RompeRock Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Lille var på 1 årskontroll tidligere i uka. HS kommenterte da at hun ikke sto noe ennå. Og at hun hadde begynt å krabbe først i løpet av den siste måneden. Før det var det kun åling/kryping (i vill fart...). Nå ringte HS og spurte mer om det med at lille ikke sto, at hun var svak i bena osv. Jeg har alltid vært bekymra for lille, både fordi hun var skjev (KISS), fordi hun alltid har vært småspist (hadde sonde den første måneden), og fordi hun har vært litt senere enn mange andre babyer på samme alder. Men det med det motoriske har jeg slått fra meg, for jeg ser at det går fremover og at ikke alle andre babyer er så tidlig ute de heller. Men nå ble jeg jo bekymra igjen da Føler at andre ser på meg som en dårlig mor! Som ikke får barnet sitt til å spise ordentlig, og som ikke har klart å stimulere barnet til viktige grovmotoriske ferdigheter. Ikke snakker hun heller, bare babler og sier dadada og mamamama. HS sa da at det var veeeeeldig viktig å snakke mye med lille. Akkurat som jeg ikke gjør det... Gjør jo ikke annet enn å snakke, synge og bable med henne jo. Sukk! Tror ikke jeg vil ha flere barn, for jeg orker ikke en gjentakelse av dette. Vet ikke hvorfor jeg skriver her. Måtte bare få det ut.
balsam Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 det faktum at du bekymrer deg og vil den lilles beste sier meg at du er en god mamma=) ville bare sende deg en STOOOOR klem!!!!
2-barns mor Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Skjønner fortvilelsen, men syns ikke du skal ta dette så innover deg. Synes ikke dette er så sent jeg da. Har også en gutt med Kiss. Han er litt over 10 mnd og han krabber ikke, bare åler seg rundt. Han klarer heller ikke sitte selv og sier heller ikke annet enn bablelyder. Ikke mamamama og dadada heller. Alle barn er jo forskjellige og når de har hatt litt problemer i starten har de jo ikke fått utvikle seg sånn de skal fra starten av og da har de jo litt å ta igjen. Uansett så føler jeg med deg, men tror du kan ta det med ro. Skjønner ikke hvorfor helsestasjon stresser sånn med dette............
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Vet du?! Ikke tenk på det, Lukas er også et KISS barn...han var sååååå treg!!! Nå er han 2 år og har tatt igjen alle på sin alder da det kommer til grov motorikken. Fin motorikken har aldri vært noe problem, hehehe 6 mnd gammel og plukket hår fra gulvet:) Ikke bry deg og ikke bekymre deg, det kommer seg etterhvert nå...LOVER! Lukas satte seg ikke opp før han var 10,5 mnd, krabbet gjorde han ikke før han var nærmere 1 år og han gikk da han var 15 mnd. Gi henne tid for det er det hun trenger. Masse lykke til, kjenner meg igjen i innlegget ditt.....
RompeRock Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk for gode ord. Nei, jeg hadde nå liksom slått fra meg bekymringene om det grovmotoriske da, for ser som sagt at det går fremover. Men helsesøstra virka seriøst alvorlig bekymra Føler forresten at jeg aldri har blitt hørt ordentlig når det gjelder den litt vanskelige starten lille hadde. For hun stoppa helt sikkert å vokse en stund før hun ble tatt med KS. Grunnen til at jeg tror dette, er fordi det var veldig lite fostervann og fordi morkaka hadde hatt flere infarkt. Så hun hadde neppe fått særlig næring mot slutten. Kanskje dette også faktisk bidrar til at hun er litt liten og litt "treigere" enn mange andre?
Guttemamman:-) Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Det trenger ikke å være noe å bekymre seg over... Lillegutt her stod ved bordkanten og sånn da han var 10 mnd da men krabbe gjorde han ikke før han var over året...før det ålte han seg bare fremover...og da han var 14 mnd gikk han (og da ble han stødig nesten tvert)! Og ang snakkinga...han sa ikke mamma eller noen ting da han var 1 år...nå er han 20 mnd og prater som en foss.Og forstår absolutt alt vi sier til han. Håper det var noen trøstende ord!! Klemmer fra en annen mamma som også har vært bekymret:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Hei du, jeg kjenner at jeg må kjempe trege barns sak!!! Helsesøstre snakker i hytt og pine. helt klart at du kan snakke med en fysioterapeut om gåingen hvis det bekymrer deg, men du skal da virkelig ikke føle at du er en dårlig mor, for det er du jo ikke!!! Du har jo helt tydelig tatt vare på ungen din og fulgt henne opp fra begynnelsen av!!! Flink er du. Er det en trøst for deg at jenta mi ikke krabbet før hun var 11 mnd, ikke reiste seg før hun var 13 mnd, og ikke begynte å gå før hun var... hmmmm skal vi se............17-18 mnd. Noen barn er bedagelige av seg! Det motoriske må komme i ungens egent tempo... eutvikler seg i egen fart, og lander til slutt på et såkalt normalnivå og alt er greit! Ikke vær trist! Og ikke la helsesøstrene skremme deg!
minnimommo Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Barn med vanlige forutsettninger, som ikke har hatt KISS, matet med sonde å lignende kan nok være "like trege" som din lille, men sikker på grunn av de forutsettningen din har er HS bekymra, min første hadde også en tøff start poå livet, og ble tett oppfulgt av fysiterapeut og HS, og det han var "treg" på ble sett på som en årsak av hans tøffe start på livet, og at han derfor det første året trengte litt ekstra oppfølging, og at de dermed bare passa litt på. Min nye baby på 5 er forsåvidt tregere enn storebror, med tanke på bevegelsesmønsteret, det har ikke bekymra noen, fordi hun har alle fortsettninger for å klare seg fint, og dermed skal hun få sjansen til å utvikle seg i sin egen fart, Storebror trengte bare litt hjelp! Håper du forstår poenget mitt! - Viss noe ser på deg som dårlig mor er det fordi de ikke har informasjon og fortsettniger for å faktisk vite hva som foregår med din lille! En kan ikke tvinge et barn til å spise, da blir det en kamp du etterhvert vil tape og ende opp med at måltidene ikke blir kos slik det skal! Bare stå på, sikker på at du gjør en god jobb!
prekæs Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Tror vel muligens at det at du tror andre ser på deg som en dårlig mor helst sittter i ditt eget hode. Man er jo som regel sin egen persons største kritiker. Det at helsesøster nevner at det er viktig å snakke mye med den lille har jeg også blitt fortalt med alle mine tre, selv om de har snakket i "normal" tid. Tror det er slikt de alltid sier. Vil anbefale deg å kontakte helsesøster og legge fram din bekymring og ønske om evnt veiledning om det du er bekymret for. Det viser jo bare at du vil barnets beste. Det at helsesøster viser litt ekstra interesse for barnet ditt er jo bare et tegn på at hun gjør jobben sin og er definitivt ikke noe angrep på deg. Hun kan jo bl.a. dra i de rette trådene for fysioterapi og annet som barnet ditt kan ha nytte av. Dette ordner seg sikkert:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå