camf Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har en katt ssom elsker å ligge på fanget å kose...Er det noen som vet om dette kan være skadelig på babyen i magen????
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Hei, Nei, så lenge det ikke er ubehagelig gjør det nok ikke noe. Men; du skal være nøye med å vaske deg etter å ha kost med katten, passe på å ikke spise/drikke av ting den har slikket på/vært "bort på" samt at noen andre enn deg bør ta seg av "kattedoen"... Dette fordi katter kan bære med seg toxoplasmose-smitte (tror jeg det heter). Noen har hatt denne sykdommen som barn og er da immune og det er ikke farlig (dette får du vite gjennom en av prøvene som legen tar ved første kontroll). Ikke for å skremme deg - bare godt råd )
camf Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk for svar.. ja ansvaret for kattedoen er overført til andre i familien..
AO3 Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Signerer dette. Jeg har for tiden åtte katter i huset, hvorav fire er kattunger. Det er ikke helt ideelt, men sånn er det bare - jeg tenker på kattungene. Jeg tok blodprøve før jeg ble gravid, og jeg er dessverre negativ, dvs jeg har ikke blitt smittet tidligere... :/ Det er bare den første gangen man blir smittet av toxoplasmose at man kan smitte barnet, noe som *kan* føre til abort, tidlig fødsel og skader hos barnet. Du kan bli smittet enten fra den endelige verten av parasitten, nemlig katt, eller fra indirekte verter av parasitten, f.eks. hvis man spiser ikke tilstrekkelig varmebehandlet kjøtt med cyster i. Disse cystene er mikroskopiske, man ser dem ikke. Alt kjøtt må derfor være gjennomstekt, det er veldig viktig! Salater må også vaskes nøye. Man antar at matvarer er hovedsmittekilden for mennesker, siden folk som har katter og veterinærer ikke har høyere frekvens av positive blodprøver enn resten av befolkningen (mener jeg å ha lest på nettet et sted). Katter utskiller egg i avføringen, men de utgjør ikke noen smittefare før etter et døgn. Det er derfor viktig å rengjøre kassen ofte, og at noen andre enn du tar seg av det. Såvidt jeg vet er det bare varmt vann som tar livet av disse eggene, tror ikke desinfeksjonsmidler hjelper (ta likevel dette med en liten klype salt). Kattene er bare smittefarlige når de blir smittet for første gang. Vanligvis skjer dette når katten er ung, derfor anbefaler man ikke at gravide anskaffer seg kattunger, men det er ingen grunn til å avlive katten, slik de dessverre gjorde på 70-tallet hvis en i huset ble gravid. Katter kan bli smittet av rått kjøtt akkurat som mennesker, eller ved at de får i seg mus e.l. ute. Mine katter er rene innekatter som aldri får rått kjøtt, så jeg satser på at de ikke får toxoplasmose + samboeren min har tatt seg av kassene siden vi begynte å prøve. Heldigvis for ham gikk det fort, han har allerede begynt å klage over at han ikke skal skifte noen bleier etter at han har vasket kattedoer i ti måneder. :D Jeg mener at litt må han da ofre han også! Det er ikke han som skal føde den ungen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå