Gå til innhold

Dere som har unger som er helt ferdig med bleier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvor gamle var de da de var helt ferdige, både dag og natt? Og hvordan tok "avvenningsprosessen" til? Barnets initiativ eller deres? Og hvordan gikk dere frem?

*lengter etter bleiefritt hjem*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste på snart 10 år har vært renslig noen år nå. ;o) Når hun var 2 år og 4 mnd begynte hun å synes at bleien var ekkel å ha på, ville skifte etter en tissing i bleien bla. Vi kjøpte truser til henne en mnd senere og 2 dager etter var hun helt tørr på dagen. Hun ble ikke tørr på natten før hun var 3 år og 8 mnd faktisk.

Vi kjøpte sånne engangskladder som vi la rundt omkring, kledde på henne truse og hun oppdaget fort at det ble sølete å tisse seg ut i truse. Dermed begynte hun å gå på do og da var det gjort. Tror minsten som nå er like gammel kommer til å være nærmere 3 år før hun er ren på dagen, hun er ikke klar nå ihvertfall.... :o(

Skrevet

Ho var 2.3mnd, og ville ikke ha bleie på lenger. Så det gikk veldig lett egentlig, hun hadde noen små uhell de 2 første ukene etterpå. Hadde bare med endel skift i bhgen, og i stellevesken:)

Snakket mye om hva som var i vente uten at jeg presset henne i det hele tatt, så viss hun ikke ville på do engang så var det greit. Men etter bleien var av, var det ikke aktuelt å få den på (Det gikk så greit, var derfor streng...)

Skrevet

Eldste ble bleiefri på dagen når han var 2 år og 8 mnd, men på natten brukte han bleie til han var 4 år, først da var han klar for å slutte med den (tisset seg ut i søvne før det så ikke vits å prøve å slutte før da). Mellomste på 3 år ble bleiefri på dagen når han var 2 år og 10 mnd, men han bruker fortsatt på natten. Vi har styrt bleieavvenningen, eldste tok det bare en dag med så var han tørr, mens mellomste tok det 2-3 uker med og mye lokking før han ble tørr (ikke noe tvang, men mye lokking).

Skrevet

Jenta mi fyller 3 år om to dager og er tørr om dagen. Vi startet ikke før hun var helt klar. Begynnte i jula og ikke lenge etter var hun helt tørr. Enkelte netter er hun også tørr, men som oftest har hun tisset litt. Kommer til å vente litt før vi starter med avvenning om natta. Satser på at det går av seg selv...

Skrevet

Soff er 3 år og 2 mnd (snart), og har vært tørr noen måneder (siden i høst en gang, er ikke nøyaktig sikker på når). Hun sa til meg på morgenen før vi skulle i barnehagen at hun ikke ville ha på bleie. Nei vel, da får du tisse på do da sa jeg. Også gjorde hun det. 2 uker senere nektet hun å ha på om natten også. Til min store forbauselse gikk det bra det også. Har hatt 3-4 små uhell på dagtid, men ett eneste om natten. Da gråt hun helt hysterisk og var så lei seg atte, stakkars lita:P

Skrevet

Eldstemann sluttet omtrent på tre-års dagen sin. Vi hadde pratet litt om det, prøvd potta litt, og siden han fyller år i mai når vi er litt lettere kledd enn midt på vinteren droppet vi bare å ta den på.. Spurte om han måtte tisse med jevne mellomrom, tisset på gresset når vi var ute og på do inne. Han sa også fint ifra selv. Hadde kanskje fire uhell til sammen, han var veldig klar og det gikk utrolig smertefritt og greit. Han bæsjet på seg to ganger første uka, tror han rett og slett glemte seg, men etter det bæsjet han på do, med et sånt barnesete på. Bare kuttet ut bleia på natta også samtidig vi, ikkenoe problem, hadde nesten ikke uhell der heller...

Mellomste fylte 3 år midt på vinteren og var veldig lite opptatt av dette med do, så vi gadd ikke mase, men da våren kom og han ble 3,5 år tok vi bare av han bleia. Han hadde noen uhell, han glemte seg bort når han var opptatt i lek. Kanskje ti uhell til sammen... Han bæsjet aldri på seg etter at vi kastet bleia, men var redd doen så han brukte potta den første måneden. Droppet bare bleia på natta samtidig, og det gikk greit. Hadde flere nattuhell enn storebror, kanskje hver 14.dag de første månedene.. Nå er han fire år og to mnd og har ikke hatt uhell på natta siden november.

Mine to gutter sluttet kanskje litt seint i noens øyne, men jeg synes det er enklere å vente til de er helt klar og slippe utallige uhell, enn å begynne tidlig og måtte mase, vaske og irritere seg over gjentatte uhell.

Skrevet

Hvordan startet dere, sauen?

Jenta mi blir 3 i midten av april, og eneste "fremgangen" her er at hun har tisset i potta hjemme og do i bhg et par ganger hver. 90% av gangene jeg spør om hun vil tisse på do sier hun nei, og jeg har ikke lyst å presse heller (selv om jeg lokker med klistremerker dersom hun får noe ut i potta - hun kan nemlig godt sitte på den for å få et merke, men det er jo "juks")... Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...