Gå til innhold

alkohol og barn i hus (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mange er det som pleier og kose seg med øl eller vin av og til til mat eller tv`n når ungene er tilstede? Tenker bare på ett par flasker/glass da altså. ikke store mengder.

Hvet om mange som gjør det Og jeg ser ikke ned på noen som gjør det altså. Men vi gjør aldri det.

både jeg og min samboer har en bakgrunn som gjør at ingen av oss liker det. Vi drikker aldri noe som helst alkohol når ungene er rundt oss. Hverken til jul/ nyttår eller andre anledinger heller.

Men må innrømme at jeg av og til savner den kosen med vinen til maten når en har gjester på besøk...

Men om vi skal på byen eller ut til venner, så kan vi jo komme hjem når vi har drukket og sende barnevakten hjem og legge oss. Det er jo ikke så mye bedre det egentlig om det skulle skje en av ungene noe bli akkutt syke eller noe... Det blir kansje litt dumt egentlig og kan gjøre det, men ikke nyte noe med ungene til stede. hvet ikke jeg. Vi er veldig skjeldent ute sammen. er som regel kun i arrangerte selskaper. som regel er en av oss hjemme med ungene.

vanligvis så har jeg ikke med meg ungene når jeg skal kjøpe noe alkohol, men en gang vi skulle i 30års selskap, så hadde jeg ingen plass og levere de før vi skulle reise, Da sa jenta mi på 6 år til barnevakta når hun kom, "tante, vet du hva.... mamma hadde øl i sekken sin i dag" helt forskrekket i stemmen sin. hahaha. først gang hun har sett meg med øl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri forekommet at ungene har vært i hus med kun berusede voksne.

Gjest Meg & Maria 18.04.07
Skrevet

Jeg synes det er ok å ta en øl til maten eller ett glass vin e.l. Synes barna skal få et normalt forhold til alkohol, ikke bli hysteriske hvis man ser voksne kose seg med ett glass. Er så mange barn som er sånn mot øl og røyk. "Det er stygt å røyke." "Du får ikke pakke til jul hvis du røyker."

Jeg drikker aldri til maten eller hjemme, røyker ikke heller. Men hvis sambo vil ta en øl til maten i helga, så er det helt ok.

Er oppvokst med litt mye alkohol i hjemmet, slik skal ikke jeg ha det!!! Den gylne middelvei er fin å følge.

Skrevet

Me har vin til maten eller om kvelden. No har ikkje me bil uansett så skulle ungen bli sjuk så måtte me ringt taxi eller ambulanse. Me drikker oss uansett ikkje berusa.

Me har ikkje hatt barnevakt enda, men skulle me det så hadde eg skaffa ei/ein som kunne passa over natta og dagen etter også.

Ser på det som eit større problem å sove i huset rusa aleine med ungen enn å drikke to glass vin til biffen.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok å ta et glass vin med barn i hus. Sjelden vi gjør det, men i julen f.eks er vi mye på besøk der det er vin/øl til maten. Gjør meg ingenting så lenge ikke noen blir beruset.

Skrevet

Helt greit for sambo og meg å dele en flaske vin en lørdagskveld mens mini sover. Har vi middagsgjester drikker vi ikke noe mer da heller. Skjer det noe, så kan vi selvsagt ikke kjøre, men er det så alvorlig at vi ikke kan vente på taxi, så har man alltids 113.

Skrevet

Hender vi tar en pils eller et glass vin til maten selv om ungene er oppe ja. Men som oftest er det bare en av oss, den andre holder seg kjørbar (vi bor litt krøkkete til). Jeg er ingenting i veien med at fireåringen ser mamma drikke pils istedet for pepsi max til pizza'n en kveld. Hun har imidlertid hittil aldri sett meg beruset, og slik skal det fortsette å være LEENGE enda.

Skrevet

Vi kan godt dele en flaske rødvin en kveld, etter at mini har lagt seg. Men det er ikke snakk om fyll på noe vis, og jeg drikker aldri når han er våken.

Skulle det skje noe akkutt så ringer man jo etter sykebil, og den skal ikke jeg kjøre uansett.

Jeg mener selv jeg er i stand til å ta vare på mini, selv etter 2 glass rødvin, og jeg ser jo såklart an formen hans før jeg drikker noe. Er han på grensen til å bli syk (slapp, snørrete eller hoster o.l.) så lar jeg det såklart være. Det er kun en gang iblant når ungen er frisk og sovner greit og rolig.

Har foreldre som kjørte samme opplegget, og opplevde dem ikke beruset før jeg som 18-åring hentet dem på bad-taste-party godt på en snurr ... traumatisk nok egentlig. Men mener selv jeg er oppvokst med et avslappet syn på alkohol, og har aldri hatt "vonde" opplevelser knyttet til det.

Skrevet

Barn tar ikke skade av å se at mor og far kan nyte alkohol i moderate mengder. Det har hendt at jeg har tatt et glass vin når datteren min har vært tilstede. Men, som oftest kjører jeg og drikker like gjerne noe alkoholfritt til maten.

Skrevet

Vi drikker ikke alkohol når tulla er tilstede, rett og slett fordi jeg ikke har noe behov for det. Drakk ikke vin eller øl til maten før jeg fikk barn, så ser ikke noen grunn til å begynne med det nå. Men svigermor og svigerfar tar seg alltid et glass vin eller 2 til maten, og det har jeg ingen problemer med. Har et avslappet forhold tilalkohol, folk får gjøre som de vil, bare ikke bli fulle foran barna.

Skrevet

Jeg og mannen har en helt annen bakgrunn enn hva du og samboer har mest sannsynelig. Vi er vant til at alkohol er en naturlig del i 'hverdagen' Både mine og hans foreldre har gjerne tatt seg en øl eller et glass vin til maten i helgene og kanskje noe likør eller liknende til kaffen når det har vært jul, nyttår, bursdag eller lignende.

Så sån er det her og. Mannen og jeg elsker vin og har en hel vinkjeller full. Barna har sett oss drikke en øl eller en vin til maten mange, mange ganger. Men de har aldri sett oss påvirket eller fulle. De er vant ved alkohol men ikke det som kan bli følgden av det, hvis man ikke klarer av å ha et sunt forhold til alkohol.

De har vært med oss og handlet mange ganger(nesten aldri på polet, da vi nesten aldri er der) Men på vingårder og lignende i Italia, eller noen øl på butikken. Vi har et barskap hjemme med whisky i og det vet eldste at dette er sprit. De er ikke intresserte i dette i det hele tatt. Og det føler jeg er godt. Barna våres ser oss ha et naturlig forhold til alkohol og ser derfor ikke dette som noe forbudt. De kommer derfor mest sannsynlig ikke eksprimentere med dette når de blir eldre. Var ute og festet en del når jeg var yngre men det er bare en gang jeg har blitt skikkelig full. Og det var når jeg og mannen var på oktoberfest for noen måneder siden. Takklet ikke de en liters glassene gitt;-P

Skrevet

sambo koser seg med øl kanskje en gang hver 3-4 måned hjemme men jeg drikker jo ikke hvis han drikker .. har vi barn i hus skal minst en person være edru i tilfelle det skjer noe!

Skrevet

Jeg drikker aldri med sønnen min tilstede..ikke et glass vin heller. Men når han har lagt seg hender det jeg tar meg et glass vin på en lørdagskveld.

Jeg liker ikke tanken på å drikke noe når han er våken, og ser meg. Grunnen til det, er at vi voksne lett kan forandre atferd, uten at vi vet det, når vi drikker alkohol. Og et glass er nok til å bli litt annerledes.

Men ser ikke noe galt i å ta et glass vin når lillegutt sover.

Skrevet

jeg er enig i deg med det med atferden ja. har litt efaring med det desverre. Men det er jo veldig forskjellig fra person til person. har sittet med andre som har tatt en og to glass og ikke kan merke noe på de selfølgelig. men hvet selv hvor ubehagelig det er både som voksen og som barn når folk forandrer seg med både mye og veldig lite alkohol

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har ingen problemer med at noen drikker når mine barn er tilstede, men jeg kommer aldri til og røre alkohol når mine barn er hjemme.

Når jeg skulle feire bursdagen min nå i januar, så spurte sambo om ikke vi skulle åpne en flaske vin før vi dro på vors (broren min satt barnevakt her hjemme), men jeg ville ikke.

Vet ikke hvorfor, men syns ikke det passer seg..

Skrevet

jeg tar meg gjerne ett glass vin til maten selv om jeg har barn.

jeg blir da heller ikke beruset av ett par glass vin til mat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...