Gjest Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Hva betyr egentlig det?? kan man f.eks jobbe i 6 mnd og ikke de resterende 4 mnd? Hvis man vil ha jobb, blir gravid og ikke får jobb før 7 mnd før fødsel..Vil det da holde til å få penger? Og hvor mange % av lønna får man?
Gulosten™ Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Det betyr jo at du må ha jobbet i MINST 6 av de 10 siste månedene. Hvis du får jobb 7 mnd før fødsel går det bra.
Gulosten™ Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Og prosentandel av lønna kommer jo an på hvor lang permisjon du skal ha.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Hvis jeg vil ha alle ukene... er det da 80%??
Kosel Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Ja, det kan du. Men da kan du ikke bli sykemeldt. Jeg fikk meg jobb i slutten av desember 06. Jobbet til siste uke i juni - rakk det akkurat, da måtte jeg ut i permisjon og rakk å få inn 6mnd. % av lønn velger man jo når man velger permisjonsløsning. 80% eller 100%. Jeg har 100% utbetalt og har like mye utbetalt i mnd som andre som har fast stilling på fulltid..
Kosel Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Dette med sykemelding gjelder vel kanskje ikke om du blir ansatt i en fast stilling. Jeg jobbet som vikar her og der litt over alt, så om jeg ble sykemeldt ville jeg ikke fått utbetalt sykepenger og jeg ville mistet retten på foreldre penger.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Bare husk at du MÅ ta ut 3 uker med permisjon FØR fødsel og at de 6 mnd ikke kan innebefatte disse. En del som foregner seg her, likeså om du skulle få et prematurt barn er det faktisk arbeid/sykmelding som teller slik at du muligens ikke "rekker" opparbeide deg rettigheter...
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Så om jeg får jobb 2 mnd ut i graviditeten, får et prematurt barn i mnd 6, da vil jeg ikke motta noen penger?? Jeg vet jeg blir sykemeldt i neste svangerskap... det har allerede legen sagt i fra om.. jeg hadde ingen jobb før denne graviditeten. Gikk rett fra endt utd. til å bli gravid og så sykemeldt etter 4 uker i arbeid. Dermed falt jeg igjennom retten til å motta noe som helst. Hva skjer når jeg blir gravid igjen og blir sykemeldt?? Vil jeg ha rett på noen penger?? Må vi serisøt gå på sosialpenger fordi jeg ikke får jobbe under graviditeten??
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 fyller du ikke vilkårene får du engangsstønad. Kan kanskje være lurt å prøve å planleggge litt om du har mulighet slik at du er i jobb når du blir gravid nestegang ? Vet desverre om mange som faller utenfor pga åraker som nevnt over... Er du i jobb og blir sykmeldt fra et arbeidsforhold som løper hele perioden regnes sykepengeperioden som arbeid
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Så om jeg forstår deg riktig nå; hvis jeg er i arbeid neste gang jeg blir gravid, og jeg blir sykemeldt under graviditeten, så teller sykepengene som arbeidspenger? Og jeg vil motta de %`ene jeg ellers ville ha fått hvis jeg jobbet minst 6 av de 10 siste mnd?
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 ja, så lenge du er sykemeldt fra et bestående arbeidsforhold ;-) dvs: jobber du litt som her og der og så blir sykmeldt uten å ha noen videre kontrakt eller kontrakten løper ut før du fyller 6 mnd kravet må det gjøres en konkret vurdering ut i fra din tilknyttning til arbeidslivet hva man anser som mest sansynlig hadde skjedd om du IKKE haddde blitt sykmeldt... ikke helt enklt det her... Enkel konklusjone: ha fast jobb/ vikariatkontrakt el. som dekker 6 mnd kravet : Ja ellers litt mer avhengig av omstendighetene...
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har ikke rett til arb.ledighetstrygd... gikk rett fra utdanning til graviditet og sykemelding! Irriterende;(
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Topp at du forklarer så godt! Takk for svarene alle sammen. Mye å tenke på fremover;) Vil ha barn nr to innen 2 år, men da må jeg skaffe meg minst en 50% stilling på kveldstid siden tulla skal være hjemme! Håper alt går i boks;)
Drangelina Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Som svar på spørsmålet diit om å føde fot tidlig: har du ikke rukket å jobbe 6 mnd pluss tre uker med permisjon før fødsel mister du fødselspengene og får kun engangsstønad. De fleste trygdekontor er ganske firkantet på akkurat dette, dessverre. Lillegull kom tre uker før tiden, så jeg hadde kun en dags margin. Hadde han kommet to dager før hadde jeg bare fått engansstønad.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Det er egentlig ganske sykt!! Heldigvis gikk det bra med dere, men er nok mange som mister retten til å få pengene!
Drangelina Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 Ja, jeg visste at han måtte ut før tiden, så jeg holdt pusten hver gang jeg var til kontroll. Hade stått på så hardt for å oppfylle trygdekontorets krav til hvor ofte jeg måtte være på jobb osv, så det hadde vært leit hvis det gikk i vasken!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 Ja, det forstår jeg veldig godt!!! Er sååååå kjedelig når man mister retten til pengene etter å ha jobbet hardt for det!
Süsse Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Si at man jobber i de 10 siste mnd, men loenna varier veldig disse mnd siden man er vikar. Vil de 6 beste telle som grunnlag eller bare de 6 siste?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå