Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Skjønner ikke helt dette med skatteplikt til Norge. Skal liksom vi betale skatt til Norge av vår lønn i utlandet i tillegg til den skatten vi betaler der vi bor? Og så får vi ingen rettigheter av det?? Vi blir jo utmeldt av folketrygden automatisk når vi melder flytting... hmmm Og skal vi være medlem der må vi betale for det? Noen som er flink på dette? Jeg skal flytte til utlandet nå snart, og kommer til å ruinere meg om jeg må skatte dobbelt + beholde meldelmskap i folketrygden... akk ja...
Miss Foster Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har aldri skattet til Norge etter at jeg flyttet til utlandet. Sluttet å levere selvangivelse hjemme i Norge. Meldte ikke utflytting før etter et par år, men har aldri betalt skatt andre steder enn i Spania etter at jeg flyttet. Men det er ikke bare bare å melde utflytting. Da må du vise at du har jobbkontrakt, bolig osv osv i utlandet før de gjør det. Eier du bolig i Norge så tror jeg heller ikke at du får melde utflytting. Sjekk det med lokale myndigheter. Jeg hadde flaks siden jeg kommer fra ei lita bygd da de som jobber på disse service-sentrene faktisk er hyggelige og ikke setter bena i veien for deg. Du kan rope på Kanskje snart? Hun har andre erfaringer enn meg på dette ihvertfall....
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Vi har hus, betaler ikke skatt og snakket med skattekontoret foer vi dro og fikk hjelp til hvordan vi skulle medle flyttingen. Sjekk det godt opp for gjoer du feil maa du skatte de 3 foerste aarene eller noe slikt. Hvis du bor i en liten kommune kan det loenne seg aa ringe til ens stoerrekommune som gjerne har mer utflytting.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Ja enig med deg..Jeg skatter til Norge, men ikke i landet jeg bor i.. De sa jeg ikke var skattepliktig her.. Men, er jo irritert over at jeg betaler skatt og ikke har noen rettigheter i det hele tatt..Det er jo latterlig!!
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Men hvis du skatter til Norge kan du sende søknad om å beholde medlemsskapet i folketrygden og få rettigheter vet du ... men du må selv søke, ingen automatikk og ikke noe du nødvendigvis blir oppfordret til å gjøre med mindre du ringer NAV utland.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 I utgangspunktet skal man jo ikke betale dobbelt skatt i alle fall. Hvor man skal skatte kan komme an på hvorfor man er i utlandet, om man har flyttet eller om man jobber for et norsk firma eller ikke, og ikke minst på avtaler landene i mellom. Vi skatter ikke til Norge, men vi må sende selvangivelse til Norge i noen år, normalt opp til fem. I år har vi ikke fått selvangivelse fra Norge ennå, så kanskje de ikke vil ha i år. Norge har skatteavtale med landet vi bor i, og landene skal da utgjevne ev. skatter seg i mellom. Det betyr f.eks at dersom vi har renteinntekter i Norge som er såpass små at de ikke blir skattepliktige, kan vi risikerer at de blir lagt på inntekten vår her borte dersom skattemyndighetene her ber om å få opplysninger om oss fra Norge, og omvendt for folk herfra som bor i Norge. Internasjonale regler er mer kompliserte enn før på dette området, og det er lettere å utveksle informasjon landene mellom også,
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Jo snakka med NAV utland, men andelen jeg maatte betale (ifolge personen jeg snakka med) ble til slutt saa hoy at jeg hadde ikke raad til aa betale det.. Loenna her er ikke saa hoy.. Men skjoenner jo da ikke hva resten av skatten min gaar til. Eier jo ingen ting i Norge (annet enn at jeg har en bank konto der da)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #8 Skrevet 12. mai 2008 skjønner ikke helt problematikken. Man skatter jo der man tjener penger. Jeg tjener mest penger i sverige, og litt i norge, og skatter til begge land. men om jeg slutter å jobbe i norge så skatter jeg jo heller ikke noe .. når man ikke tjener penger der mener jeg.så jeg tviler sterkt på at du kommer til å måtte betale skatt til noe annet land enn der du jobber.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Det er nok ikke helt riktig..Jeg tjener og penger i utlandet, men maa skatte til Norge av inntekten, men skatter da ikke til det landet jeg jobber..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå