Serephina Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Er det noen her som går på rehabilitering? Jeg gjør det, men ønsker også å bli gravid. Har skjønt at det ikke er noe problem å være gravid mens man går på rehab penger, men hva når året med rehab penger er over og barnet født. Noen som vet om det vanligvis går greit å motta rehab penger i et år til. (selvfølgelig om legen anbefaler det til NAV) Min lege mener et svangerskap og barn hadde vært godt for meg og støtter meg med å skulle søke et ekstra år, men jeg er usikker for hva om nav ikke godtar det. Noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Kan du ik da få rett til permisjon først så jobb/trygd eller studie med yrkesrettet attføring? Tror d er begrenset hvor lenge man får rehab
Mia Maria Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Hei, har vært i dette trygd og attføringssytemet i over 10 år nå... ødela ryggen min som 16åring og d ble godt kjent yrkesskade fordi d skjedde i skolesammenheng. Når har jeg vært under attføringdelen i 4.5 år.... rekner med at jeg blir sykmeldt nå i midten av April pga av ryggskaden begynner å gjøre seg gjeldene nå. har snakket med nav trygd nå og de sier at når sykemedlingen min kommer skal den leveres til nav arbei og saken min overføres til nav tyrdg og jeg kommer over på rehabiliteringspenger i den tiden jeg trenger for å rehabilitere meg til å kunne fortsette studiene... hver sak har sine sider så undersøk med sakbehandler I midt forrige svangerskap ble jeg sykmldt i uke 24 pga av tvillinger og gikk også da over på rehab.penger...disse gikk jeg på tilo jeg komm inn i neste attføringstiltak... så det hele avhenger av deg, fastlegen og nav trygd....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Når man går på rehabiliteringspenger opparbeider man seg ikke krav på svangerskapspenger/svangerskapspermisjon. Ja, du kan få uvidet rehab-tiden din hvis legen anbefaler det, med opptil ett år. Som regel går det greit. Hvis ikke, så kan du søke om tidsbegrenset uførestønad for f.eks ett år når rehabilliteringspengene dine går ut. Da skriver også legen en anbefaling, som nav behandler. Så lenge du ikke er i stand til å arbeide, eller har ett lite barn og ikke er i stand til å arbeidet mens det barnet er lite (sykdommen/skaden din forverres hvis du begynner å arbeide mens du har ett lite barn), så får du garantert innilget lengre rehab-periode, eller tidsbegrenset uførhet. Så jeg ser ingen problemer i at du forsøker å bli gravid og får ett barn.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Du har vanligvis ikke rett på rehabpenger når du har født. Du får ikke innvilget uføre fordi du har blitt gravid og har barn. Det er ikke grunn god nok. For å bli vurdert for uføre må man få erklæring om at attføring er kontraindisert og det er det ikke om man "bare har fått barn". Og skal man få innvilget attføring, må man være reell arbeidskandidat, dvs at man kan delta på kurs eller være i et opplegg. Det kan man jo ikke om man har en liten baby. Tror overgangsstønad er det du kan vente deg. Men, hvis sterke grunner taler for det kan man sikkert få rehab. Men utover 52 uker skal det foreligge meget alvorlig sykdom. Tror selv jeg ville ha ventet med å bli gravid til forholdene er mer ordnet, er man såpass syk at man får rehab, kan det bli tungt å få et barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå