Gå til innhold

Gravide røykere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til andre gravide på gaten, og desverre er det noen av de som står med røyken i hånden eller i munnen.

Fy flate så egoistisk! Noen strever med å få barn, og lever sunt, også er det noen som røyker til tross for at de har blitt gravid. Opptatt av mat er det mange som er her. Hva man kan spise og ikke spise. Men hva med røyking. Man blir rost hvis man klarer å trappe ned fra 20 til 10.

Stakkars små inni magen til de som røyker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett å slutte og ikke alle klarer det. Å trappe ned fra 20 til 10 hjelper faktisk enormt! Og om man da klarer fra 10-5 så er det enda bedre. Det hjelper ikke å bli dømt for noe man vet selv er feil og skammer seg over. Det hjelper å bli oppmuntret til å klare det riktige.

Skrevet

Jeg tror med 100 % sikkerhet at alle gravide vet nøyaktig hvor farlig det er å røyke. Så hvorfor slutter de ikke da? Vel, hadde det vært SÅ enkelt så ville du ikke sett en eneste gravid - eller annen person heller forsåvidt - som røyker.

Jeg har aldri røkt, men vet selvsagt likevel at det kan være kjempevanskelig å slutte. Kjenner utrolig mange (flest ikkegravide) som strever - og har strevd i mange år - for å greie å slutte.

Gravide røykere får virkelig gjennomgå av omgivelsene, syns det er helt unødvendig av meg - og andre - og påpeke dette. Det må jo oppleves som ren mobbing.

Jeg syns det er flott at gravide greier å trappe ned, og kanskje på sikt greier de også å slutte!

Skrevet

Det er flott at gravide røykere greier å trappe ned. Helt enig.

Men der stopper enigheten min tror jeg. Men jeg er full av fordommer da. Er nok en slik prektigper. Har aldri røykt, og synes generelt jeg lever etter den berømte boka, så sunn osv. Likevel har jeg vært gjennom to senaborter før dette svangerskapet. Urettferdig føltes det, selv om jeg nå er gravid igjen i uke 26, så jeg er bare lykkelig over å få lov til å oppleve dette å bli mamma.

Men ja, jeg skal innrømme at det føltes urettferdig å miste, når jeg så på andre som var gravide og gikk rundt og røykte. Men jeg unner jo selvfølgelig ingen å miste.

Jeg aner ingen ting om hvor vanskelig det er å slutte å røyke, men jeg har jo lest disse innleggene av røykere som faktisk har kuttet ut røyken fra testen viste to blå. Men jeg er kanskje godtroende og tror at det er så lett å slutte.

Jeg er kjempe redd for alt jeg spiser. Ble skikkelig redd etter den ostesaken på riksen. For meg føles det som om hvis man er uheldig å får i seg en liten bit med muggost en gang i svangerskapet så kan det bety fosterdød. Mens det virker som det skal en del røyk til før bebisen tar skade.

Er bare glad jeg aldri begynte å røyke så slipper jeg å streve med å slutte.

Skrevet

Enn å være så hysterisk da ?? redd etter ei ostekake.. off.. blir så sliten av å lese enkelte innlegg her inne, man skal jo leve et normalt liv i sv.skapet..

Jeg var røyker, men sluttet når jeg ble gravid..

Men ALLE jeg kjenner som røyka gjennom sv.s har FRISKE og RASKE barn...

Dere må roe dere ned litt, for d som er der som sitt det sitter uansett om du spise ostekake og røyker.."!!!

Kos dere heller med mat dere liker, å ikke tenk så mye på hva dere hiver innpå:))

Skrevet

Nok en gang det flotte argumentet med at jeg kjenner noen som røyket og det gikk bra. Snakk om å være uvitende sier jeg bare. Til deg lengre opp, jeg er på ingen måte 100%sikker på at alle gravide som røyker vet hvor skadelig d er. Det er mange som er dårlig opplyste, eller rett og slett unnlater å finne ut hvor farlig det er for å unngå alt for dårlig samvittighet. Jeg må si jeg har ingen respekt for folk som røyker under et svangerskap og heller ikke for de som drikker alkohol. Jeg har derimot stor respekt for de som klarer å slutte med sine fæle uvaner og ta hensyn til barnet sitt. Syns røykere skal slutte å forsvare seg for at de røyker i svangerskapet, første steg i riktig retning er å innrømme problemet.

Skrevet

Here we go again........

Blir vi aldri ferdige med dette???

Skrevet

Jeg tror alle vet hvor farlig røyking er. Røykerne også.

Og alle leger vil nok si at det å bli gravid er en god anledning for å slutte å røyke. Desverre er det ikke så lett for alle å bare slutte. Men jeg tenker at tanken på barnet i magen må være motivasjon nok.

Ikke alt i livet er lett, og jeg synes heller ikke det skal være det. Men man kan greie alt bare man vil det nok og er sta.

Og det er ikke farlig å spise ostekake. Det er mykost i ostekake, ikke brie eller camembert som kan inneholde listeria. Så kos deg med kake du:-)

Skrevet

Akkurat dette temaet tror jeg nok vi aldri kan bli ferdig med. Sånn er det bare. Dette er noe som opptar veldig mange, og hvis røyking under svangerskapet kan gi noen gravide litt dårlig sammvittighet, så helt ok. De har egentlig ikke noe valg. Jeg kjenner en som har røykt i alle sine tre svangerskap. Og ja, barna hennes har tatt skade av det! Og hun vet det!

Skrevet

har selv røyket siden jeg var 15. slutta den dagen jeg fikk positiv test selv om jeg kunne ha slutta før, vi planla jo å bli gravide. men det var søren meg ikke lett uten en grunn.. men når testen ble positiv kutta jeg på flekken! jeg har alltid vært i mot røyking under svangerskapet så for meg var det en selvfølge å la være å røyke. men nå har ikke jeg vært en storrøyker, har røyka max 10 røyk til dagen for det meste. jeg vet hvor vanskelig det er å slutte til vanlig, og mange har det kanskje slik fordi om man er gravid. røyking er en uvane som ikke er lett å bli kvitt, noe man nyter til vanlig! hadde ikke jeg blitt gravid hadde jeg nok enda røyka.mange som kritiserer så jævlig er det som ALDRI har røyka eller vært avhengig av røyk. man vet ikke hvordan det er før man selv er oppi det. men er helt enig i at røyking hører ikke til i et svangerskap, men nå var jo jeg heldig å kutta tvert. og for meg var det null problem.

Skrevet

ps: tror heller man skal være virkelig bekymra for inntak av alkohol og narkotika, det er det som gir misdannelser på et barn med store inntak.

Skrevet

Rebekka skrev vel osteSAKEN og ikke osteKAKE;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...