BabyDoc Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes det er viktig å tenke på, i denne som i alle saker som handler om endring av roller i samfunnet, at vi alle er noen store vanedyr. Vi liker at ting er sånn som "de alltid har vært" og det vi foretrekker er også farget av hvilke muligheter vi har. Jeg tror ikke vi hadde kommet så langt med likestilling som vi har om ikke vi hadde blitt "påtvunget" mange refomer, kjønnskvoteringer osv i årene fra 1970 til i dag. Endring krever at vi endrer oss- og det skjer ofte på bekostning av gamle mer eller mindre gode ideer. Handlefrihet er altså et ideal med store begrensninger!! Handlefrihet betyr som oftest status quo. Det betyr ikke at utspillet om tredelt permisjon nødvendigvis er det riktige. Jeg ønsker bare å bidra til en mer nyansert debatt. Det er ikke snakk om tvang eller frihet her, altså. Vi er alle mer eller mindre formet av omgivelsene våre uansett. Spørsmålet er om hvordan, av hvem og i hvilken retning vi skal bli "tvunget".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå