Gå til innhold

HVA MED VALGFRIHETEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typisk nisselandet Norge. Hvor blir det av valgfriheten og hvorfor skal staten bestemme hva som er rett og galt for den enkelte.

Hver enkelt familie klarer og bestemme dette selv.

De siste måndene av permisjonen er jo på en måte de lettest og kjekkeste syntes jeg.. Da sover barnet gjerne mer om natten det er lettere og få kontakt osv.. Hvorfor skal far være forbeholdt disse måndene og mor skal jobbe og fremdeles ta aming og alt det andre.

Mor har gått 9 månder med bekkenløsning og kvalme trøthet mm. Så igjennom en hard fødsel og ikke minst for å snakke om minst 6 månder med amming døgnet rundt hvor hun ikke har sovet en hel natt.. Mangen har ikke sovet gjennom en hel natt på over 1 år (pga plager i svangerskapet i tilegg til amming når barnet kommer)

Ja dette er individuelt.. Så la familiene og individene selv få bestemme.. I mitt forige svangerskap så min samboer hvor sliten jeg var.. Jeg trengte det året(min samboer har en jobb med mye fri så vi er på en måte heldig han får være mye med oss).Og en super pappa som stiller opp på det meste som gjelder barna. Å ja han lager mat, vasker klær legger ungene osv.. Og hadde sikkert hatt mer en 6 uker av permisjonen hadde det ike vært for jobbsituasjonene våre.(har heller ingen ting med penger å gjøre da vi tjener ca det samme) å ja jeg er ute i full jobb.

Det er flott om noen kan jobbe etter 6 uker 6 månder eller 8 månder og det er flott at enkelte fedre i disse tilfellene vil være hjemme.. Men ikke pålegg alle de samme løsningen. Dette handler ikke om likestilling.. Far kan i dag være hjemme fra 6 uker etter fødselen. Å nå er det en gang sånn at far kan ikke gå gravid , ikke føde og ikke amme. Menn og kinner er forskjellig. det er også stor forskjell på kvinner noen vil ha karriere andre bare en vanlig jobb mens noen faktisk ønsker og være husmødre... Mennene velger ofte kvinner etter hva de ønsker tror jeg..

Kan vi ikke feire det at vi kan velge og at vi er forskjellig i stede for å tvinge alle inn på den samme smale sti..

Videoannonse
Annonse
Gjest mamma'n t go'gutten+guttimagen
Skrevet

SUPERT INNLEGG!! Kunne ikke sagt det bedre selv!! Enig i ALT! Har da ingenting med likestilling å gjøre dette her. For far KAN være hjemme mye lenger om ønskelig slik det er i dag. Hadde han ikke kunnet det kunne man ropt om likestilling! I et såkalt fritt land som Norge så burde man jammen få lov til å bestemme slike ting selv. Har da vel ikke en dritt å si for andre om vi velger at jeg eller han skal ha de ukene/mnd? Så hvorfor skal staten blande seg inn i dette og tvinge oss til noe vi ikke vil.

Samboeren min er en god pappa han og stiller opp som bare det både for barnet, meg og husarbeidet. Men han ønsker ikke å være hjemme i en tredjedel av permisjonen for det. Han føler at han har mer å bidra med jo eldre barnet blir, og det har jeg full forståelse for. Baby-greiene er jo mest "stas" for mammaene som regel.. Og jeg ville syntes det var grusomt å måtte jobbe etter et halvt år. Særlig med tanke på alt slitet som har vært de få mnd man går hjemme. Er først etter noen mnd man virkelig kan få nyte tiden hjemme med barnet. Håper virkelig ikke dette blir noe av, men hvem veit, så mange folk som har så sprø kontrollerende tanker i hodet sitt her i landet.. lever ikke i et demokrati bestandig spør du meg.. virker ikke sånn når vi ikke kan velge slike viktige ting selv som kun angår familien.

Og den begrunnelsen med at det er noen menn som ønsker å være mer hjemme men ikke får lov av kona eller arb.giver, ja da kunne det heller vært slik som forslaget i de enkeltsakene da, at hvis kvinnen/arb.giver nekter mannen og han vil, så kunne det gjelde da. Men hvis begge parter er helt enige så må man få bestemme selv!!!

Skrevet

Enig, så enig! La hver enkelt familie finne ut av det selv, hva som er best! Liker dårlig at staten skal tre enda en sak nedover huet på oss!!!

Synes ikke en tredeling av permisjonen har noe med likestilling å gjøre, hvis man skal få full likestilling angående det å få barn, så må far også kunne være gravid, føde og amme da, og slik er det ikke fra naturens side! Det er forskjell på kvinner og menn!

Men, må bare si at jeg synes det er dårlig unnskyldning at far ikke er hjemme mer enn 6 uker fordi familien da taper penger, fordi far tjener mer enn mor! Ville det vært noe spørsmål om tap av penger hvis mor hadde tjent mest da tro?

Her i gården har far tatt 10 uker permisjon, han ønsket det selv, fordi han svært gjerne vil være hjemme med barnet sitt, han tjener ikke så veldig mye mer enn meg.

Skrevet

Jeg er helt enig!!

Jeg har en samboer som i utgangspunktet ikke behøver å ta pappapermisjon! Han jobber offshore. Han er på jobb i to uker deretter hjemme i 4 uker. Han er hjemme nesten 8 mnd i året! Han er mer enn nok hjemme til å skulle fylle noen som helst kvote, og dette er ikke bare under det første året, men de 30 neste årene.

Far trenger ikke mer permisjon, han er jo hjemme mer enn han er på jobb.

Vi må ha valgfrihet til å bestemme hva som fungerer best for vår familie og fordi det er en del jobber som bryter med "normen" 9- 5, så regner jeg med at vi ikke er alene om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...