ramløsa- nok en gang Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 ... ikke bare fordi man deler tiden hjemme, men også fordi det blir nødvendig for bedriftene å finne vikarer for menn også. Som kjent har menn generelt bedre betalte jobber, og de har langt oftere lederstillinger enn kvinner. Kanksje forslaget kan åpne muligheter for flere damer til innpass i guttas interessante og velbetalte jobber nnår de tar turen hjem for å passe avkommet?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hva med oss som faktisk IKKE drømmer om en topp karriere med lang arbeidstid, stress og mas. Jeg jobber fordi jeg må, ikke fordi det er drømmen min. Jeg liker jobben min, men jeg hadde jo helst sett jeg kunne jobbe mindre og være mer hjemme med ungene. Det er bare sånn jeg er av natur. Min samboer en arbeidsnarkoman. Han elsker jobben sin, driver eget firma, og er firmaet er helt avhengig av ham. Så han skal få gjøre det han drømmer om, og jeg det jeg drømmer om. Hvorfor skal noen legge seg opp i det bare fordi de ikke deler samme ønsker. Vi er ikke noen dårligere foreldre selv om vi har forskjellige mål i livet. Men fordelen vår er at vi trives slik vi har det, og det vises i måten vi passer sammen. Tenk om vi begge hadde vært karrieremennesker. Da hadde vi i hverfall ikke valgt å få unger...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Dream on! Det er ikke fraværet av menn som skaper karrieremuligheter for oss, det er vi selv som må jobbe fram den ukuelige selvtilliten menn har, og det er vi som må bevise oss like dyktige som menn.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Bedre karriere muligheter? Man kan da også med dagens ordning velge å la mannen være hjemme om mammaen vil tilbake i jobben tidligere. Man burde ha lov å kunne velge selv hvordan man vil dele permisjonen. Det er faktisk ikke ale familier som er mulig å trykke inn i den A-4 rammen enkelte politikere vil få alle til å passe inn i!
ramløsa- nok en gang Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Vel, jeg kjenner faktisk noen konkrete eksempler på akkurat dette, luftigere enn det er ideen ikke. Skal vi vise oss like dyktige er det kanskje ikke så dumt om det blir flere stillinger på markedet å vise seg frem i? Og for all del, jeg tror dere kan føle dere trygge på at ingen kommer og sleper dere inn i menns ledige lederstillinger.
ramløsa- nok en gang Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. februar 2008 Har du ikke lurt på hvorfor nesten ingen bruker ordningen hvis det er så enkelt og greit i dag?
Zupermam Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 regner med menn også kommer til å få retten til å komme tilbake til samme stilling etter 4 mnd er gått. Du klarer deg dårlig i arbeidslivet om du ikke klarer å vise din dyktighet uten at du skviser deg inn i et kort vikariat.
Zupermam Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 så løsningen er tvang? Herregud, så mange lykkelige løsninger det blir av det Ramløsa. Gå og ta deg en brus...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har tatt ut max permisjon to ganger. Den ene gangen var jeg hjemme i 6 mnd ulønnet permisjon i tillegg - altså 18 mnd totalt. Jeg har også vært hjemmeværende i 3 år UTEN lønn, pga flytting utenlands. I tillegg har jeg jobbet deltid 2 1/2 av de 3 årene jeg har vært i jobb etter at eldste på 8 ble født. Kort sagt: Jeg har gjort alt "galt" ifht karriere og lønn, hvis jeg skal tro likelønnsfantastene. Fortell meg da: - Hvordan har det seg at jeg med mine snart 12 års ansiennitet, 3-årig høgskoleutdanning og enda 120 studiepoeng fra ulike delfag fra universitet og høgskoler, LIKEVEL befinner meg på topp lønnsmessig i mitt yrke/ min stilling som barnevernkurator i den kommunale barneverntjenesten. Jo, det er fordi jeg tilhører et tradisjonelt kvinneyrke i den offentlige sektor, og jobber med barn, en åpenbart nedprioritert gruppe når det kommer til å snakke om hva deres behov er. Hvis de da ikke skal brukes i likestillings- og økonomiøyemed, må vite! :-((
ramløsa- nok en gang Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2008 Slapp av da, nå har jo statsministern sagt at det ikke blir tvungen perm! Nå blir det spennende å se hvor stor økning det blir i menns bruk av permisjonen i valgfrihetens navn. Og alle ikke-karrierekvinner kan glede seg hele veien til minstepensjonen.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 helt enig med deg anonym 20.21.. jeg har ikke noe ønske om karriere... tiden med de små er viktigst... jeg kommer ikke til å jobbe fullt så lenge hun er liten...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Kommer aldri til å prioritere jobben fremfor familien, jobber kun for pengenes skyld. Har jeg kunne valgt ville jeg vært hjemme mens barna er små. Er ingen karrierekvinne, og er ikke interessert i noen lederstilling med det første. Men kunne selvfølgelig tenkt meg bedre lønn for oss i helsevesenet. Vi er alle ulike og er i ulike situasjoner både når det gjelder karriere og familie, så derfor synes jeg det blir helt håpløst å innføre tvangsdeling på permisjonen!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 HI har jo helt rett! Da kan alle som idag er sykepleiere feks søke sjefsjobber isteden: Je je:p
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Så barnslig å påstå at alle som ikke er karrierekvinner kan glede seg hele veien til minstepensjon. Hallo, altså... Hvor mange år av ditt liv har du små barn da? Folk slutter jo ikke normalt sett å jobbe fordi de får unger. Mange trapper ned noen år, og så kommer de tilbake når ungene kommer i skolealder, og er mer selvstendige. Jeg har jobbet i snart 14 år i full stilling. Jeg har hatt god lønn, og gode pensjonsordninger på jobb. Bare fordi jeg velger å jobbe mindre noen år når jeg har små barn betyr ikke at jeg blir minstepensjonist. Og dessuten, hvis du jobber for å få mye pensjon, så bør du nok sjekke litt rundt. For jeg tror neppe du blir feit av fremtidig pensjoner uansett type. Men hva er vel pensjon mot den verdifulle tiden du får med dine barn når de er små. Det skal jeg love deg er mye viktigere enn penger du får på dine gamle dager, når du sitter der med nedbetalt hus og masse tid til barnebarn. Eller skal du jobbe 8 til 8 da også kanskje?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Enig - karriere er ikke alt -. For meg er barna førsteprioritet uansett:)
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Jo, det er vel ganske opplagt ....vi fleste er fornøyd slik det er idag..det viser meningsmålingene og!!!
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 Vil heller bli lykkelig og minstepensjonist enn å ha fet bil masse peng og reise til syden 3 ganger i året!!! Men for all del smak og behag!!
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #18 Skrevet 22. februar 2008 Mine svigerforeldre hadde kariæremodellen,, jobbet til de stupte og hva skjedde da de blir pensjonister.Han fikk hjertestans og hun kreft.Ja de har en sabla god pensjon men den får de ikkje bruke,den blir med igraven.En kan ikkje utsette alt til en blir pensjonist for helsa har vi ingen garanti for.Eg vil være der for barna mine gjennom hele småbarnsalderen og seinere.Mannen min har en svært god jobb som gjør at vi lever veldig godt.Samtidig kan eg ta mer fri og stille opp på alt som angår barna mine.Dette gikk ikkje da eg jobbet mye men heldigvis har vi sett og erfart hvor dyrbar all tid ilag er!!!
ramløsa- nok en gang Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. februar 2008 Ser at det siste innlegget mitt om minsteforsørger var litt flåsete, men det er ikke påfallende mye godt humør i responsene heller, så ble vel litt matlei. Virker som ordet "karriere" i seg selv får mange til å se rødt, det synes jeg er litt rart. Har ingen problemer med å være enig i at livet har mye som er viktigere enn det, er jo faktisk småbarnsmamma selv. Synes bare ikke at alle disse godene skal være forbeholdt kvinner. Eller at arbeidslivets goder skal forbeholdes menn. Dessuten tror jeg helt klart at sykepleiere kan ha en glimrende bakgrunn for å bli ledere, dersom man tenker litt nytt. Og det er det jeg kanskje tror kan skje dersom man får mer mobilitet i arbeidsmarkedet også for menn. Hilsen den fremadstormende karrieremammaen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå