Gå til innhold

Hva kommer treg mage av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på snart 10 måneder får grøt, morsmelkerstattning, middag på glass, banan, fruktmos, vann osv. Men han har alltid hard mage..har faste rutiner på måltidene...når han gjør i bleia kommer d alltid små harde klumper...hva kommer d av? hva kan jeg gjøre for å hjelpe han...kan gi sviskemos men hvor mye av gangen kan man gi det?

Klem fra en bekymret mamma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke uvanlig m hard mage til barn som får mme, hva m og blande ut en ts malt i melka ??? fungerte veldig fint på mine barn, eldste t meg var veldig plaget m magen så hun fikk rosiner i tilegg, men da var hun større enn d din er nå

malt er helt naturlig og ikke farlig, får kjøpt d på butikken

Skrevet

Syns ikke malt fungerer så bra jeg...han har hatt det siden han ble født...får bare håpe det går over. Forrige lørdag måtte vi gi han klyster for han klarte ikke bæsje på egen hånd. Fikk feber å var skikkelig grinete. Men han ble mye bedre dagen etter. Men kan jo ikke gi han d hele tiden heller..

Skrevet

Har du prøvd Laktulose? Mye mer effektivt enn malt og det eneste som virkelig duger iflg barnelegen vår. Det er blitt skrevet mye nyttig om det her inne på DiB av mødre med barn med samme problem. Søk på Laktulose, Lactulose og Duphalac (som er det samme) så finner du masse info.

Skrevet

Hard mage skyldes oftest at tarmen er litt "lat" og ikke gidder å jobbe med å trykke innholdet nedover og ut effektivt nok. Alternativt kan det skyldes kumelkallergi, cøliaki eller en sjelden sykdom som heter Hirschsprung (nervene i deler av tarmen er ødelagt så innholdet kan ikke presses skikkelig forbi dette stedet). Vårt barn ble utredet for kumelkallergi og cøliaki for å utelukke de to før den late tarmen ble behandlet med lactulose (se et annet svar lenger ned om det). Hirschsprung gir normalt også symtomer som vektstagnasjon e.l., så de antok automatisk at det ikke var det.

Hard mage er veldig plagsomt for barnet, men det er hjelp å få hvis man kommer til en barnelege som tar problemet på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...