Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hva er forskjellen med å føde med eller uten?
anette1982 Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 tror ikke det er farlig, hadde det under forrige fødsel, og det hjalp meg veldig da fødselen tok veldig lang tid
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Jeg foreslår at du melder deg på et svangerskapskurs eller leser litt på internett samt spør legen din om dette med smertelindring. Men jeg kan gi deg litt info - forenklet og i kortversjon. Epiduralen man bruker i dag er det såvidt jeg vet ikke knyttet vesentlig risiko til. Forskjellen på å føde med og uten er at fødselen blir mer eller mindre smertefri, mens uten blir den smertefull...det er jo åpenbart. Men det finnes andre former for smertelindring som er gode alternativer. Ulempene med epidural er for det første at man blir mindre mobil under fødselen - kan ikke bevege seg rundt i like stor grad, må ha kateter fordi man ikke kan gå på toalettet selv, noe som i sin tur kan medføre at det blir problemer med å tisse dagene etter fødsel. Dessuten må barnet overvåkes gjennom hele fødselen. Videre anbefaler helsepersonellet at man venter til et stykke uti fødsel før epiduralen settes. Dette er fordi riene blir mindre effektive rett etter den settes, og man bør være sikker på at fødselen er skikkelig i gang, så ting ikke stopper opp. Epiduralen kan også av samme grunn medføre at fødselen varer lenger, fordi riene altså blir mindre effektive. I sjeldne tilfeller kan epiduralsettingen medføre blødning i epiduralrommet i ryggen, noe som visstnok gir verdens mest heidundrende hodepine, men dette er såvidt jeg vetnoe denåkan gi deg medikamenter mot hvis det oppstår. Fødsel med epidural innebærer generelt mer bruk av medikamenter, da man ofte må ha drypp i tillegg for å forhindre at riene forsvinner/blir for svake/ineffektive. Sånn, det var de ulempene jeg kommer på, fordelene er selvsagt at dette gir en tilnærmet smertefri fødsel, som sagt. Men få mer informasjon om dette fra fagpersonell. Det er mange andre (gode) former for smertelindring også, og man må finne hva som er rett for en selv.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 epidural skal ikke eg ha iallefall.. det er nok ikke så farlig for barnet, men det kan få store konsekvenser for deg hvis det ikke blir satt riktig.. eg kjenner ei som har endt i rullestol etter epidural bedøvelse når hu skulle fikse en skade i kneet...lam fra livet og ned.. eg tør bare ikke.. dette er nok veldig uvanlig og hun var nok bare veldig uheldig men eg tør ikke..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Nei, hvorfor skulle epidural være farlig? Hvis det hadde vært farlig så hadde da aldri dette blitt tilbudt til fødende kvinner!!
Ninjus Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har hatt epidural på begge mine to tidligere fødsler,(lange fødsler) og har vert kjempefornøyd. Smertene forsvant, samtidig hadde jeg kontroll på pressriene når de kom. Jeg hadde drypp i tillegg så det vart en del ledninger å drasse på, men jeg fikk fortsatt bevege meg rundt. Jeg hadde ikke kateter og gikk på do selv når jeg hadde behov for det. Det beste var at en fikk kvilt seg og hentet seg inn til pressriene kom. Det kan nok oppstå komplikasjoner her og som med alt annet.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Det går vel bra med de fleste, men jeg vet om ei som har fått kroniske smerter i hode og rygg pga at epiduralen ble satt feil. Hun er helt ufør og har prøvd å ta livet sitt flere ganger... en annen var sengeliggende pga vondt i rygg en uke etter fødselen. Så jeg må si jeg er skeptisk til å bruke epidural. Jeg håper jeg klarer meg uten, men skal ikke si sikkert at jeg ikke skal ha det, har ikke født før og vet ikke hva jeg går til, blir det forjævlig så går jeg nok for det.. går jo som regel bra.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Litt feilinfo her. Man kan absolutt gå oppe med epidural, og man trenger heller ikke kateter. Dette kommer an på hva slags medikament man bruker, og stort sett bruker man under fødsel lokalbedøvende + smertestillende middel. En annen variant er å bruke et sterkt lokalbedøvende middel, dette vil lamme beina og man må nok da ha kateter, men dette er nok ikke så vanlig under normale fødsler.
VeslePhreaken Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php
BlåklokkaVest Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Jeg foretrekker å føde uten, men det er fordi den gjorde pressriene mine svakere og svakere ved min første fødsel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå