lifeline Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Jeg venter gutt så for meg er ikke dette et stort tema lenger.Men i ren tradisjon så får jentebarna hull i ørene i tidlig alder. hva synest dere om denne skikken? Helt normalt på utenlandske barn,men ikke så vanlig på norske . hva synest dere ?
bixit Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Huff nei :/ Synes de kan få hull i ørene når de er store nok til å virkelig ønske det selv.
Lompa75 Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Dette er et omstridt tema. Jeg mener at man ikke bør ta hull i ørene på barn før de vet hva de går til og kan få velge selv om de vil ha de eller ikke. Minstegrensen bør være 7 år.
Tredjemann på vei :D Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Ikke før de begynenr på skolen nei! Er veldig imot dette. Skjønner liksom ikke vitsen med å gjøre dette før ungen selv har sagt at den vil det?? Ingen som MÅ ha hull i ørene, så da kan man i hvert fall la dem komme med forslaget selv først.
vanillaface Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg syntes at det er helt nydelig nå babyer har hull i ørene men jeg har ikke gjort det på mine jenter. Eldste var 6 når hu fikk og lillemor (2)har ikke fått enda.
*bubbs* Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Den viktigste grunnen til å ikke ta hull i ørene på barn er vel at de har lett for å utvikle metallallergi om de blir eksponert for et metall fra tidlig alder?
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Fikk hull i ørene når jeg var 5 år og da ville jeg ha selv pga søstra mi på 7 hadde.. Verken Amalie eller jenta i magen skal få hull i ørene før dem kommer og spør om dette selv.. Synes det er unødvendig og ta hull i ørene på småbarn, de trenger det ikke så hvorfor gjøre det? For at dem blir så søte og fine? Er dem ikke søte og fine uten hull i øra også da kansje? Burde vært en minste grense på og få tatt det men da hadde vell folk begynnta og eksprimentere med og ta det på unga sine selv hjemme eller noe...
monika70 Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Er nok kjerringa mot strømmen her.. Synes faktisk det er så nydelig med ørepynt på små jenter! Selv fikk dattern min hull i ørene da hun var 11 mnd, og har ikke hatt problemer med det. Har bare brukt gull og sølvørepynt. Men respekterer at andre har motforestillinger for hull i ørene å små barn. Men som du sier er dette helt vanlig i en del land. Her i landet blir hullene tatt i feks frisørsalonger og parfymerier, under det jeg vil si hygeniske forhold. At det var vanskelig å finne et sted hvor noen ville gjøre dette på en 11 mnd gammel baby var ikke helt lett, måtte faktisk en mann til! Mange har kommentert at hun fikk hull i ørene, men faktisk har jeg ikke hørt noen si noe annet enn at det ver søtt. Har bare brukt slike små stener i ulike farger og annet smått i ørene. Når hun ble litt større synes hun det er stas å ta på ulike ørepynt- fortsatt i sølv eller gull- med marihøner og delfiner eller blomster. ALDRI har hun hatt verk eller betente øreflipper. Det er jo mye enklere å holde nystukne hull rene på en liten enn en stor jente, for da er det jo bare meg som "roter borti" hullene. Jeg har bare positiv erfaring med tidlig hull i ørene - og synes det er nydelig!!
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Synes små barn er nydelige som de er, så jeg kunne aldri tenke meg å lage hull i ørene på mine barn før de var store nok til å ønske seg det selv. Ørepynt og annet fjas kommer tidsnok...
mine små alver... Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Monika 70.. Det var akkurat som jeg skulle skrevet det selv.Helt enig med deg i allt. Datteren min var 12 mnd Når hun fikk.Hun er nå 4 år og er kjempestolt over disse og har mange fine dobber å velge i. Aldri hatt noen problemer med de hun heller!!
1baby,og 1 spire Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Den dagen hun spør selv, skal hun få det. Vi komer ikke til å ta det på henne ellers
SOMMERSMILET Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Jeg jobber som frisør og vi har 5 års grense. Tull og skulle ta det før siden de er så små at de ikke kan bestemme selv.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 Barn kan godt få hull i ørene hvis de vil. Selv var jeg 15 år da jeg tok hull i ørene. Noen gir hull i ørene på jentebabyene sine, det syns jeg er noe tøv. Jeg har en datter på 7 år, ho har ikke hull i ørene, ikke har vi snakket seriøst om å gi henne hull i ørene heller. Det hender at ho spør om det, ho har noen venninner i klassen som har hull i ørene. Jeg er ikke motstander av at småjenter kan få lov å få hull i ørene, men de må vite at hullene skal renses daglig i begynnelsen. Barn som får hull i ørene må la mammaen få lov å rense hullene daglig, hvis de har mast seg til hull i ørene. Jeg syns det er greit at dattera mi på 7 år ennå ikke har hull i ørene, greit å ikke ha det å passe på ennå. Man må jo bruke øredobber så og si hver dag, når du bare er 7 år kan du fort somle vekk øredobbene dine. Det er jo små øredobber som er for småjenter, ikke store øredobber. Jeg vil nok vente til ho blir 9-10 år før jeg seriøst vurderer å gi henne hull i ørene.
Synnøve_Solbakken Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 Syns de bør ha begynt på skolen. Må si jeg syns det er grusomt med babyer med hull i ørene, tenker lavstatus med en gang, det er ufattelig jalla...
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Vet om ei som fikk hull i ørene da hun var ett år. Hun hadde ikke snev av hår på hodet og folk trodde hun var en gutt. Det er vel en smakssak hva foreldrene velger. Jeg personlig syns det kan være skjønt på små jenter, ikke babyer da..
babysjuk82 Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 Æ syns ikke babya ska ha hull i øran.hæregud,der vondt og ta hull i øran og da.kan ikke tenke meg at d er fint på babya elr..heller ik 1åringer.e bare min mening.
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 da var jeg litt for kjapp ,min datter var 2mnd når hun fikk hull i ørene,men det er vår skikk i og med at jeg har utenlandsk bakrunn,tok hos helse søster i Spania,men der nede tar de med en gang de er født på sykehuset,ja ja kjeft meg ned,men tulla mi vil ikke ta dem av nesten hun er 6 år nå
Mai-prinsesså..termin 26 mai Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 Jenta mi var 3,5 da hum fikk hull i ørene:) Da haddehun masa lenge om å få det for hun hadde sett flere rundt hennesom hadde det:=)Gått kjempe fint...så fornøyd og kry atte:)
Katsi Skrevet 23. februar 2008 #20 Skrevet 23. februar 2008 Angrer på at jeg ikke tok hull i ørene på dattera mi før hun ble stor nok til å synes det er skummelt. Hun er nå 6,5 år, og har egentlig veldig lyst på hull i ørene men tør ikke. Hun sier at hun må vente til hun er voksen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå