Gå til innhold

Ang. å råde en 14 åring til å ta abort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser i et annet innlegg at mesteparten av dere ville rådet henne til å ta abort, mens noen ville foreslått å overta omsorgen for barnet.

Jeg kunne ikke få øye på et eneste innlegg der noen ville opplyst henne om muligheten til å adoptere bort barnet sitt. Er det fordi dere ikke vet at det er en mulighet eller fordi det er mer utenkelig enn å ta abort?

Man leser mye om de psykiske senvirkningene ved å ta abort, og allikevel blir det aldri opplyst i media om at man faktisk har tre valg ved en ufrivillig graviditet. Man kan velge å beholde barnet, man kan ta abort eller man kan adoptere barnet bort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke du lest innlegget mitt? Jeg ville snakke med henne om mulighetene hennes.

Adopsjon er et bedre alternativ enn abort, men et mye tøffere valg.

Skrevet

Tror det ville vært en alt forstor belastning for en 14-åring. Både fysisk og psykisk.

Skrevet

Og her ville nok heller mamma og pappa adoptert barnet, men det hadde absolutt vært en mulighet.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Uten at jeg har noen fakta å legge ut så tror jeg det er mer psykisk belastende å adoptere bort barnet sitt enn å ta abort. I alle fall i en kultur som i Norge.

Skrevet

Tror adopsjon er et svært tøft valg. Abort er en usynlig tabu, mens adopsjon er veldig offentlig og skaper ringvirkniner for hele familien. Det kommer an på om jenta er klar for det som Juno, uten å si at senvirkninger av abort ikke kan vere like ille.

Samtidig tror jeg det er litt lettere for en 14 åring å rasjonalisere seg frem til at abort var riktig i ettertid, nok enklere enn en 23 åring som har mer ressurser til å ta vare på barnet selv om det ikke "passer".

Grunnen til at jeg ikke nevnte adopsjon er at flere familiemedlemmer gjerne hadde tatt på seg foreldreansvaret for barnet, og det hadde nok min søster foretrukket.

Skrevet

Uten å vite dette sikkert tror jeg det er ganske vanskelig å adoptere bort barnet sitt i norge. En prøver i det lenste å lage gode ordninger tilpasset hver enkelt slik at man ungår adopsjon.

Skrevet

Mye mulig at det vlle være mer belastende å adoptere bort barnet sitt enn å ta abort, men jeg mener at skulle man være så uheldig å komme i en slik situasjon så har man krav på å få vite om alle de mulighetene man har.

Det mener jeg vi ikke har i dag.

Skrevet

Ja, her til lands er det ikke barebare å adoptere vekk ungen. Er vel pga amerikanske serier at man hører om dette, men det er vel svært få her som adopterer vekk en baby.

Skrevet

Det er ikke vanskelig å få adoptert bort barnet ditt i Norge, om det er det du ønsker. En må jo igjennom samtaler slik en vet at dette er en avgjørelse som er gjennomtenkt. Grunnen til at de er få adopsjoner i norge er at foreldrene mister eller sier fra seg foreldreansvaret, men ikke retten. Og begge må også si ja.

Skrevet

Hva vet du om det?

Jeg har en venninne som jobber på helsestasjon for ungdom, og de får jevnlig inn gravide jenter på ca 14 år som er gravide. Vanligvis har de vært dritings og aner ikke hvem faren er...

Foreldrene er med på møtet, og HS opplyser om ulike mulighete. Vanligvis ender det i abort. Trist for alle parter - men i mine øyne bedre enn alternativene...

Skrevet

Helt ærlig så tror jeg det er en mye kraftigere psykisk belastning å gå gravid i 40 uker for så å,gi fra seg det man da føder i smerte. Man har allerede da knyttet seg til den lille i magen og ovent. En abort, helst før 10uke er trolig lettere å leve med, greit man har det i bakhodet, men traumet vil være mindre.

Skrevet

Jeg tror det ville være mer belastende for henne å ha adoptert et barn enn å ha tatt en abort. Dette kommer selvsagt an på abortsynet hennes, men jeg baserte det på mitt og mine søstres, siden en hypotetisk fjortenårig søster sannsynligvis hadde hatt noenlunde samme verdisyn.

Jeg er godt kjent med mulighetene for å adoptere bort barn i Norge, og også hvilke holdninger som råder på feltet. Det hadde vært supert om adopsjon ble et vanligere alternativ for de som ikke ønsker å ha barn, men det sosiale stigmaet som medfølger som det er i dag er ikke noe jeg hadde ønsket å utsette en fjortissøster for.

Skrevet

For meg tror jeg traumet ved å adoptere bort et barn jeg hadde bært inni meg i 9 mnd ville vært langt større enn det ville vært hvis jeg tok abort.

Skrevet
Slik eg forstod det så var det to alternativer å velge mellom. A eller B. Eg forstod det ikkje slik at ein kunne legge til alternativer. Hadde søstra mi blitt gravid så skal eg love deg at det ikkje var slik eg hadde håndtert situasjonen. "så M, på tjukka ja. Ja da er det enten abort eller at eg tar ungen da" Uansett så hadde eg råda ho til abort.
Skrevet

Ja, det var alt. 1 og alt. 2...ikke noe om adopsjon til fremmede, og faktisk ikke alternativet om at 14-åringen selv, evt. sammen med barnefar, tok seg av barnet.

Skrevet

Ja, ikkje minst det alternativet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...