Gå til innhold

Ang smertestillende til babyene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 7 mnd, og siden han ble født har han fått 6 stk panodil stikkpiller, synes dere det er mye??? Hvor mye kan man gi de små i perioder der de er syke og ikke får sovet pga dette? Nå er det både tenner og forkjølelse på gang her, og i kveld ga vi en smertestillende så han skulle få sove stakkars.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min fikk 5 paracet-stikkpiller fordelt over to dager da hun hadde 40 i feber. I bruksanvisningen sto det max tre pr dag. Hvis smertestillende/febernedsettende får dem til å føle seg bedre/sove/spise bedre, syns jeg ikke det er så galt. Men alt med måte, og følg bruksanvisningen!

Skrevet

Om det er mye eller ikke kommer mest an på hvor dårlige babyene er når de får paracet. 6 stikkpiller for et barn som aldri har hatt feber synes jeg er veldig mye, men for et barn som har hatt høy feber i 3 dager er ikke 6 piller uvanlig mye.

Jeg har aldri gitt paracet for tenner og vanlige forkjølelsesplager, jeg gir kun paracet når feberen blir så høy at barnet ikke tar til seg drikke lenger. Da går det oftest kort tid før barnet føler seg bedre og begynner å drikke frivillig. Samtidig kan man kamuflere viktige symptomer på hvor dårlig barnet faktisk er ved å gi paracet, og for meg er det viktig å vite hvor dårlige de er for å ha en følelse av om det er nødvendig å søke legehjelp eller ikke.

Skrevet

Det kommer vel ann på om babyen har vært syk eller ikke?

Min har fått betydelig flere, men har da også vært klekkelig syk (innlagt på sykehus, 40 i feber etc)

Skrevet

Mi er 8 mnd og har fått ei hel pakke og vel så det. Hun har også bare fått ved feber

Skrevet

Det er jo ikke mindre skadelig å ta smertestillende om man har feber vel????? 6 stk er 6 stk, om man tar dem for moro skyld eller når det er høy feber.

Skrevet

Ærlig talt amonym "om man tar dem for morro skyld eller ikke" er ikke den litt drøy?

folk gir ikke normalt smertestillende til de små for morro skyld!

Skrevet

Da jeg fikk min første, var alle her inne svært enige om at babyen kun skulle få paracet ved høy feber. Annet var veldig fy-fy, Veldig. Så ble ungen syk, ingen feber, men utilpass så det holdt. Gråt, hoste, spiste, men var veldig utilpass. Fordi alle her inne var så skråsikre og bestemte på at jeg ikke skulle gi paracet for det, snakket jeg med legen, som sa at høy feber ikke er et must for at man skal gi paracet.

Og ja, feber er godt for noe, men dersom barnet ikke har det godt generelt, trenger ikke feberen bikke 39,5 før man gir paracet.

Hele søskenflokken har vært syk, og snuppa har fått paracet. Til og med efedrin hostesaft fra legen, stakkars lita. Forsøkte paracet mot "tannpinen" jennes en gang, men synes ikke det hadde nevneverdig effekt på det. =P

Skrevet

Det jeg skulle frem til var at om jeg gir smertestillende pga av tenner, litt feber eller høy feber, så er det jo ikke mer eller mindre farlig ettersom hvor sykt barnet er.... Mente ikke bokstavelig talt at noen gir det for moro skyld, men det skjønte du ikke...

En annen ting, hvis sønnen min lider av søvnmangel pga smerter ved tannfrembrudd, ja, da er det vel ikke noen grunn til å ikke gi noe til han, hvis han har vondt. Jeg tar da smertestillende når jeg har vondt og ikke får sovet skikkelig.

Skrevet

forstod hva du mente anonym, men synes du sa det på en unødvendig stygg måte.

Ikke lett å være foreldre med syke barn.. spesielt om man ikke vet når det er "riktig" å gi smertestillende.

Personlig vurderer jeg behovet for smertestillende ut ifra barnets allmenntilstand, humør(tegn på smerter) og temperatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...