Gjest Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 jeg kommer ikke til å gå opp i lønn hvis far må ta mer perm. Det høres jo ut på politikerne som om alle jobber i samme firma og kvinnene har dårligere betalt for de samme jobbene som menn gjør. 1.Hvis kvnnner generelt velger yrker som gir dårlig lønn (feks helse og sosial) og menn generelt velger yrker med potensielt god lønn (feks industri/olje) vil jo det pokker meg ikke gi lønnsvekst for den stakkars sykepleieren at en kar på oljeplatform tar 3 mnd mer permisjon??!! 2. Jeg er kokk og i mitt firma (plankekjøring og tariff) tjener alle det samme. Det går etter tariffen og ansinitet, og den løper jo selv om en tar permisjon i et år. Gutta tjener ikke mer enn jentene. 3. Jeg har som sagt valgt et yrke med dårlig lønn, mannen min er i oljeindustri, på land, og tjener det dobbelte og vel så det av hva jeg gjør. Damene (de få som er) på hans jobb tjener i samme skiktet som ham. han lønn går jo laaaangt over 6 G. Skulle vi blitt gravide med de nye forslagene til premisjon, måtte vi jo bare droppet det. No way at vi har råd til å kutte inntekta så utrolig mye i 3-4 mnd. Sliter nok med de 6 ukene. Økte inntekter sier jo også økte løpende utgifter, man har jo gjerne lån som matcer. 4. Det er jo også til stadighet oppe i media at menn er flinkere til å be om mer lønn, mens kvinner sier unnskyld for at de er til og ikke krever noe mer når det er naturlig. Blir det også plutselig løst ved å gi mer tvangs-perm til far? 5. Hva med hva familiene ønsker? Vi er ikke prikk like. Kvinner har en tendens til å trives bedre i omsorgsrollen enn menn. De liker ofte best å "jakte" og bringe inn mat på bordet til sin famile, noe som igjen viser til mitt punkt 1. Hvorfor skulle det være en skam? Hvorfor ser politikere på det ene som noe bedre enn det andre? Jeg ser at lovforslaget kunne fungere i firma der kvinner og menn IKKE tjener det samme for å gjøre det samme. MEN hvorfor gi medisinen til hele folket når det kun er noen syke får der ute? Gå heller inn i de bedriftene og ordn opp i stedet for å ikke la de respektive familier få velge selv. Vi har produsert et barn, vi er voksne nok til å ta denne avgjørelsen alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå