små Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har snart tentamen i reiseliv, og skulle sette opp en valgfri tematur. Jeg har lett på nettet, og funnet noen jeg har satt sammen til "min".. =) dette er det jeg har til nå, og jeg har skrevet det ned sånn jeg tenker å fortelle det. det er muntlig tentamen! vær så snill og kommenter! =) PÅSKETENTAMEN Hei, jeg heter XXX, og er reisekonsulent hos Apollo. Vi har laget en tematur for dere som jeg skal presentere nå. Og det er en tur til India; Det gylne triangel med Tigersafari. India har så mye, og er så mye, og det er lett å bli forvirra der. På denne turen får dere ikke bare et lite innblikk, dere får også blitt kjent med et intellektuelt India med litterære og filosofiske impulser, samtidig som dere blir kjent med en monumentalt India med bygninger kunstskatter og templer. Som sagt kan det være veldig forvirrende i India, men det er samtidig det som er landets sjarm. Delhi, Agra og Jaipur utgjør det gylne triangel, som er et tilbakeblikk på indias rike fortid. De ligger lett tilgjengelig for hverandre med bil, og er et absolutt ”must” for de som interesserer seg for historie og arkitektur. Flyinformasjon: Avreise dagen er 5 jaunar 2009, og Flyet går fra oslo gardermoen 0845, dere er fremme i frankfurt 1055 og reiser videre derfra 1215. rundt 2050 er dere fremme i India. Da er det bare å ta inn på hotellet, og slappe av eller hva dere nå enn vil. Dag 2 er det sightseeing i Delhi etter frokost. Vi passerer blant annet det røde fortet, som er en festning fra 1640, og fortsetter med en rickshawtur eller sykkeltaxi på godt norsk, gjennom det fargerike markedet Chandni Chowk. Vi ser også indias største moskè og Raj Ghat som er minnesplassen over Mahatma Gandhi. Om ettermiddagen tar dere en tur til New Delhi, med blant annet Birla Mandir som er et tempel viet vishnu og laxmi, India Gate som er indias egen triumfbue som er et 42 meter høyt minnesmerke over indiske soldater som har mistet livet i 1 verdenskrig, og sikhtempelet Bangla Sahib. Dag 3 spiser dere frokost før dere drar videre til Agra hvor dere skal se Agra-fortet, og på slutten av dagen drar dere til Taj Mahal. Taj Mahal er Indias mest berømte severdighet, og er en av verdens 7 underverker. Det er visstnok det mest perfekte og best bevarte gravkammer i verden, og den femte mughal keiseren, Shan Jahan bygde det for å minnes sin 2 kone, mantaz mahal. Taj Mahal skal ha kostet rundt 32 millioner rupi, eller rundt 4,5 millioner norske kroner, noe som på den tiden var enormt mye penger. 20 000 arbeidere deltok, og i 1653, etter 22 års bygging sto det endelig ferdig. Dag 4 spiser dere frokost og så setter dere kursen mot ranthamboa nasjonalpark. Det er ca 7 timers kjøring fra agra, og etter ca en times kjøring besker dere Fatephur Sikri, eller den forlatte by som den også kalles. Den er bygget fra ca 1570, og er regnet for være Mughal keiseren Akbars største mesterverk. Ranthambore Nasjonalpark fikk staus som nasjonalpark i 1981 og dekker et område på ca 400 km2. det er kjent for sine tigere, som det finnes ca 30 av i parken. Så det er stor sannsynlighet for å se de, men de er ville dyr, så det er ingen garanti for det. Guidene og sjåførene er godt kjent, så de vet hvor de skal kjøre for å se best mulig. Dag 5 er det morgensafari 0600, og når vi kommer tilbake er det forkost. Det arrangerer også ettermidagssafari, og tiden imellom har dere til egen disposisjon. Dag 6 er det mer safari..KOMMER MER SNART! Dag 7 spiser dere frokost på hotellet, for så å reise videre til Jaipur. Når dere kommer frem sjekker dere inn på hotellet og har ettermiddag og kveld for dere selv. Dag 8 skal dere til Amber-fortet etter frokost. Amber-fortet ligger 11 km utenfor Jaipur, og på veien dit passerer dere Hawa Mahal, eller vindenes palass, som er selve symbolet på Jaipur. Siste del av turen til Amber-fortet foregår på elefantryggen, og bare det er jo en opplevelse i seg selv. Dag 9 er det retur til Delhi etter en god frokost. Og ettermiddag/kveld er deres til å utfoske Delhi på egen hånd. Dag 10. Avreise til oslo 13.10, før det er det frokost og formiddagen til diposisjon. Flyinformasjon: Avreisedag 15 januar 2009. Flyet fra Delhi går 1310, og det er mellomlanding i Frankfurt her også. Flyet lander i Frankfurt 2135 og går videre 2205. Dere er på Oslo gardermoen 0015. Hotellinformasjon kommer.
små Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 22. februar 2008 ingen? eller er det midy i middagen
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Syns det var veldig tett program, men kunne godt vert med jeg. Sånn utenom det har jeg ingen kommentar, for jeg har ikke peiling på sånt:)
Gjest -<<- Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Unngå fokus på hvor forvirra folk blir i India uten dere til hjelp, med mindre målgruppen er pensjonister på første utenlandstur - det er bare irriterende. Mer fokus på hva man ser på hvert sted, mindre "11 km utenfor," "ca en times kjøring" etc. - skal man på en så lang tur driter man litt i om det er 11 eller 15 km, liksom.Mer om f.eks bakgrunnen for Taj Mahal, stemningen etc. Språkvask (selv om dårlig norsk er en trend i bransjen). Men programmet ser bra ut, det.
små Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2008 Der er du igjen jo pila =) Jeg vet ikke om du så hva jeg spurte deg om på fascisme innlegget mitt. Men hva driver du egentlig med? Altså, du kan jo alt jeg har om på skolen om dagen =) Takk for bra svar =) Kommer nok til gjøre om på det ja..
små Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2008 Hehe, jeg skulle gjerne ha dratt på den turen selv jeg.. =)
Gjest -<<- Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Høhøh, akkurat nå er jeg sykmeldt, kjeder rævva av meg og har "hva kan du lire av deg av gammel kunnskap på dib" som det nærmeste jeg kommer en bruk-hjernen-opplevelse. Driver med unger. Med en tidvis fascistisk approach. =P
små Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. februar 2008 Er du en av de som er født med klisterhjerne forresten? For det syns jeg er urettferdig for oss som ikek er det hehe Jeg setter iallefall stor pris på all hjelpen jeg får av deg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå