minnimoi Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Jeg skal mest sansynlig til Grand Kanaria i påsken. Men kom akkurat over noe urovekkende inne på matportalen..... "I mange land er sjansen for å bli smittet med Toxoplasma langt høyere enn i Norge. Forekomsten av toxoplasmose viser store geografiske variasjoner. Infeksjonen er hyppig i milde og fuktige strøk, sjelden i tørre og varme områder. Land med høy smitterisiko er blant annet Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Kanariøyene - der ca. 60-80 prosent av den yngre befolkningen er smittet. Muligheten for å bli smittet er ca. 20 ganger større i sydlige land enn i Norge." Det står også dette!! "Gravide som velger å reise til land med høy smitterisiko, bør være nøye med spisevanene, unngå kontakt med katter og ta en ny blodprøve tre uker etter hjemkomsten. Hvis du ikke kan følge disse rådene, bør du vurdere om du heller skal bli hjemme. " Er det noen her som har vært i disse landene som gravide... Hvilke forhåndsregler tar man?? Hva tør man egt. å spise??? Blir veldig glad for svar!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei Jeg var nettopp på Grand Canaria,reiste med Ving. Spurte både jm og lege om det var noe jeg måtte ta hensyn til,om de frarådet meg å reise. Det eneste de sa,var at jeg måtte være nøye på hva jeg spiser.Så lenge vi spiste på hotellet,burde det være trygt,men spiste jeg andre plasser så måtte jeg passe meg veldig for det jeg spiste. Katter og andre dyr,som jeg ikke kjenner holder jeg meg langt unna og hvis jeg klapper dyr jeg kjenner,så vasker jeg alltid hendene godt etterpå,så det ser jeg ikke på som noen probelm når jeg reiser til varmere strøk. Er du i tvil,snakk med jm og lege. Lykke til
minnimoi Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2008 Takk for svar=) Har hørt det er Spar butikk der nede, får kanskje leve på norske matvarer den uken=) Men hva med frukten der nede egt.? Er det greit å spise den, bare man vasker alt veldig godt først? Er jo avhengig...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Der vi var ,var det spar og det var også et lite marked på hotellet som solgte norske varer. Frukt og grønt kan spises bare det vaskes godt,men det skal det jo gjøre her hjemme også. Kan jeg spørre om hvor du skal?
minnimoi Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Jeg skal til Arguineguin. Vært der? Jeg har aldri vært på Kanarieøyene før jeg, så ble så glad når vi ble invitert dit. Men nå vet jeg ikke helt lenger, vil jo ikke ta noen sjanser når det gjelder lille jenta i magen=/
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Pass på å bestille kjøttet du spiser godt stekt\gjennomstekt og bestill varmebehandlede grønnsaker - du vet jo tross alt ikke hvor godt grønnsakene er vasket på restaurantene. Katter kan du fint klappe bare du vasker hendene etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå