Piamin Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Var hos jordmor og hun lurte veldig på om jeg har spiseforstyrrelser. Det har jeg aldri hatt, jeg er veldig glad i mat! Noen andre som har ketoner i urinen? Hva er det og hva kan jeg gjøre for å få dem bort?
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Ketoner i urinen betyr at kroppen din har begynt å tære på lagrene dine for å få energi. Tror det er slik at ketoner oppstår når kroppen din bruker ditt kroppsfett til energi, noe som skjer dersom du ikke har fått i deg nok sukker/karbohydrater (som er det kroppen vanligvis bruker som "bensin"). Spiser du lite karbohydrater..? I tilfelle vil jeg tro det hjelper å øke inntaket av brød, pasta, ris osv. Så vil kroppen din forbrenne dette fremfor kroppsfettet ditt, og ketonene vil antakeligvis forsvinne.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Ja, JM sa at jeg bruker fler kalorier enn jeg får i meg og at jeg derfor forbrenner fett og muskler. Jeg spiser brød eller pasta, ris eller poteter hver dag. JM sa også at jeg skulle være litt forsiktig med tomme kalorier som sukker og fett da jeg var ganske stor da jeg kom til verdn og mormor fødte store unger.. Men jeg skjønner virkellig ikke dette med de ketonene, for jeg spiser masse mat! Jeg er 166 og veier 61 kg... er 14 + 1... Fått kul på magen og større pupper... Merkelig... HI her, forresten
Piamin Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2008 Trodde jeg hadde skrevet at jeg er anonym sist, men der tok jeg feil Hahaha
stibli Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Sa hun hvor mye utslag du hadde på ketoner i urinen? Jeg hadde 5+ (noe som var det høyeste min lege hadde sett) og ble lagt inn på sykehus i uke 11 av svangerskapet. Dersom du f.eks har 1+ eller 2+ er det ikke alvorlig, men som andre her skriver så bør du bare spise litt mer, og ikke minst drikke mer.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Det betyr enklelt og greit at du ikke har fått i deg nok å drikke/spise. Jeg får lett og ofte utslag på ketoner, og har også vært innlagt for væskebehandling grunnet dette. Men det trenger ikke være noe alvorllig i det hele tatt, og det trenger ikke bety at dette er et probllem for deg over tid. Det kan være nok at du har spist/drukket lite et par dager før, eller den dagen du tok urinprøven, og sånt skjer jo. Lev som normalt og ta en test til for å få bevist at det ikke lenger er noe problem. Spiseforstyrrelser var å trekke den VELDIG og unødvendig langt!!!!!!
stibli Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Veldig enig med anonym over her. Å dra spiseforstyrrelser inn i dette er å dra det altfor langt, det burde jordmoren din virkelig vite.
Trulte76 Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 kan det være du har veldig høy forbrening nå under svangerskapet da? Kan man ha høyere forbrenning under svangereskapet enn til vanlig? Etter hvor høy du er og vekta di, så synes jeg ikke det er grunn til å nevne spiseforstyrrelser i det hele tatt..jeg vil si du er normalvektig jeg da..ikke for mye eller for lite..
stibli Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Det var vel ketonene i urinen som gjorde at jordmor nevnte spiseforstyrrelser, og forbrenning har ikke noe med ketoner å gjøre. Men den jordmora har nok bare tatt litt for godt i Men ja, man kan ha høyere forbrenning i svangerskapet. Normalt sett (eller som oftest) går stoffskifte ned under et svangerskap, noe som senker forbrenningen. For noen går det derimot motsatt vei (der jeg er et tilfelle) hvor stoffskifte fyker til værs og forbrenningen gjør det samme.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 Ketoner har vel litt med forbrenning å gjøre, men som stibli skrev over her så har det ikke med forbrenning på den måten når det gjelder vekt og sånne ting som går innunder såkalte spiseforstyrrelser. Ketonene kommer rett og slett av at man har spist eller drukket litt for lite, men det er ikke noe farlig så sant det ikke er mye og går over lang tid.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Man kan ha ketoner i urinen også i forbindelse med diabetes og for høyt blodsukker. Men då hadde du vel hatt sukker i urinen også, det hadde vel jordmora tenkt på
Piamin Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2008 Guri malla, tusen takk for mange fine svar alle sammen! Det er så deilig å få litt hjelp av noen som har bedre peil enn meg! Hadde nemlig aldri hørt om ketoner før. Aner ikke hvor mye det var heller, blei bare paff av spm til JM Men da kan jeg spørre lege om å sjekke det neste gang, for jeg går annenhver gang til lege og JM. Kunne det vært lurt å fortsette med vitaminer? Slutta med de pillene som heter GRAVID som inneholder folat når jeg hadde gått 12 uker. Fortsette med de? - har en del igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå