Gå til innhold

Endret kroppslukt etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som synes de lukter mer svette etter fødsel enn tidligere? Må dusje 2 ganger om dagen for å holde svettelukta unna armhulene. Har jo ikke endret annet enn at eg har født og ammer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonendringer under amming fører til dette. Det er vanlig. Du blir "deg selv" igjen ifht lukt og svetting etter endt amming.

Skrevet

Jeg fikk veldig problemer med svette etter denne fødselen. Sist merket jeg ikke noe til det. At det er direkte koblet til amming er ikke jeg så sikker på, for sist ammet jeg i 6 mnd uten svetteproblem, denne gangen ammet jeg bare 1 mnd, og hadde dette problemet i mange måneder etter fødselen. Det har gradvis avtatt, og nå etter 9 måneder begynner jeg å føle meg "normal" igjen.

Det finnes noen produkter som kan hjelpe. På apoteket får du noe som heter "AluminiumKlorid i sprit liniment" som man pensler på om kvelden og vasker av morgenen etter. En behandling med dette gjorde at jeg ikke svettet en dråpe på en uke, trengte ikke en gang vanlig deodorant hele uken. Linimentet svir og klør noe helt forferdelig mens det er på, men for meg var det verdt det, for jeg følte nesten at jeg ikke kunne omgås andre pga svetteproblemet på det verste. Jeg tok det på noen timer før jeg la meg sånn at den verste kløen ga seg før jeg skulle sove.

Det finnes noen mildere varianter på apoteket også, en som heter Stop24 og en av merket Cosmica. Jeg gikk over til Cosmica sin variant etterhvert. Den er mindre effektiv, men også mindre plagsom å ta på. Jeg trengte ikke bruke noen av produktene så ofte som det sto på pakken for å ha god effekt.

Skrevet

Ja, har absolutt mer svettelukt nå enn før! Må ikke vaske meg flere ganger om dagen, men må være mer nøye med deoen enn jeg var før. Godt å høre at det normaliserer seg igjen, da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...