Gå til innhold

overvektig baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 4,5 mnd og på siste kontroll på HS veide 9050 g og var 66,5 cm lang. Det er langt over gjennomsnittet ( i følge spebarnsboken jenter på 4 mnd skal veie opp til 7500 g, så 9050 g er altfor mye), og jeg er bekymret hvordan dette utvikler seg videre.

Hun får NAN , frukt, fikk velling en gang for dagen i ca 1 mnd, og har fått små smaksprøver med potet og gulrøt. Hun spiser hver 3-4 time, men ikke om natten. På siste kontroll på HS fikk vi "grønn lys " til å introdusere middag og grøt, men jeg er redd for å begynne med det, nettopp pga overvekten hennes.

Klart at vi ikke skal slanke babyen, det er jo bare tull, men jeg lurer på hvordan i all verden skal jeg introdusere andre typer mat, sorge for at hun får den ernæring hun trenger, og samtidig forebygge videre overvekt hos henne ? Hvis noen kan komme med noen tips, erfaringer eller synspunkter, så blir jeg veldig taknemlig :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi var for opptatt med diskusjon om ferber metoden helsesøster mente vi skulle bruke.

Skrevet

Babyer blir IKKE overvektige. Du må slutte å tenke sånn. Min første sønn fikk bare NAN og var like stor og jeg trodde hele tiden det var pga han fikk flaske og for mye mat, men andre sønnen min fikk bare pupp og han var/er like stor! Nå er eldstemann kjempelang OG slank, men han var langt over gjennomsnittet hele spebarnsperioden. Det er arvelig. Du må bare være forsiktig med maten. Hvis hun er fornøyd så synes jeg det holder med velling og det hun allerede får fram til hun er 6 måneder. Eller du kan kutte vellingen ut og bare gi grøt. På fem måneders kontrol var min sønn 9,8 kg! og 70,5 cm og han er ikke glad grøt og eller annen mat ennå. Dette er arvelig. Ikke tror hun er overvektig, vær så snill. Det skal jevne seg ut til slutt...Lykke til :-)

Skrevet

Fødsel

4650 g 51 cm, 36 h.o.

6 uker

6440 g 57 cm ,8 h.o

3 måneder

7610 g 62 cm, 41,2 h.o

5 måneder

9170g 66 cm, 44 h.o

6 måneder

9640 g og 69 cm

8 måneder

10 009 g 71,5 cm 45,5 h.o

Hun er stor hu mi også, men har alltid f¨ått skryt på helsestasjonen.

Det jevner seg ut nå som hun begynner å bevege seg mer!

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar..:) Er litt usikker hvem datteren min skulle arve det etter, siden både jeg og pappaen var ganske tynne og småspiste da vi var på hennes alder, og vi er ikke overvektige nå heller..De fleste sier at det går seg til når hun begynner å få tenner sånn seriøst, og når hun begynner å krabbe osv. Hun ville sikkert rullet allerede nå, om hun ikke hadde for tung rumpe, rett og slett, så jeg ser foran meg at det tar sin tid før hun er oppe og sitter en gang..blir bare ganske skremt når jeg ser på tabellen fra spebarnsboken, der står at jentebabyer skal veie opp til 7,5 kg på denne tiden..over 1,5 kg på en baby det er mye det..

Skrevet

Burde kanskje tilføye at hun veide 3830 g og var 53 cm lang ved fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...