rystet Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Det er jo så mye snakk om likestilling og hvor forferdelig kvinner har det som virkelig er NØDT til å være hjemme med babyen sin i 9 mndr.. STAKARS!!!!!!!!!!!! Herregud, hvis du føler det tøft å avse 3 måneder med opptjening av pensjon, så er du kanskje ikke helt klar for å få barn?? Hva med menn?? Hvorfor i alle dager har ikke menn rett til å opptjene seg rett til fødselspenger om ikke kvinnen har jobb???? Kaller dere det likestilling??? Det er like mye mannens barn!!! Men det er problemet!! Ingen snakker om hva som er best for barna.. Bare alt det forferdelige med å være hjemme med babyen! Kanskje heller ha en fri permisjon der begge individuelt kan opptjene rett til fødselspenger og der man får en kompensasjon til "pensjons-tapet" hvis det var det viktigste?? Arrggghhh.....
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Er vel egentlig ikke sånn jeg har sett på den diskusjonen... tror heller det dreier seg mer om at det faktisk ikke er en MAMMA permisjon og hennes automatiske rett å kunne være hjemme- det skal også være mulighet for pappa og tilbringe tid hjemme med barnet sitt. Men nå er det mange mødre som tar det for gitt at det er henne som skal være hjemme... og det trenger ikke nødvendigvis være sånn.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 likestilling går på likemurligheter uansett kjønn. mange arbeidsplasser har ikke kultur for at menn tar mer en de må av pappa permen. og det gjør det vanskligere for disse mennene og ta ut. mange fler kvinner har minstepensjon en menn, mye fordi det er kvinner som er hjemme og jobber deltid. en tredeling av permisjonen skal prøve og få mer like lønn og gjøre det mer akseptabelt at menne også er hjemme
rystet Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2008 Nei det er akkurat det som er problemet!! Debatten skulle jo egentlig dreid seg om at mannen skulle hatt like stor rett!! Men istedet så dreier det seg om at de stakkars kvinnene har vanskeligere enn menn for å få seg jobb fordi man en gang skal føde barn Som kvinne mister mann pensjon i permisjonen Permisjonen blir også brukt for at kvinnene skal opp i lønn!! Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man skal dra opp samfunnsprinsipper i en families mest sårbare tid!!!!
rystet Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Men som i vårt tilfelle.. Jeg mistet jobben mens jeg var gravid før jeg hadde opparbeidet meg rett til fødselspenger. Dermed hadde ikke mannen min krav på fødselspermisjon heller selv om han hadde vært ute i full jobb!! Og dessuten om han hadde hatt rett til det, ville han bare fått utbetalt halvparten pga grensen på 6G. Hvor er de like mulighetene for likt kjønn her????
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 det er jo akkurat dette de duskuterer om og en del av folka vil gjøre noe med. helt enig i at far burde ha rett på egenefødselspenger så lenge mor klarer og få seg en jobb eller et studie, sånn at ikke begge går hjemme. det med 6g diskuterer de også, vet ikke helt om jeg er enig i at den burde økes så kraftig.
rystet Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2008 Og hvorfor skal ikke begge gå hjemme??? Er jo flott for familien om de er så heldige å ha råd til at begge er hjemme?? Skjønte ikke heelt den tanken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå