AO3 Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Ja, det er faktisk sant! Det er ikke til å komme bort fra at svangerskap og ikke minst fødselspermisjonen er hovedgrunnen til at vi ligger etter i lønn. Vi kommer til å ha ca en tredeling av permisjonen - helt frivillig, fakisk. Pappaen ønsker å være hjemme med barnet, og jeg synes ikke jeg har noen rett til å legge beslag på hele permisjonen når han har dette ønsket. Per i dag tenker jeg å ta ut permisjon til barnet er ca 7 mnd gammelt, og så la pappa ta resten (80%, så det blir vel en 4-5 måneder). Man har jo rett på ammepermisjon, og pappa må finne seg i å komme på jobb i lunsjpausen så den lille får mat. Jeg tror dette kommer til å bli en kjempefin løsning. Det er ikke til å komme bort fra at vi vil tape økonomisk på en slik løsning, for ja, selvsagt tjener samboeren min mer enn meg... Men vi klarer oss. Det er også et spørsmål om prioritering. Det er mange innlegg her inne, noen for, noen flere mot. En ting vi må være veldig klare på, synes jeg, er at pappas jobb er IKKE viktigere enn mammas jobb. Det er mange kvinner som er selvstendig næringsdrivende også, og de tar ut permisjon likevel. Hva er det som gjør menn så utrolig annerledes?! Det er vel først og fremst det at menn ikke planlegger at de skal ut i permisjon, mens kvinner gjør det. Hvis det blir en endring i permisjonsreglene, kan det også bli en endring på disse holdningene - noe som igjen vil bedre kvinners sjanser på arbeidsmarkedet, faktisk. Jeg vet ikke om tvungen tredeling er veien å gå, men jeg er ikke i tvil om at pappas permisjon bør økes. Det er faktisk til vårt eget beste på lang sikt. Det er et faktum at vi kvinner i Norge er FRYKTELIG BORTSKJEMTE med den gode permisjonsordningen vi har. Jeg har to venninner som fikk barn samme dag. Den ene bor i England, den andre i Norge. Hun i Norge skal være ute i permisjon i ett år, til august. Hun i England begynte å jobbe etter nyttår, barnet er delvis i barnehage og delvis hos besteforeldre. Barnehageplassen koster i tillegg det dobbelte av en norsk barnehageplass. Fatter dere hvor heldige vi er!? I USA er det veldig lite tilrettelegging, jeg vet faktisk ikke om de har rett på betalt permisjon i det hele tatt etter fødsel. (men er ikke sikker på dette, jeg vet i alle fall at de har veldig dårlige ordninger) Slik jeg ser det, er det like mye samboeren min sitt barn som mitt, og da har han også rett på permisjon utover den han MÅ ta ut. En fin bivirkning blir at jeg regner med at han tar mer ansvar når det gjelder barnet senere også. Han har bare godt av å ha hovedansvaret for barnet i noen måneder, og det har barnet også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå