vaktmesteren Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Siden barnet mitt ikke har kontakt m sin far,skulle jeg gjerne ha skrevet ned hvem jeg kunne ønske tok vare på henne dersom noe skulle skje meg.Har hørt om slike skriv,enten en mal eller tips for oppsett/innhold,men husker ikke hva det heter eller hvor det er å finne.Noen tips?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 det heter viljeserklæring:-)Du kan lese litt mer om det her:http://www.alenemedbarn.no/foreldreansvar-foreldre%20dør.htm Håper det hjelper deg,har allerede skrevet en jeg:DNull kontakt med far her og:-(
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Ja, hvor skal man skrive denne erklæringen?! Skal man bare skrive den selv og ha den hjemme, el skal man gå til noen?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 men, så lenge far er skrevet opp som far, og event. betaler bidrag vil barnet gå til far - så fremt han er skikket så klart (ikke narkoman, i fengsel) Men, man vil vel legge litt vekt på mors ønske, men ikke blindt... Finnes mange "bitcher" der ute som ikke ønsker at far skal ha barnet for mor liker ikke far, skriver ned ønsket sitt og trur det blir hensyntatt... Far er prio nr 1 uansett !!! Gjør heller noe for å samrabeide mens du lever..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 går ikke an å samrbeide med noen som ikke vil se barnet og ikke vil ha det!Aldri i livet om han skal få ansvaret for mitt barn!!!Far blir ikke prio 1 når han aldri har sett barnet!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 joda, han er nok prio 1... Blod er tykkere enn vann etc... Men, for din egen del kan du jo skrive ned et ønske, så kan du jo tru det er sånn at det blir hensyntatt, så får du litt fred i sjelen T.o.m barn som ikke blir passet godt nok på av foreldrene gjør de alt for skal være hos foreldrene..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 heh,dem sender ikke et barn som da evnt har mistet sin mor til en mann barnet aldri har sett!!Skal barnet i tillegg til å miste mor bli sendt avgårde til en helt ukjent,på en ukjent plass og bli revet vekk fra familie;bhg og alt som er kjent,trygt og godt??Nei-det blir da evnt bokstavlig talt over mitt lik!!!Og det gjør dem bare ikke,det er jo å be om å ødelegge barnet helt det! Du skjønner det du og el har du litt vondt for det??
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Jo det gjør nok loven. Så lengen han er far og er villig til å ta på seg oppgaven får han ungen. Selv om du skriver en viljeserklæring blir den bare lakt med i dokumentene når omsorgen for barnet skal opp til høring. Det er ikke slik at du skriver hvem du vil skal ha ungen og de får den. Der har du nok ingen reell oppfattning av hvordan ting i rettssystemet blir gjort. Ta deg en prat med en advokat så kan h*n forklare det for deg.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Bf her bor i utlandet, betaler ikke bidrag og har så og si null kontakt med barnet. Jeg har en "munlig" avtale med bestemoren (altså min mamma) om at det er hun som tar over ansvaret om noe skulle skje.(bf står på fødselsattesten) Holder dette? Bf har ikke økonomi o.l til å ta seg av et barn, og vil vel heller ikke få vite om jeg faller bort.... Noen som vet om dette holder?? Takk;)
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Okei, her var det mye feilinfo. Jeg siterer fra et hefte jeg fikk på fvk. Hvem får ansvaret for barnet mitt hvis jeg dør? Mange foreldre er usikre på hva som skjer med barna dersom de selv dør. Denne folderen gir veiledning om hvordan regelverket er, og informasjon om hvordan foreldre på best mulig måte kan sikre barnet en god omsorgssituasjon etter at en eller begge foreldrene er døde. Barneloven §§36 og 37 har bestemmelser om dette. Den eller de som har foreldreansvar skal ta avgjørelser om personlige forhold fot barnet, bla bestemme hvor barnet skal bo. Dersom ikke spørsmål om foreldreansvar avgjøres direkte av loven, skal retten ta stilling til hva som vil være den beste løsningen for hvert enkelt barn. Mange foreldre ønsker å skrive en erklæring om hva som skal skje med barnet dersom de skulle dø. Les mer om dette under pkt 4. Faddere til barnet eller andre slektninger har ingen juridiske plikter eller rettigheter i slike tilfeller. 1. Gifte foreldre Foreldre som er gift har _felles foreldreansvar_ for barna de har sammen. Dersom en av foreldrene dør, fortsetter den gjenlevende å ha foreldreansvar. Hvis begge foreldrene dør, har ingen foreldreansvar for barnet. Retten må da avgjøre hvem som skal ha foreldreansvaret i framtiden. 2. Samboende foreldre Ugifte foreldre kan avtale at de skal ha _felles foreldreansvar_. En slik avtale må sendes til folkeregisteret for å være gyldig. Dersom de avtaler felles forelsdreansvar, vil de begge ha samme juridiske tilknytning til barna og slik være sidestilt med ektepar. Det vil si at hvis en av dem dør, fortsetter den gjenlevende å ha foreldreansvar for fellesbarna. _Mor har foreldreansvaret alene_ hvis ugifte foreldre ikke har sendt melding til folkeregisteret om at de har avtalt noe annet. Hvis mor, far og barn bor sammen når mor dør, vil far automatisk få overført foreldreansvaret til seg. Andre personer som mener de er bedre egnet til å ta seg av barnet, kan reise sak for retten og be om å få foreldreansvaret. En slik sak må reises for retten på det stedet der barnet er bosatt innen 6 mnd etter dødsfallet. Retten skal avgjøre saken på bakgrunn av hva som er best for barnet. 