mamma050308 Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Er det standart mål på bilnett til bag, eller er det slik at man må vite størrelse på vogna for å få rett? Vi skal i utgangspunktet bruke bilstol, men det er greit å ha i bakhånd synes jeg. Og nå vil jeg ikke ha svar fra alle dere som sier at bilnett og bag er farligere enn sete, da dette kun skal være en eventuell NØDLØSNING da vi skal til Danmark i konfirmasjon når småtten er veldig liten.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Tror det er forskjell på det. Vi fikk låne et (som aldri ble brukt, selvsagt) med beskjeden om at "denne passet ikke til vår bag, kanskje dere vil bruke det".
yvve73 Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor holder det ikke bare med sete????? De har vel gått tilbake på de anbefalingene at babyen ikke skal sitte i setet i mer enn så så lenge. Dere tar jo amme-/ matpauser uansett??? Det kan jo ev. være noen som leier ut nett fremdeles, men jeg tror faktisk det finnes flere ulike typer nett. Nå finnes det jo så mange forskjellige vogner.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Vi leide nett fra babshop, og det kan man justere "til en viss grad". Så den paser til baggen. Den var helt suveren.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Hadde aldri turt å bruke bilnett, særlig ikke på langtur, da kjører man ofte fort og på ukjente steder.
Zikosu og William Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 hørt snakk om at bilnett til bag hadde blitt forbudt jeg....??? får uansett låne stol av svigerinna mi,så slipper å tenke på det,men ville nok sjekket med vegvesen eller politi om det med bilnett... :S
Axus' girlfriend Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 jeg har også tenkt litt på dette med bilnett. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å anskaffe oss det, kun ha bilsete. Men så fikk jeg høre at små barn ikke kan sitte mer enn 30min sammenhengende(?). Tar 3timer å kjøre til min hjemby, noe vi vil komme til å gjøre ganske raskt. Så klart blir det naturlige pauser inkludert i den turen pga amming osv. Noen som har dokumentasjon på at dette med 30min sammenhengende er noe man har gått bort i fra? Synes selv det er veldig rart, siden stolene er så avrundet som de er. Er jo mer eller mindre den samme formen som om jeg skulle holde barnet i armene, ala ammestilling.
Phantom´ Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Vet ikke om andre nett en det som ble produsert av simo. Det er vel muligens begrenset hvilke bager som er godkjente for bruk med nett, men bærebagen som hører til simo kombi var i sin tid godkjent og passer til bagnettet. Tviler på at det er særlig mange andre bager som kan brukes, altså som er dimensjonert til å tåle en trøkk ved en evt krasj, så jeg ville nok tilstrebe å bruke simobag til bagnettet, i og med at det sansynligvis er eneste bag som er kostruert for det bruket. Så lar jeg diskusjonen om hvorvidt det er forsvarlig å i det hele tatt benytte bag ligge... Tidene forandrer seg i alle fall... Vi brukte det til eldstemann for 7 år siden, og synes det var supert i starten, men siden har det gått i søpla...
Axus' girlfriend Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 jeg personlig synes ikke baggen virker trygg selv om den er sikret med nett, og ønsker i hovedsak ikke å bruke den. men så må jeg jo tenke på ryggen til babyen også..arg..er ikke lett dette. Stefaren til samboeren min jobber i brannvesenet, og han anbefalte oss å ikke bruke baggen i bilen - men da tenkte han kun i forhold til krasjing, ikke liggestilling til barnet.
Zikosu og William Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 les disse: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&cid=1143038826141&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1080809120021&ssbinary=true http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1143038826177&ssbinary=true jeg ble ihvertfall litt klokere og sikker på at bilstol er rett for oss...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Det er viktig å sikre barnet i bilen fra første dag. Vi anbefaler en bakovervendt babystol, der barnets rygg, nakke og hode vil bremses opp mot stolens rygg i en eventuell kollisjon slik at kreftene fordeles over en størst mulig flate. Følg monteringsanvisningen nøye for å være sikker på at stolen blir riktig montert. Det er ikke påvist at det er skadelig for barnets rygg eller nakke å sitte i en bilbarnestol fra de er nyfødte, heller ikke på lengre turer. Ta pauser med jevne mellomrom på lengre turer, slik at barnet kommer ut av stolen og får bevege seg. Bag med sikkerhetsnett og babyseng/boxette er også godkjent sikringsutstyr for spedbarn, men gir ikke like god sikkerhet. Spesielt ved sidekollisjoner gir bag med sikkerhetsnett dårligere sikkerhet. Ved bruk av bag med nett eller boxette er det viktig å plassere disse slik at barnets hode ligger inn mot midten av bilen. Hentet fra en brosjyre (pdf-fil) på Trygg Trafikk sine hjemmesider.
Axus' girlfriend Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 takk:) da ble jeg sikrere på våre valg:)
mamma050308 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. februar 2008 Det var mange som ikke klarte å holde seg ja, måtte komentere, selv om jeg hadde bedt dem ikke gjøre det. Klart vi kommer til å ha pauser på veien, jeg er da ikke dum heller. Men vil ha en nødløsning i tilfelle noe skjer. Vi har vært mange ganger dit vi skal i Danmark, så vi kjører ikke på ukjent vei. Vet det kjøres mye råere i Danmark, så vi kommer til å bruke sete så mye som mulig. Men det er avstandene som gjør at vi vurderer nett. Ikke lett å stoppe på motorveien alltid.................... Selv om bagen har "setebelte" vet jeg at det ikke er like sikkert som vanlig bilstol, derfor vil jeg ha nett også HVIS vi velger den løsningen en liten periode når vi kjører. Men, men, folk må få ha sine meninger. Takk for alle svar.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 hei tror bare det er norge det er lov med sånn nett over bag tror ikke eu landene har dette som en godkjent sikkring i bil.. burde sjekke det så dere ikke får problemer i danmark.. men brukte selv sånn til forigemann syns det så mer behaglig ut.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 Hvis det er ulovlig i Danmark så kan dere faktisk få store problemer om dere blir stoppet etc!! Fysioterapauter etc sier det at så lenge barnet sover i stolen, så er det bare å kjøre! Ta pause når barnet våkner! Det gjør ingenting om det sitter i bilstolen i 3-4 timer fordi barnet ligger såpass i bilsetet nå for tiden! Så jeg ville kun ha hatt bilstolen ihvertfall!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Hva med å ta tog deler av veien? Det har vi vurdert å gjøre, jeg og babyen tar en del av veien på toget mens mannen min kjører bilen...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 det er HELT utrolig å ville risikere barnets liv med bag og nett! herregud!!!! det er da vel ikke et alternativ eller en nødløsning hvis du risikerer å miste barnet ditt? ta heller flere pauser og bruk bilstol. du må nesten bare finne deg i å få noen reaksjoner du ikke ønsker når du legger ut innlegg her inne. blir veldig opprørt over å høre at noen overveier en så farlig og dårlig løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå