Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det å ta denne utdannelsen?

Tok du linjemodell eller bredmodell?

Er det nok å ta et år ekstra pedagogikk fra 6-10 år for å kunne jobbe på småskoletrinnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror du bare må ta det fjerde året..

Skrevet

Jeg går første året nå og stortrives! Dronning Mauds MInne er nok den beste skolen for førskolelærerutdanning:-)

Aner ikke hva du mener med linjemodell og bredmodell jeg da...? Utdanninga er 3-årig på heltid, og 4 år om man velger deltid tror jeg, men jeg anbefaler deg å ta den på heltid.

Slik som det er akkurat nå så er det nok med ett ekstra år for å kunne jobbe på småskoletrinnet (1.-4.klasse), men vi ble fortalt at de kanskje etterhvert går bort fra denne ordningen slik at ikke alle førskolelærerne havner i skolen. De trenger MANGE i barnehagene nå:-)

Skrevet

I tromsø er både den samlingsbaserte utdanningen og den stasjonære utdanningen heltidsstudier, og jeg mener begge er tre år. Det er ofte litt forskjell på hvem som velger hvilken utdanningsform, f.eks er det mange somhar jobbet i bhg tidligere eller som har barn selv som tar den samlingsbaserte formen... :)

Det ser ut som dette varierer litt fra skole til skole, så du burde sjekke ut det utdanningsstedet som er aktuelt for deg :)

Skrevet

Jeg går 3 og siste året på førskolelærerutdannelsen (bredde) og den tiden har vært krevende men gått fort (er alene med ei lita jente, så derfor ekstra krevende)

Nå skal jeg ut i jobb til høsten, og det er ikke vanskelig å få seg jobb, de blir slengt etter deg.

Etter å ha jobbet et par år har jeg tenkt å ta to år med spesped (mastergraden) (på kveldstid et par dager i uka mens jeg jobber) fordi jeg synes det er interessant.

Det med linje og bredde har de gått bort ifra (iallefall på høyskolen der jeg går) men det går ut på av linjemodellen er fordypning fra første året og bredde går ut på at man lærer litt om alle fag og har veldig mange småprosjekter (og noen store) i grupper. Det er krevende, men VELDIG gøy og lærerikt synes jeg.

Lykke til med de valg du måtte ta ;-)

Skrevet

For å jobbe på småskoletrinnet kan du ta GLSM. Det kan du ta som nettstudie.

Skrevet

Hei.

hvis du ønsker å jobbe i skolen bør du heller ta allmennlærerutdanning.

Det stemmer at du er kvalifisert til å undervise fra 1. 4 klasse med førskolelærerutd og GLSM (grunnleggende lese, skrive opplæring og matematikk) MEn det er et stort men det er ikke like lett å få jobb i skolen. I Oslo bl annet er det ikke mange førskolelærere som får jobb nå for tiden. Noen kommuner fredrikstad ansetter ikke f lærere i det hele tatt i skolen for tiden har jeg hørt. Hadde en venninne med 5 års erfaring fra osloskolen men hun fikk ikke jobb der. Siden det er for få førskolelærere i bh så er ofte rektorer lojale mot bh og ansetter heller førskolelærere. På min skole med ca 30 lærere har vi kun 4 førskolelærere igjen nå.

Skrevet

Tror ikke det er alle skoler som har bredde og linje-modell, jeg selv går linje, og det passa meg veldig fint. Men dette er ikke noe valg man har lengre på min skole.

Skrevet

Jeg går og på Dronning Maud, trives veldig godt ! Jeg går internasjonal linje, første året.

Jeg mener og at Dronning Maud er den beste skole å utdanne seg til førskolelærer på.

På Dronning Maud er det flere linjer, og så har man det man kaller hovedmodellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...