4 Foreldre som ikke lever sammen. Ugifte foreldre som ikke bor sammen, kan også avtale at de skal ha foreldreansvaret sammen. De må sende melding til folkeregisteret for at avtalen skal være gyldig. Dersom de avtaler felles foreldreansvar, vil de begge ha samme juridiske tilknytning til barna og slik være likestilt med ektepar. Det vil si at hvis en av dem dør, fortsetter den gjenlevende å ha foreldreansvar for barna. Dersom det er _bostedsforelderen som dør_, fører det ofte til at barnet må flytte til den andre forelderen. Andre som mener de er bedre egnet til å ta seg av barnet kan reise sak for retten innen 6 måneder etter dødsfallet. Dette kan foreksempel være nye sosiale foreldre, bestemor og bestefar eller andre slektninger. I disse tilfellene må retten avgjøre hva som er den beste omsorgsløsningen for det enkelte barnet. I tilfeller hvor foreldrene har felles foreldreansvar og _samværsforelderen dør_, fortsetter bostedsforelderen med foreldreansvaret alene og andre kan ikke kreve foreldreansvaret overført til seg. _Mor har foreldreansvaret alene_ hvis ikke ugifte foreldre har sendt melding til folkeregisteret om at de har avtalt noe annet. Dersom mor dør, har ingen lenger foreldreansvar for barnet. Far eller andre som ønsker å få foreldreansvaret må da henvende seg til retten der barnet bor. 4 Hvordan domstolen behandler saken Dersom ingen har foreldreansvar for barnet og det bare kommer _ett_ krav til retten, skal retten gå med på kravet dersom barnet vil få god omsorg. Dersom _flere ønsker foreldreansvaret_ for barnet, skal retten avholde muntlig forhandling før dommeren avgjør hvem som skal få foreldreansvaret. For å komme fram til hva som er best for barnet, må retten ta hensyn til mange forhold som foreksempel om den gjenlevende forelderen ønsker foreldreansvaret, om barnet har tilknytning til andre omsorgspersoner eller søsken og barnets egen mening. Retten kan bare gi foreldreansvaret til noen som vil gi barnet god omsorg. Hvis noen andre enn gjenlevende far eller mor får foreldreansvaret, som foreksempel tante og onkel, kan retten bestemme at faren eller moren fremdeles skal ha foreldreansvar, slik at det i disse tilfellene kan bli tre personer som har foreldreansvaret sammen. det er heller ikke noe i veien for at en enslig kan få foreldreansvaret alene. Foreldre kan ikke alene agjøre hva som skal skje med barnet etter at en av dem eller begge dør. Har foreldrene skriftilig gitt inntrykk for hvem de ønsker skal ha foreldreansvaret etter at de selv er døde, bør retten legge vekt på det. En slik _viljeserklæring_ vil likevel bare være et moment av flere i domstolens avveining av hva som skal skje med barnet. En godt begrunnet erklæring som nylig er skrevet, vil ha større betydning enn en eldre erklæring uten begrunnelse. Det stilles ikke noe krav til formen for erklæring, ut over at den skal være skriftlig. Dersom begge foreldrene har opprettet en viljeserklæring i felleskap, vil denne trolig tillegges meget stor vekt. I andre tilfeller kan foreldrene være i konflikt, og ikke være enige i hva som er den beste løsningen for barnet. Den som barnet bor fast sammen med kan ha opprettet en erklæring alene. Da må domstolen vurdere hvilken omsorgsordning som vil være best for barnet og avgjøre om den foreliggende viljeserklæringen skal ha større betydning enn andre momenter, som foreksempel barnets biologiske tilknytning til den gjenlevende forelderen. Dersom _ingen har meldt seg_ eller retten _gir avslag på alle krav_ om foreldreansvaret skal retten melde fra til barnevernstjenesten, som vil overta omsorgen og finne et hjem for barnet. www.bfd.dep.no
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Dersom mor har foreldreansvaret åleine, må far og andre slektninger gå rettens vei for å få foreldreretten om mor dør. Så nei, det har over hodet ingen ting å sei at far er far. Ta ein tlf til ein familieadvokat, så får du nok svar på alle spørsmålene dine.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Jeg og bf har kjempe god samarbeid, og bf er kjempe gla i gutten. Så om jeg dør, så kan jeg ikke tenke meg en bedre omsorgsperson til gutten enn faren hans. Men få håpe det ikke skjer da.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 sorry meg men du anonym som påstår at ungen vil havne hos far! har du vært hos advokat?? det har jeg og skrevet barnetestament som advokaten kalte det, og nei i en slik sak hvor far ikke har hatt regelmessig kontakt og samvær, vil ikke barnet gå rett i hans armer. når far ikke kjenner barnet engang. blodet er tykkere?? hva er det for noe vrøvl, hadde det vært tilfellet hadde vel de som pappa hatt vett i hjernen til og ha barna sine og bry seg med de..tror neppe det er mange mødre der ute som nekter far og ha kontakt(med mindere omstendighetene er ille da). blir litt provosert at du bare slenger sånt ut til folk her.. som min advokat sa, så var det null sjans for at han ville få omsorgen når jeg døde, pga at han er fraværende og ungene ikke kjenner ham og han ikke har samvær og heller ikke bodd sammen. dere som lurer på dette ta dere en tur til advokat og fiks et slik dokument, et er hos advokat, et hos den som overtar ungen/e og et har du hjemme. der står det litt om åssen forholdet har vært og slikt. anbefalles, jeg er såå mye lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå