Gå til innhold

Er det mange som har avdragsfrie lån?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har.

Vi kjøpte hus for 3-4 år siden, mens jeg var student.

Vi hadde ingen egenkapital, og måtte derfor ta opp lån på 100%.

Standarden er at man låner 80% av huset, og stiller med 20% selv. Siden vi ikke klarte dette fikk vi to lån.

80% lånet betaler vi kun renter på, ikke avdrag. Har fått betalingsutsettelse i 5 år, slik at jeg skulle få fullføre utdannelse og skaffe meg jobb og et bedre økonomisk grunnlag.

Det er en form for utsettelse av et problem, men samtidig hjelp til at man ikke går rett på ræva økonomisk, og ikke klarer å betjeneng

20% lånet begynte vi å betale avdrag på umiddelbart, og hadde en nedbetalingsplan over 7 år.

Men vi har vært flinke (selvskryt), hvis vi hadde noe til overs så betalte vi ekstra på lånet, og er nå snart klare til å begynne å betale avdrag på hovedlånet - 2 år før tiden.

Hva dere skal gjøre, må dere vurdere ut i fra økonomiske grunnlag i dag og i framtiden.

For oss har det fungert greit, men vil påstå at vi er ganske så ryddige i forhold til økonomien.

Skrevet

Nei egentlig ikke. Har bare valgt avdragsfritt de første 6 mnd. for å bygge opp en buffer.

Men det er ikke stort man sparer på det. Vi betaler ca. 16 000,- på fullt lån. Og ca. 13 000,- avdragsfritt.

Skrevet

Vi har en form for avdragsfritt lån, husker ikke helt hva det heter. Men vi betaler renter og så setter vi avdragene i fond. Nå har det jo gått litt på rævva i det siste så vi ligger noen hundrelapper under det vi investerer. Men tanken er at vi på denne måten kan innløse lånet og samtidig ha noen sparekroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...