Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Lurer på om noen har noe erfaringer med dette? Jeg er resus negativ og har fått påvist antistoffer (anti-D) etter at jeg tidligere fødte ei jente med resus pluss. Helt til nå (33 uker) har disse vært stabile, men har nå begynt å stige. (Fra titer 16 til 64). Blir fulgt opp med ul og blodprøver hver 3. uke, men jeg synes det er vanskelig å få noen gode svar på hva dette innebærer for barnet mitt og meg. Noen som har gått til termin og født vanlig med denne problemstillinga? Lurer på hva jeg har i vente!
Trine_80 Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei, Jeg tenkte jeg kunne svare deg, selv om jeg ikke har direkte personlige erfaringer med dette selv. Men en barndomsvenninne av meg har dette problemet. Hun hadde termin 5 dager før meg, men ble satt igang når hun var 36 uker pga at da var baby såpass klar likevel og de turde ikke la verdiene bli så mye høyere. Husker ikke helt hva verdiene var på da, men det er veldig variabelt for hva som er "smerteterskelen" da det er er formen på baby som avgjør. Er det godt med liv, lar de det gå litt til. Hun var til kontroll i Tr.heim annenhver uke fom halvveis i svangerskapet, men fikk ta de siste kontrollene i hjembyen, siden baby var da såpass stor likevel. De vurderte 2 ganger å overføre blod til baby mens han var i magen, men slapp etter å ha ligget til overvåking 1 døgn for å sjekke aktivitet og at verdiene faktisk sank igjen. Guttebaby er nå 1 mnd gammel, veldig fin form, stor og fin når han kom ut. 48 cm, 3150gr. Har enda noe gulsott, så de har vært litt inn og ut av nyfødt for å "ta litt sol" noen dager. Ellers har han fremdeles lave verdier som bestemmer om han skal få blodoverføring nå etterpå, men de håper han skal starte å produsere det han trenger selv snart, så de avventer så lenge han er i så fin form. Ellers har alt gått helt fint med ham. Dette var forresten 3.barn til venninnen min, så faren øker litt for hver gang, du vil nok måtte få en mye tettere oppfølging i ett evt senere svangerskap. Med nr 2 ble hun satt igang 10 dager før termin, men det var pga svangerskapsforgiftning, ikke antistoffene. Så ditt tilfelle høres veldig positivt ut så langt! Det er jo ikke så veldig lenge til det er helt trygt for ungen din å komme til verden! Håper dette gjorde deg litt klokere. Masse lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Takk for svar! Litt klokere ble jeg også... Men jeg har jo fremdeles noen spørsmål da... Siden dette blir verre for hvert svangerskap, vil det lønne seg å ta ut babyen så tidlig som mulig for å hindre at antistoffene blir for høye? Sånn at event. neste baby ikke får for høyt utgangspunkt? Eller kan antistoffene synke igjen etter fødselen? Hvor raskt kan det stige, og kan babyen få noen akutte problemer?? Har stilt disse spørsmålene til legene også, men de forteller at dette er et spesielt felt som de kan svært lite om... Så da håper jeg det finnes noen blod/svangerskaps eksperter her inne!!
Trine_80 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Det var synd legen din ikke kunne hjelpe deg mer enn det... Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med sykehuset i Tr.heim, det er vist de som er eksperter på dette området. Det er bedre at du får svar på alle disse spm enn å gå rundt å lure på dem. Hun venninnen min er heldigvis, kan en si, gift med en bio.ing. så han forklarer en del slike spm for henne, men hun glemmer dessverre detaljene fort ut igjen. Så dette er ett komplisert tema, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye mer. Men - ta kontakt med Tr.heim, og be om å få snakke med noen der som kan gi deg svar på det du lurer på! PS: Det jeg mener å huske fra det siste sv.skapet til venninnen min er at det uansett ikke var ett tema før hun var passert 20 uker. Så du vil mest sannsynligvis starte på "null" senere, men er kanskje andre ting som spiller inn her. Tror bare det er viktig at du daglig kjenner liv, og at baby er aktiv. Det er vist det at ungen blir slapp som er tegn på at den trenger blodoverføring el evt tidlig fødsel.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Ta kontakt med fostermedisinsk senter på St.Olav i Trondheim og spør de. Det er de som er spesialister på slikt i Norge. Da får du riktig svar ihvertfall. Ikke sikkert legen din kan nok om dette til å kunne gi deg svar på det du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå