Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

noen som vet om det er farlig å ta tatovering når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vet ikke sikkert, men tror jeg ville ha ventet... Å ta en tatovering er en viss risiko i utgangspunktet. Det kan føre til infeksjoner, kan føre med seg smitte, kan introdusere allergiske reaksjoner hos deg. Det er vel da også en viss fare for at det kan skade fosteret også.

Det kan påvirke blodtrykket også, mange merker feks at de blir svimle når de sitter "under nåla". Dette overføreres til fosteret.

Skrevet

hei

har svart en annen på forumet her med samme spørsmål.

kan bare viderformidle svaret fra en venninne av meg som har tattovert i over 15 år. De tattoverer gravide uten problemer, har aldri opplevd noen form for komplikasjoner i forhold til mor eller foster. Hun velger å avstå å tattovere noen i de første 3 månedene, og det er bare fordi hun liker å være på den sikre siden, ingen kjente studier som sier at det er farlig.

Infeksjoner skjer SVÆRT sjeldent, så lenge man har god hyigene og passer på tattoveringen som man skal så burde det gå greit.

At dette skal ha en viss fare for å skade fosteret må jeg si meg svært uenig i! En lokal infeksjon i huden er IKKE det samme som å få en blodforgiftning eller noe annet skummelt. Så må si meg ganske uenig med innlegget over.

MEN, jeg syns det er bedre å spørre en tattovør som jobber med dette og få han/hennes mening om saken. Da kan du jo ta ett valg basert på god fakta og erfaringer. Bedre å gå rett til en proffesjonell. så får du sikkert ett bra svar:)

Jeg skal tattovere meg i mai, ser ingen problemer med dette.

Skrevet

tusen takk før svaret..jeg har noen tatoveringer fra før av men kunne tænkt meg å ta en til...så tenkte jeg at er d ikke farglig n¨r man er gravid så kan jeg jo gjøre det nu.:)

Skrevet

jeg tror nok jeg ville venta, men det spørs jo hvor du tenker å ta tattoveringen da. sånn mtp at huden er i en periode der den strekker på seg alt ettersom hvor mye vann man har/får i kroppen osv... det hyggieniske ville jeg ikke bekymra meg for dersom du går til noen som har et godt rykte og som du vet er flinke på dette feltet.

Men jeg må legge til at jeg ikke har peiling på dette, og bare antar.

Skrevet

er ganske enig i at det muligens ikke er det lureste å tattovere seg feks på magen. hahaha

tenk, ta en liten sommerfugl og ende opp med ett kjempemonster av ett insekt på magen;)

Skrevet

Ei jeg jobbet med en sommer mente at den eneste tatoveringen som ikke ble stygg, men bedre, når du blir gammel, var om du tatoverte en sjiraff med kort hals på puppen... Så kan vi jo bare tenke oss hva hun mente ville skje med den framover ;-)

Skrevet

Jeg var med ei vennine å tok tattovering da jeg var gravid sist. Spurte tatovøren om jeg og kunne ta, men han anbefalte meg å vente. Han var ikke av den mest pratsomme fyren, så jeg fikk ikke noen videre forklaring.:) Men dette er 8 år siden da... Kan ha forandret seg dette.

Skrevet

Det er en god del tatovører som ikke vil tatovere gravide. Grunnen er både endrede groforhold hos den gravide, sjansen for at tatoveringens utseende ikke blir som forventet og mulig smittefare.

I tillegg har en tatovering stoffer i seg som kan være allergifremkallende. Det er ikke ofte et voksent menneske reagerer på slike stoffer, men om det passerer morkaken, så vet man jo at foster er midre motstandsdyktig. Kanskje det predisponerer for fremtidig allergi hos barnet?

Størst er nok sannsynligheten for at det skal gå bra allikevel :) Men jeg personlig ville ha ventet. En tatovering skal man jo ha resten av livet, man må vel ikke på død og liv ta den mens man er gravid...

Skrevet

Ikke direkte svar på spørsmålet, men er det ikke slik at dersom man har tatovering i korsryggen, så får man ikke epidural?

Skrevet

Vanlig praksis har vært å ikke sette epidural pga faren for å dytte fargepigmenter inn i væsken som omgir ryggmargen. Enkelte sykehus fasthoder på dette, andre har gått bort fra det. De som setter epidural der det er tatovering, lager visstnok et snitt i tatoveringen på forhånd, slik at man ikke stikker gjennom den. Kan være lurt å høre med sitt fødested om hva praksis der er på forhånd :)

Skrevet

Hei!

Cala75, jeg har en stor tattovering på korsryggen, den er både bred og fargerik! Men korsryggen er ikke der de setter mest epidural, den er lenger opp på ryggen.. Og selv om den er i veien så klarer de å jukse det litt til.. Er helt spesielle tattiser som de reagerer på, feks har du over hele ryggraden med masse farger så blir det nok noe annet.. Men korsryggen går fint.. Ifølge min mann som satt å så på da jeg fikk epidural under fødsel så satte han den minst 10cm lenger opp!!

Jeg ville definitivt ventet til jeg var ferdig med graviditeten før jeg fikk flere tattiser,blodomløpet vårt er ikke som vanlig når vi er gravide, og fargepigmentene som vi har naturlig i kroppen kan også forandre seg en del.. Men det er meg da! :)

Skrevet

Ei jeg har snakka med som jobber som tatovør sier at det ikke er farlig å ta tatovering i svangerskapet,men hun tar ikke på steder som vokser.

Jeg skal ha en alv i korsryggen,men velger å vente til etter jeg har fått ut småen. Dette pga at jeg ikke har lyst til å ta tatovering når jeg går gravid + jeg tar ikke sjansen på å ikke få epidural! Siden jeg virkelig trengte det sist gang,så kan det hende jeg gjør det denne gangen her også.Ikke vet jeg.Ikke før ting er i gang iallfall!

Her i Ålesund så er det visst sånn at de ikke vil ta på de med tatovering i korsryggen. Da jeg fikk epidural da sønnen min skulle ut (08.09-06) så sa de til meg at om tatoveringen min (mellom skulderbladene) hadde vært lengre ned,så hadde jeg ikke fått!! Så tar ingen sjanse egentlig..

Så da får vi tid til å planlegge alle endringene på tatoveringen min:) Jeg har funnet motiv og vi har snakka om hva som skal forandres på den.Så skal vi forandre på den til sommeren,så er den klar til etter småen har kommet til verden:)

Opp til hver enkelt hva de vil gjøre og hva tatovøren vil gjøre:p

Skrevet

jeg syns det er synd at helsepersonell ikke holder seg oppdatert! det er gjort mange studier som viser at tattoveringer har ingen betydning for epidural, det er en myte at blekket skal kunne bli med inn til spinal kanalen.

Man kan selvfølgelig debattere om man ønsker å få epidural selv om man har tattovering, men rene fakta er at det ikke er påvist noen skadelig sammenheng.

Anestesien på Rikshospitalet forholder seg til at det ikke er farlig og setter epidural.

Så hvis man har en lege som sier noe annet, så hadde jeg bedt han/henne sette seg ned og lese litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...