Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Minstegutten min er 8 uker, og storebror er 6 år. Vi har vært veldig fokusert på å gi storebror mye oppmerksomhet etter at vi kom hjem fra sykehuset. Da vi kom hjem var storebror snydens forkjølet, og det var veldig vondt å si at han ikke måtte kysse på babyen. Det gikk greit, men han vil fremdeles kysse lillebror heeele tiden. Jeg har prøvd å si til ham at kanskje babyen blir litt sliten- og så tenker jeg litt på alle sykdommene han kan ha med seg hjem fra skolen. Han er kjempeflink og vasker hendene sine med en gang han kommer hjem fra skolen. Er veldig redd for å skape negative følelser hos ham ved å hele tiden si at babyen må få være i fred, og det er klart at det er en stor overgang for ham at han ikke er alene lengre. Jeg er jo glad for at han vil være god med broren sin, og ikke klype fks, men blir sliten av å følge med hele tiden. Noen gode råd fra andre med samme erfaringer?
alvis Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har en gutt på 2,5år og en på 5 mnd. Storebror kysser lillebroren sin hele tiden. Han er fast i ham hele veien. Det nytter ikke å si ifra og jeg ser ikke noen tegn til at han har tenkt å slutte kyssse lillebroren sin. Til tider er det veldig plagsamt men samtidlig så knytter jo de to bånd og lillebror ser ikke ut å bry seg. Han ler oftest. Bakdelen er jo at siden storebror går i barnehage er han alltid snørrete. Lillemann har vært skikkelig forkjølet tre ganger alrede. Men jeg tror han hadde blitt det uansett om storebror hadde kysset ham eller ikke. Jeg håper intressen snart forsvinner litt fordi det er som du sier...ganske slitsomt å følge med hele tiden.
Lykkelig g~g~j Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 ja d e ikke lett.. forstår dilemmaet ditt her! Et råd kan jo være å prøve å forklare storebror at lillebror lett kan bli forkjøet fordi han er så "ny" og at dere kanskje kan prøve å finne "alternative" måter å være god på... fetteren til minien er 2,5 år og dersom han er forkjølet og slik så bruker vi å si han kan kose på foten eller magen eller noe sånn fordi "babyen liker d så godt" ... )) er jo klart litt forskjell på en 2,5 åring og en 6 åring så ville prøvd å forklart han at lillebror er veldig glad i kos fra den snille gode storebroren sin men at vi må passe på at han ikke blir syk.. )
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Hei, HI her. Det hjelper godt bare å se at det er flere i samme situasjon:-) Jeg prøver også å forklare at små babyer lett blir syke osv- men vårt eldste barn døde av en infeksjon, så jeg har i bakhodet at jeg vet jeg er litt hysterisk+ at storebror blir redd for at lillebror skal dø hver gang jeg sier at han lett kan bli syk.. Da storebror var baby orket jeg ikke at noen tok i ham engang, så jeg er heldigvis blitt mye tøffere.-men det er akkurat som han bare ikke greier å la være å kysse på lillebror selvom jeg også har introdusert forskjellige måter å kose på.. men, men, får satse på at det gir seg litt etterhvert, og være glad for at han har så gode følelser for lillebroren sin:-)
Lykkelig g~g~j Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 huff.. etter d du skriver skjønner jeg godt du er ekstra bekymret. synsdu er "flink" som klarer å holde litt roen etter d dere har opplevd. Lykke til hvertfall og fortsett å oppfordre han til god håndvask d e jo veldi bra han er god med lillebroren sin..
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Kan dere prøve å gjøre en avtale med ham? F.eks bare kyss om morgen og til kveld og at sånn skal man ha det?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Takk for gode råd! Skal prøve å se om jeg kan vinkle det litt positivt, med mye skryt og belønning når han greier å begrense seg litt. Jeg ser jo heller ikke bort fra at denne veldige "kyssetrangen" er et tegn på litt sjalusi i en litt fordekt form;-).. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå