Gå til innhold

Tredeling gir 6mnd til mor!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som at noen tror mor vil ha 8mnd hjemme v/tredeling av dagens permisjon....

Ved 100% har man 44 uker, 41 uker etter fødsel. 2/3 av 41 uker blir i overkant av 6mnd. Føder man på overtid blir det mindre.

Er faktisk mange som fullammer eller ammer før annen mat ved 6 mnd. 6mnd er for lite for mor og barn ift amming. Man må jo ha arbeidsplassen i umiddelbar nærhet for at ammefri skal kunne praktiseres.

Klart at mor og mors arbeid er like viktig, men det er nå en gang slik at mor går gravid, føder og ofte ammer. Likestilling og likeverd er ikke det samme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men hvor mange velger en dekningsgrad på 100% kontra 80%? Jeg fullammet til snuppa var 6 mnd, gikk ut i arbeid da hun var nesten 8 mnd, og det gikk helt supert. Ikke tok hun flaske heller, og ikke ammet jeg i arbeidstiden, men om morgenen før jeg gikk og da jeg kom hjem på ettermiddagen (ammefri 1 time på slutten av dagen). Ammet snuppa helt til hun var 14 mnd. Ikke noe problem. At det er kvinner som går gravid skal jo ikke gå utover mannen. Det er et privileguim vi har. Og foreldrepermsisjonen er ikke en belønning til mor!

Skrevet

jeg hadde 100%. hadde ikke råd til noe annet vi. måtte ut i full jobb når gullet var 8mnd. det går ikke om man bare skal være hjemme i 6mnd. bor tre mil unna jobb.. går ikke med ammefri uten videre da.. ikke i et serviceyrke.. ammefri er det største problemet... helt umulig...

la folk bestemme selv.. ikke alle har en økonomi som tilsier at man kan være hjemme lenger uten lønn eller ha 80%.

ikke alle unger tar flaske heller, det gjorde ikke min, så dette forslaget har de ikke tenkt nøye igjennom. De ødelegger mer på de som er økonomisk dårligere stilt... men skjønner at de tydeligvis ikke ønsker at de med en litt dårligere økonomi ikke skal ha barn...

blir provosert av innblanding... opp til hver enkelt syns jeg.. ikke ødelegg livene til folk... ikke tving mødre til å ikke begynne å amme i frykt for at barnet ikke tar flaske når de skal begynne i jobb...

nei helvete heller...

la folk leve sine egene liv...

ikke misforstå meg, mener at far også bør være mer hjemme, men det er ikke alltid så lett...

Skrevet

Skal familiene tvinges til å ta ut 80%lønn?

Hvem går det verst utover; jo nemlig kvinnene som har størst del av permisjonen.

Ammefri er helt uaktuelt i min situasjon. To amminger per dag vil bety nærmere 2,5 time i bil for enten meg eller babyen. Junior på 6mnd ammer hver 2. time, og 1-2 ganger per natt. Går dårlig ihop med jobbing gitt! Ammefri vil heller ikke gjøre unge kvinner til attraktive arbeidstagere.

Skrevet

For å snu det hele på hodet; med det nye forslaget MÅ jo mor ta ut minst 1/3. Ikke alle som det passer for heller...

Permisjonen er jo ment som et gode til familien for å sikre barnet. Da må den totale situasjonen med mors fysiske form, amming og økonomiske og praktiske forhold omkring både mor og fars arbeid vurderes.

Skrevet

Er ikke bare å ta ammefri på slutten av dagen heller da. Jobber man et sted det er satt opp vakter kan man jo ikke bare gå hjem en time før, eller troppe opp en time senere. For å amme i arbeidstiden må jo enten babyen komme innom jobben, eller man må reise hjem. Det vil vel egentlig si at man må ha/skaffe seg bil.

Ikke alle som får til å pumpe heller, jeg har sterkt utdrivningsrefleks og masse melk, men har sjelden fått ut mange dråpene ved pumping.

En annen ting er at fedrene som sterkt ønsker 3 mnd vil nok få det uansett, mens den harde kjernen som ikke skifter en bleie, ikke står opp om natten etc, bare vil droppe hele greia med det resultat at barnet mister 3 mnd med en forelder hjemme. Man kan si hva man vil om slike fedre, men skal det gå utover barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...