Sandra1975 Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 En del spm har jeg, og HÅPER jo å få svar på dem :-) 1. Hatt hormonspiral i ca 2 år, tok den ut 2.januar og er nå gravid. Hvordan beregne termin? Hadde alt fra 1-3 mnd mellom hver mens når jeg hadde spiralen. Siste noterte dag med første mensdag er 16.desember 2007, og 2. desember. Før det hadde jeg ikke hatt mens siden oktober...Sykluslengden er derfor umulig å vite. Har beregnet meg frem til å være i ca uke 9 nå (med 16.12 som første dag i siste mens). Riktig? 2. Ønsker veldig en tidlig UL, hvordan få til dette? Evt hva koster det å ta det på privat klinikk? 3. Er sjansene større for å få bekkenløsning tidlig ved svangerskap nr 2? Første gangen fikk jeg det ca i uke 30. Takknemlig for svar!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Jeg hadde første dag i siste mens den 15.12 og er 9uker og 5dager, altså i min 10.uke. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med 2.des? Er første dag i siste mens 2 eller 16.des? Det er jo ikke lett å vite når du hadde el etter du tok ut spiralen, det kan ha vært rundt den 2-5januar som jeg hadde (utifra at første dag i siste mens var 16.12) eller det kan ha vært seinere. Når testa du positivt da? Jeg testa positivt for 5uker siden i morgen. Privat klinikk så koster vel ul en 800-1000kr, men i ditt tilfelde så ville jeg gått til legen og insistert på en tidlig ul siden du ikke egentlig vet hvor langt du er på vei Jeg hadde ikke BL i mitt første svangerskap, men fikk det tidlig i mitt andre. Nå merker jeg det alt Det er vel ingen fasit på det, men jeg tror det er lettere for at man får det tidligere når man hadde det sist. Lykke til videre
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er litt trøtt hehe.- Men du tok ut spiralen den 2.jan så da kan du ikke regne fra første dag i siste mens tror jeg. Spør legen din om det, og insister på en ul
Sandra1975 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2008 Huff, dette er ikke lett nei. men takk for mange gode svar!!! Spiral ut 2.januar ja....og er ganske sikker på at unnfangelsen fant sted rundt 5.januar ;o) når jeg tenker meg om! Blir det en annen terminbergning da kanskje!?
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Hvis du tror du hadde el den 5.1 så blir termin ca 29.9 utifra babyverden Det er det jeg får også når jeg taster inn min syklus på el-kalkulatoren på babyverden fordi jeg har til vanlig 35dagers syklus. Da vil det si at vi er ganske likt vi da Min er lagd mellom 2 og natt til 5.1, men sædcellene kan vel leve litt lengre. Med termin 29.9 er man 8+6, altså i uke 9 Men jeg regner fra første dag i siste mens frem til ordinær ul, men jeg har blitt satt 9 og 7 dager tilbake med terminen med de to forrige barna mine.
Sandra1975 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ble også satt tilbake 9 dgr med førstemann...! Lurer bare på om jeg skal ringe legen og si at jeg TROR jeg er rundt 8-9 uker og derfor bør få en kontrolltime innen 3 uker, smart? For siden spiralen ikke ble tatt ut før 2.1 og vi hadde sex rundt den 5.1. kan jeg jo ikke være så langt på vei ;-)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Fordi når man har spiral så har man el, men spiralen gjør slimhinna i livmoren sånn at et evnt befruktet egg ikke fester seg. Så bare si 8-9uker du, og spør om en ul, det koster dem vel ikke så altfor mye?
Sandra1975 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2008 Ja skal ringe helsestasjonen mandag :-) (uff så lenge til!) Jeg tok først testen IGÅR nemlig, så dette er helt nytt for meg. Tenker mye på det med at jeg jo har drukket vin nesten hver helg i år...kan det ha noe å si for at man burde ta en tidlig UL for å utelukke kromosonfeil?!?!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Kromosonfeil oppstar vel egentlig ikke pga alkohol? Jeg drakk jo sikkert hver helg da jeg var gravid første gangen og det gikk bra Leste i en bok om det da i 2000 om alkoholsyndrom, og det sto i den da at mødre som hadde fått barn med alkoholsyndrom hadde i gjennomsnitt drukket en flaske vin om dagen hele svangerskapet! Man kan jo være uheldige da selvfølgelig... Men tror ikke du skal bekymre deg. Downs syndrom f.eks ser de lettetst på ul i uke 12, da ser de på nakkefolden til fosteret. Tror det er så mange som 70-80% av fostere med downs som ender i spontan abort. Dette går sikkert bra Vanlig å bekymre seg for veldig mye rett etter testen
Sandra1975 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2008 OK takk for svar, igjen ;o) EN ting til: var hos tannlegen forrige uke, og tok jo 2 røntgen-bilder, dette har vel ikke noe å si lenger??!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 Jeg tror ikke det anbefaldes å ta røntgen bilder når man er gravid, men de tok vel røntgen helt inntill kinna? http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=326977 Fant litt forskjellig når jeg søkte på google på "røntgen og gravid"
olni Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Downs Syndrom kan de se på u-lyd i uke 12, helst 11+2-11+4, da er det ebst å se, de ser det på nakkefolden. Ellers så vet jeg ikke åssne det er med tidlig u-lyd og avdekking av kromosomfeil. men alkoholsyndrom det skal du vertfal IKKE tenke på hvis du drakk før du visste at du var gravid - de babyene som fødes med et slikt syndrom har vært beruset FLERE ganger gjennom svangerskapet - det gjelder ikke sånne som deg som har drukket litt helt i begynnelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå