Gå til innhold

Dere kloke damer: hjelp meg! Ang. grensesetting og straffemetoder. Håper på MANGE svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig!

Hvordan reagerer dere når barna gjør noe de ikke skal?

Et eksempel: hun (19mnd) går mot vasen på bordet med en oppvaskbørste; det er hennes måte å vanne plantene på (vannkannen var opptaatt,den brukte jeg). Jeg sier nei, ikke gjør det og tar kosten vekk fra henne. Idet jeg legger den fra meg på kjøkkenet hører jeg et knas og der har altså vasen veltet. Hun skulle borti der hun... Jeg ble så sint og skuffet at jeg skrek til henne. Men akkurat som om hun bryr seg lite om de. Hun er jo liten ennå altså, men hun visste det var fy-fy.

Hvordan hadde dere reagert? Her trenger jeg virkelig hjelp! Det gjelder jo andre ting også. Hvordan "straffe" dem på best mulig måte, slik at de virkelig forstår? Og best av alt, hvordan forstå dem til å unngå å gjøre ting selv om det virker fristende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den alderen må man nok rett og slett bare følge med hele tiden og si nei til man blir blå i ansiktet. Hjelper ikke å "straffe" på noen måte enda.

Flytt alle ting som kan knuses unna.

Skrevet

Virkelig? Når begynner man med straff da? HUn forstår masse altså :P

Skrevet

Man begynner vel ikke med straff i det hele tatt synes jeg.

Jeg sender dem av og til ut på gangen fordi de hyler eller er slem mot søsken. Men det er fordi at de skaper "kvalm" hvis de er der de er, ikke for å straffe dem.

Den eneste "straffen" jeg har brukt, er en slags tidsubestemt time-out som består i å bli sendt på gangen/vårt soverom med beskjed om at de kan komme tilbake når de er klare for å oppføre seg ordentlig/be om unnskyldning o.l.

Men for et så lite barn som ditt synes jeg man skal holde deg til å si nei, ta vekk det hun ikke får leke med eller lignende en stund til.

Skrevet

saklig innlegg, Ludderet.

Skrevet

Hallo? Du skrek?

Hun er for liten til å forstå sånt, og tror det er en lek. Hvis det er noe du er redd for bør du rydde det opp i høyden inntil videre...

Jeg straffen ingen av mine unger, men de får konsekvenser tilpasset alder. Til minsten på 13 mnd gjentar jeg at "Nei, det er ikke lov" og tar han vekk fra situasjonen.

Skrevet

Tja snakket høyt da. Men greit tar det til etterretning.

Er ikke lett å være alene om alt heller..

Er imot straff jeg også, men ville veldig gjerne høre hva som funker for dere...

Skrevet

I en sånn situasjon så løfter du enten vasen ut av rekkevidde mens du sier "nei, den får du ikke", ellers så løfter du ungen unna mens du sier "du får ikke leke med vasen". hvis du velger å løfte jenta unna, så må du være forberedt på å gjenta det helt til hun ikke gidder å gå bort til vasen mer. Det er slik du får henne til å forstå at hun ikke får røre den spesifikke vasen, for så små barn er ikke gode på å generallisere, så dette må evt gjentas for andre vaser/blomsterpotter/brusglass osv.

Men jeg er litt fasinert... av tre ting som kunne fjernes fra denne situasjonen (jente, vase, kost), så velger du å "berge" kosten!? Synes nesten du får ta skylda for den knuste vasen selv når du handlet så lite gjennomtenkt ;-)

Skrevet

Tror faktisk du hadde hatt veldig god nytte av å lese litt om oppdragelse og hva man kan forvente av barn, og ikke minst hva barn "kan" i forhold til alder. Les f.eks Ulvund 0-2 år.

Skrevet

Den boka skal jeg anskaffe meg! takk for tips.

Skrevet

Normalt så holder det å si nei en til to ganger også gidder hun ikke mer. I lignende situasjoner før, så har det vært nok å fjerne "tingen" om du skjønner... Derfor kosten nå. var derfor jeg reagerte på en måte som ikke stemmer med meg.. Og derfor jeg ville be om råd her. Takker for de saklige.

Skrevet

Kan fortelle om min erfaring... Jeg har, mye av prinsipp, ikke flyttet bort ting, duker osv osv. Jeg tror at dersom du går å flytter bort alle disse "spennende" tingene så blir de mer oppsatt på å røre osv osv. Jeg sier mange ganger neeeeei , men her er duker på bordet, vi kan ha tenkte lys og pyntegjenstander i hans høyde. Og min sønn er ikke lite aktiv av seg.

Noe av det værste jeg vet ang dette er når folk kommer på besøk og begynner å fjerne masse saker fra våre bord osv fordi deres barn skal røre på alt mulig..

Jeg har stor tro på dette og dette er vårt tredje barn (alle veldig forskjellig) og vi har ikke hatt store problemer på dette området med noen..

Vet ikke om dette gir noen mening for deg men tenkte jeg kunne fortelle om min erfaring :-)

Artig nick forresten..

Skrevet

For å si det sånn, Lillianna, så tror jeg IKKE du er den eneste moren som har skreket til en unge på 19 måneder..... Men det er kanskje ikke så mange som vil innrømme det. Jeg er sikker på at jeg gjorde det -og jeg er utdannet til et yrke som gjør at jeg kan MYE om utviklingspsykologi og barns måte å lære på. OG jeg er langt over 30 år. Vi er bare mennesker.

Skrevet

Jeg tror ikke HI mener straff i den forstand, heller konsekvens. Jeg er ikke enig i at et barn på 19 mnd, dvs. godt og vel 1,5 år ikke forstår sånt. Det kommer an på ungen. Man skal ikke undervurdere barna. Greit at man skal flytte unna det man er aller mest redd for, men man kan jo ikke flytte unna alt helt til de blir store. Barn må lære at enkelte ting er man mer forsiktig med. At du skrek til henne er nok en menneskelig reaksjon, du ble oppgitt og frustrert. I barnehagen der jeg jobber har vi et bord i et hjørne av spiserommet der vi har en vase til blomster, fastelavnsris etc. TIl og med de minste barna som er på alder med jenta di vet at de ikke skal røre den vasen. Men av og til blir det fristende. Da går vi bort til dem og stopper dem forsiktig, og sier: det er ikke lov å røre vasen. Hvis de da fortsetter tar vi dem bort fra vasen og avleder.

Skrevet

Jøss,så mange snerphøner det var her da.

Skjønner godt at folk ikke tørr å spørre her inne..plutselig kommer det et ludder med flere og biter hue av deg!

Skrevet

jøss hva er det med dere da, de barna skjønner såååå mye mer enn vi vet. min sønn er 1,5 år å vet hva som er lov å ikke men skal prøve seg når jeg har tatt han bort fra ting som han ikke får lov til tre ganger setter jeg han på gulvet med ansiktet mot veggen sier nie og dunker han på hånda og sier hva det er han ikke for lov til. de må lære de også, og de skjønner det velidig godt.

jeg fjerner ingen ting, må lære seg å la ting stå, veldig slitsom å dra bort med en unge som ikke er vant med å la ting være.

Skrevet

Takker for fine svar.

Klart jeg mente ikke straff i så forstand! Men som snuppegulle sier, konsekvens. Var ikke så flink å ordlegge meg i frustrasjonens vrede.

Det slik som Lilliana (artig nick ja :)) sier, jeg har ikke trengt å flytte noe særlig vekk fra henne før. Det har gått helt fint og sagt nei, ikke røre. Også har hun godtatt det. Nettopp derfor ble jeg så frustrert og måtte begynne å tenke på hvordan det går videre fra her.

Gjentar at det aldri noen sinne har vært snakk om straff som f.x å slå (for å ta det mest hinsidesliggende eksempel). Var mer som: Hvordan kan hun skjønne at dette er galt- straff. Kanskje ikke bedre forklart nå heller men....

Skrevet

Bare noen tips: Her inne får du de mest utroligste frekke svar av og til. Noen tror dem bare er best vitende osv...Virker som folk er så redde for sin "status" her inne selv om jeg helt ikke skjønner hvorfor. Jeg skrev en gang her inne at jeg knipset eldste datteren min på fingrene da hun var yngre, da fikk jeg til svar at jeg ydmyket henne og tråkket ned på henne osv osv. Folk skal for all del ha lov og ha sine egene meninger men at enkelte MÅ være så spydig når man spør om noe, det er det jeg helt ikke skjønner..

Skrevet

Bare hyggelig:-) Synes selv det vanskeligste med barn, er å vite hva de har mulighet til å forstå i forhold til alder og hva jeg kan forvente. Har lært mye av å lese litt.

Lykke til!

Skrevet

MammaOUL:

"Jeg dunker han på handa og setter han med nesa mot veggen"!?

Stakkars unge..

Skrevet

Huff, den metoden synes jeg var virkelig dårlig MammaOUL. Les litt du også! Stakkars liten

Skrevet

Helt enig.

Syns det er helt..ja, tragisk.

Skrevet

da snuppa mi var 1,5 år var hun helt umulig. Hun viste veldig godt hva som var rett og galt og hun gjorde alt!!! rev ned klær fra tørkestativet, rotet utover søpla, dro ut ledninger, klatra opp over alt etc. og hun bare lo når jeg sa nei og gjorde det igjen. Nå kommer jeg sikkert til å få masse pes, men eneste måten jeg kunne få henne til å slutte på var å innføre regelen om at tre nei betydde en konsekvens. hun hatet å bli holdt i ro, så jeg satte henne i sofaen og la foten forsiktig over henne for å holde henne på plass i 30 sekunder, samt at jeg snudde meg bort fra henne så hun ikke fikk kontakt eller respons fra meg. i begynnelsen gikk hun direkte tilbake og gjorde det samme igjen og da var det direkte tilbake i sofaen (gjentatte ganger). Hun forstod veldig godt at hun gjorde noe galt for hun hatet å sitte der. Etter to uker forstod hun at når mamma sa nei så var det nei og hun trengte ikke så mange nei etter dette. Sikkert noen som mener det var feil, men jeg var helt desperat!! unger forstår mye mer enn mange tror og det er viktig å dem få vite hva som er lov og ikke. og mi snuppe viste ihvertfall veldig godt at det hun gjorde ikke var lov!!!

vil bare si lykke til og at du må finne din måte å gjøre det på. Alle oppdrar ungene sine forskjellig og hver og en har sine metoder som fungerer for sine barn. noen unger er mer stri enn andre og derfor må metoden tilpasses ungen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...