo få teste ut litt uten at kontrollorganet skal passe på alt hele tiden:-) Min sønn ble blant annet beskylt av skolen å drive en slags mafiavirksomhet inne på et nettsted, var til og med oppført som leder, men alt viste seg å være en helt uskyldig lek uten noen form for alvor!! Så overhysteri i forhold til det du har sett er ikke helt uvanlig:-)

Skrevet

Jeg syns ikke å reagere på en 14åring som røyker hasj er hysteri.

Skrevet

Hvordan vet du at det er hasj? og hva er galt med hasj:-)

Skrevet

Du bør si fra til rektor, han/hun skal vite hvordan dere går fram i denne saken. (Som selvfølgelig er en veldig alvorlig affære, din patetiske mann.)

Skrevet

Hadde helt klart formidlet dette til foreldrene, men hadde rådført meg med rektor om fremgangsmåte. Som mor forventer jeg at lærere tar tak i sånne ting, og som lærer hadde jeg aldri fått nattefred om jeg ikke tok tak i situasjonen.

Ang søsteren din. Hadde gitt tilbake gaven, og sagt klart fra at jeg tok avstand fra måten hun har anskaffet den. Ved å beholde gaven, gir du en stilltiende aksept av det hun har gjort. Du trenger jo ikke å si hvordan du fant det ut, men bare si at du har dine kilder. Siden du er storesøster, er du nok et forbilde for henne. Og har dermed supre muligheter for å påvirke henne.

Skrevet

Hei

Har nå prøvd å få tak i rektor. Han er på hytta så han fikk jeg ikke tak i.

Men søsteren min har også gjrot stygge ting. Vil det si at jeg skal se igjennom fingrene på det syns dere?

Er innmari rådvill

Skrevet

Jeg ville ikke bare latt det passere nei.... Hvor er foreldrene deres da? De må jo få vite dette, hun er jo langt fra myndig! Hva om hun på ett eller annet vis finner ut at du vet hva hun har gjort for så å la det gå i glemmeboka : Hvor mye respekt tror du at du får fra den kanten fremover? Hva lærer hun av dette da?

Skrevet

Hei

Tror du misforsto mitt siste innlegg. Jeg følte at Synnøve F mente jeg ikke burde gjøre noe med søsteren min og at blir feil. Det var det jeg mente.

Jeg har enda ikke sagt noe til noen. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem og jeg får ikke tak ir ektor.

Har ringt mor flere ganger men lagt på hver gang før ringetonen har kommet fordi jeg ikke vet hva jeg skal si. Huff og huff. "ungdommen nå til dags" ;-)

Skrevet

Kopiér i hvert fall alt innholdet på websiden, for den kommer til å være bortevekk fem minutter etter at en av kidsa får snusen i at du har sett den.

Skrevet

iom at du ikke får tak i rektor, så er det jo like greit å ta en anonym telefon til barnevernet for å få diskutert aktuelle alternativer for videre gang i saken.

Eller så kan du jo alltids kontakte politiet siden både stjeling og hasjrøyking er ulovlig.

Skrevet

Jeg er selv lærer.

Jeg syns du bør informere foreldrene om det du har sett. Og jeg er er enig med de andre i at du bør kontakte rektor i forhold til hvordan du skal gå fram. Slike ting hadde vi jo ikke akkurat om på lærerhøyskolen, og det er greit å konsultere med skolens ledelse om hva som er riktig prosedyre i slike saker. Men i og med at rektor er borte, syns jeg du bør kontakte inspektør, evt sosiallærer hvis inspektør også er utilgjengelig. En av disse personene må det vel la seg gjøre å få tak i??????

Når det gjelder din egen søster, syns jeg du må manne deg opp såpass at du informerer moren deres. Det blir sikkert et tøft slag i ansiktet for henne å høre hva du har å si. Men å ikke si noe, for så å risikere at hun får greie på det ved et senere tidspunkt? Det er et stort svik, syns jeg. Dessuten; det er jo viktig at hun fanges opp nå, før dette evt utarter seg.

Skrevet

Bare et tillegg:

For all del; sørg for å kopiere innholdet på websiden snarest!!!!!!! Uten beviser kommer du ikke så langt, og innholdet kan jo slettes når som helst!!!! Ikke ring moren din før du har gjort det heller!!! Da vil jo hun mest sannsynlig ta kontakt med søsteren din, og før du vet ordet av det er siden slettet!!!!

Skrevet

Herregud.. di er tennåringer.. gjore ikke dere slike ting da dere var 14?! Husk at lillesøsteren din aldri kommer til å glemme det om du tyster på henne. prat med henne istede... si at du vet, å at du ikke synes at det er greit. neste gang gjør du din plikt som lærer. men er du ikke søster først?

Skrevet

Fy Faen, man angir vel ikke sin egen søster!

Skrevet

og klarer ikke helt å forstå at du klarer å misstolke innlegget mitt til å si det motsatte. Ang søsteren: "Hadde gitt tilbake gaven, og sagt klart fra at jeg tok avstand fra måten hun har anskaffet den. Ved å beholde gaven, gir du en stilltiende aksept av det hun har gjort. Du trenger jo ikke å si hvordan du fant det ut, men bare si at du har dine kilder. Siden du er storesøster, er du nok et forbilde for henne. Og har dermed supre muligheter for å påvirke henne". Med dette mener jeg at du har gode muligheter til å få søsteren din inn på bedre tanker, siden hun gjerne ser opp til deg som er eldre. At hun er et dydsmønster utad, er et godt tegn. Det betyr jo at hun bryr seg, selv om moralen svikter litt.

Skrevet

Synnøve F - beklager, var litt trøtt. Hehe.

Til dere som snakker om å angi sin egen søster. Vet du hva, akkurat det er ikke et så stort problem. Det er bedre å ta tak i det nå. La oss si om fem år hadde hun kanskje vært på kjøret. Selv om dette ivrker som veldig naturlig for noen av dere kan jeg fortelle dere at sånn er det faktisk ikke. Har nå ringt inspektør på skolen som skulle ringe tilba,.e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...