Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Holder på med baby album til sønnen min til et års dagen, men har klart å glemme hele fødselen. Boka ber meg fortelle litt om før, etter og under fødsel. I den forbindelse lurer jeg på definisjon av styrt fødsel. Hele fødselen fra start til slutt tok 3 timer. Men så leste jeg at fødselen er fra 3 eller 4 cm (husker ikke helt). Jeg var vel 3 cm en time før han kom. Har ikke kommet så langt at jeg har bedt sykehuset om journalen min...Litt treig i ammetåka:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Er ingen ekspert, men det er ikke en styrt fødsel i min bok, i det uttrykket legger jeg en fødsel som er over etter 5 - 20 min på fødestua, ev. pressrier allerede i inngangspartiet på sykehuset, osv.
Nilu♥ Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 kroppen min presset av seg selv da jeg kom inn, men jeg skrek meg til epidural som stoppet tingene opp, måtte så få drypp mener jeg å huske. Jordmødrene ville helst ikke gi epridural da de sikkert av erfaring så at det kom til å gå fort.
Nilu♥ Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 var vel 1,5 time på sykehsuet før han kom ps...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 vet ikke hvor lang tid innenfor de kaller styrt fødsel. men du kan jo spørre på sykehuset når du ber on journalen. jeg brukte nesten 2timer fra vannet gikk til mini var ute. de så styrtfødsel da hvertfall. hadde vært på sykehuset i 20 min da mini kom til verden
M&MH Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Under 3 timer. Jeg fikk jenta mi en time etter jeg hadde ankommet sykehuset.
Gothminister Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Fra start til slutt gikk det under 1 time (nesten 1 time da..),og det er styrtfødsel.
Kosel Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Mener jeg har hørt noe sånn som at aktiv fødsel (fra 4cm) og til ungen er ute på 3 (5)timer eller mindre regnes som styrtfødsel. (husker ikke hvor eller hva jeg har det fem tallet fra.) Men tenker at om en har ligget med rier i mange timer før en får 4cm og så plutselig er det fart på sakene og ungen kommer poppendes ut på en time eller tre så er det da ikke en styrtfødsel...?? Min fødsel ble regnet visst nok som styrtfødsel, noe jeg aldri ville tenkt den var. 9t 40 min fra første rie til han var ute. Men aktiv fødsel var på 3t.
*1+1=2 små* Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 jøss da hadde jeg kanskje styrtfødsel jeg og da...hadde rier hjemme fra kl 2-8 (kom til sykehuset kl 8) og 2timer og 52 min senere var hun ute!!!!
Bruble Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Da kan jeg vel si jeg hadde styrtfødsel med hvertfall andremann... Kom på sykehuset kl 17, med 7 cm åpning(hadde nesten ikke vondter heller) og ungen var ute 18.15.
yret Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 I følge Gro Nylander er en styrtfødsel under tre timer for førstegangsfødene, og under to timer for flergangsfødende. Det er imidlertid mange ulike definisjoner på dette. Brukte selv drøye to timer.
Lillevenn33 Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Helt klart at du hadde en styrtfødsel. Hos meg var det 2 timer fra 3 cm til fødselen (førstegangs) og jeg ville kalt min fødsel for en styrtfødsel. Jeg kjenner mange som har brukt 30-40 timer på å føde, så helt klart har vi hatt styrtfødsler.
~La luna~ Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Vannet mitt gikk plutselig 19.55, og gutten min var ute 20.45.. Så d var styrtfødsel
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 Jeg lurte virkelig på hva du mente med en styrt fødsel, hørtes ut som en veldig kontrollert fødsel! Antar du mener "styrtfødsel", ev viss forskjell...
Athina' Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 Fra første rie til Aiden var ute så tok det 1,5 time, så jeg hadde styrtfødsel. Spurte om definisjonen til jm, og hun sa at det regnes som styrtfødsel når det er under 3 timer. Og da som jeg forsto fra første ri. Har ikkeno med hvor lenge man er på sykehuset for mange går jo hjemme lenge med rier og det er jo en normal fødsel det. En styrtfødsel har med hvor fort det åpnes og baby kommer ut. Men en vanlig fødsel beregnes fra man har 4 cm åpning og til baby er ute.
M&MH Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Det var det jeg sa over her. Under 3 timer. De fleste bruker lang tid til 3-4 cm, og etter det går det fortere. men for de som har styrtfødsler går ALT veldig fort. For meg tok det litt under 3 timer fra første rie. Men tok en timer fra jeg kom til sykehuset.De ba oss egentlig vente litt til hjemme siden de ikke trodde meg helt siden jeg var førstegangs, men jeg kom til sykehuset med 9cm åpning. Da fikk de fart på seg:-)
Sally&Tiny Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 hehe, da hadde jeg en styrtfødsel. Hadde pressveer i taxien og da jeg kom til sykehuset. Tok 14 min før han var ute. Men jeg stakkars ble bedt om å gå i dusjen da jeg snakket med jm på tlf (hadde pressrier hjemme og ringte fordi det var så sinnsykt vondt-visste ikke helt at det var pressrier da, men hadde en misstanke, men en fødsel varer da lenge tenkte jeg) skulle komme når riene og mellomrommet mellom riene var regelmessig, kunne jo gå i dusjen i mellomtida-det kom kanskje til å hjelpe? Glad mannen min tok affære og ringte taxi. Er visst altfor snill og beskjeden jeg. Stakkars taxisjåfør kjørte på alle røde lys:-) med god grunn, kunne lett blitt en taxibaby det der
puskiluska Skrevet 22. februar 2008 #18 Skrevet 22. februar 2008 Har lest at en fødsel som er under tre timer defineres som styrtfødsel. Jeg vurderer min første fødsel til å ha vart seks timer, fem timer hjemme frem til 4 cm. åpning. Jeg brukte ett kvarter fra 4 cm til full åpning og babyen var ute 30 min etterpå. Jeg hadde da vært en time på sykehuset. Jordmor kalte dettte en styrtfødsel og under dette svangerskapet har alle fagfolk jeg har snakket med sagt at min første fødsel var en styrtfødsel. Slik jeg ser det hadde du en styrtfødsel!!
mumimammaen Skrevet 22. februar 2008 #19 Skrevet 22. februar 2008 vet ikke om når je fikk full åpning je. jordmora sjekket da vi kom på sykehuset. da var det 4cm åpning. vannet hadde gått 1time og 30min før vi kom på sykehuset. ho sa det tok nok litt tid. sa je følte je måtte presse, men ho sa at det var nok litt tidlig. så spurte je om je kunne få noe smertestillende. da måtte de sjekke åpningen igjen. men før ho fikk gjort det,så sa je at je må bare presse. da svarte ho at du kan jo presse litt,men ikke aktivt. da presset jo je såklart. da ble ho helt forskrekket og skrek : nå kommer jo ungen. ho fikk ikke på seg hanskene engang. så prinsessa ble tatt imot med håndkle isteden. det tok 16min fra vi kom inn på sykehuset,til prinsessa var ute. je synes nesten det gikk litt for fort je. var liksom ikke helt virkelig at je hadde født alt. skulle jo ikke føde da je. hehe. 3uker før termin og hadde bestilt time på sykehuset uka etter je fødte for å sette igang fødselen. pga fødselsangst og siden det tar ca 1time til sykehuset.
Marius og Jonas! Skrevet 22. februar 2008 #20 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ble sendt hjem fra sykehuset kl 06 om morgenen fordi jeg bare hadde 1 cm åpning. Fikk veldig sterke rier i det øyeblikk vi kom hjem igjen. Dro hjemmefra igjen litt før kl 8, men ble sittende fast i rush-trafikken på ring 3 i oslo, mandag morgen.....Fikk heldigvis hjelp av ambulanse. Gutten ble født kl 0857, ganske nøyaktig et halv minutt etter jeg ble flyttet fra båren i sykebilen til fødestuen.... Tror nok jeg kan kalle det en styrtfødsel, ja!!! Vannet gikk forøvrig aldri.....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #21 Skrevet 22. februar 2008 Fra jeg var 2 cm til ungen var ute tok 30 min så helt klart en styrtfødsel. Nr 1 kom på litt over 3 timer å det regnet jeg ikke selv som en styrtfødsel ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå