Dojamor Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Jeg poster veldig sjelden innlegg her, da jeg som regel bare leser hva andre skriver som et "tidsfordriv". MEN nå klarer jeg ikke å dy meg. Ønsker ikke at dette skal starte noen debatt, så dere trenger ikke å svare. Men jeg vil bare si at dere som mener at "vi" som med viten og vilje utsetter barna våre for fare, ved å ikke følge ditt og datt av råd...ja, dere burde egentlig tenke dere grundig om! Man utsettes for fare hver eneste dag, bare ved å stå opp. Det er en enormt mye større risiko for å kollidere på vei til jobb, enn å få toksoplasmose eller listeria i Norge. Jeg har drevet med hest og dyr i over 30 år, og har ennå tilgode å få noen infeksjoner av dette. Nå når jeg er gravid så har jeg ekstra god hygiene på kjøkkenet, og jeg vasker maten/steker den ekstra godt. MEN jeg spiser fortsatt både salami og spekeskinke! Sjansen for at jeg plutselig skal få toksoplasmose NÅ, når jeg har lagt hesten litt til side og er mer forsiktig...ja den er så forsvinnende liten. Man kan bare ikke gå rundt å tenke på alt som kan utsette barnet for fare...da burde man holde seg inne i huset sitt i 9 mnd! Jeg har en sønn på 3 år, som går i gårdsbarnehage. Han blir, med viten og vilje, utsatt for farer hver dag...da det faktisk er en viss risiko forbundet med å overlate barnet sitt til noen andre. Jeg er ikke rik, og har ikke alltid råd til å kjøpe det nyeste nytt. Jeg tenker allikevel sikkerhet og trygghet så langt det er mulig. Men jeg elsker barnet mitt (og spira i magen) over alt på jord, og jeg gjør alt jeg kan for at de skal være trygge og ha det bra. Så jeg vil faktisk ha meg frabedt å bli kalt en dårlig mor fordi jeg velger å ha et avslappet (men allikevel litt mer skjerpet) forhold til det å være gravid. Ekspertene strides faktisk på de aller fleste områder innen natur og vitenskap, og du skal ikke lete lenge for å finne vedtatte sannheter som blir gjort til skamme etter kun få år. De fleste her inne er flinke til å gi råd, og veldig mye av det er jo også "sant". MEN dere som ber om råd burde ta de med en klype salt. Stole litt mer på dere selv, og huske at livet gir ingen garanti for noe. Du kan faktisk ikke helgardere deg...du kan bare gjøre ditt beste. Og hva som er ditt beste....ja det varierer faktisk utifra hvem du er! :-)) Ønsker alle lykke til med graviditetene! Vi har herlige tider foran oss:-)
TrustNoOne (but Me) Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei Dojamor! Endelig et fornuftig menneske her inne Kunne ikke sagt det bedre selv. Nå får vi bare vente og se hvor lenge det tar før mamma til 1 bla bla bla finner veien inn hit for å belære oss som har forvillet oss inn på "feil sti". *Å følge eget instinkt er jo fy-fy*
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Godt skrevet, Dojamor! Jeg er så enig med deg
Fornøyd med tøybleier Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Som om jeg skulle sagt det selv. Veldig bra! Tusen takk for flott innlegg. Det med toxo har irritert meg grusomt i svangerskapet da jeg har reist mye i fattige og u-utviklede land, og i tillegg er ekstremt glad i rå og speket mat. Jeg trodde jeg var immun for toxo for om du har hatt det en gang er du immun og kan da spise denne maten i svangerskapet fordi du har antistoffer. Men jeg var selvfølgelig ikke det. Det betyr jo av alle de mulighetene jeg har hatt for å få toxo så har jeg allikevel ikke fått den! Hvor stor er sjangsen for at jeg skal få det i disse få mnd! Men pga alt pratet om toxo og listeria har jeg kuttet ut dette i svangerskapet, fordi jeg ble så innmari bekymret når jeg fant ut at jeg ikke skulle ha i meg dette. Lå våken flere netter fordi jeg hadde spist en parmaskinke før jeg fikk vite at jeg ikke skulle spise det. Det er jo ikke bra å være så bekymret heller, og da lurer jeg på hva som er værst! Det er jo nesten større sjanse for å bli truffet av lynet, bli overkjørt eller vinne i lotto enn å få i seg toxo i Norge. Men det er klart noen gjør jo det også så jeg har valgt å holde meg unna.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Hei du!! Kjempeflott at du skriver det du gjør;) Jeg har selv skrevet ett par innlegg, og det har ikke tatt lang tid før noen hopper i strupen min fordi jeg spør "teite" spm.. Jeg er gravid for 3.gang, og tiden har forandret seg siden førstmann.. Ikke så lett å henge med i alt det nye som blir forsket på.. Men alle gravide gjør vel så godt de kan, og gjør det de mener er rett. Men vi er forskjellige, og INGEN er perfekte!! Så istedenfor å angripe hverandre, kanskje vi heller bør hjelpe hverandre?? Takk for et bra innlegg, og lykke til med svangerskapet:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Noen velger å være engstelig for alt som kan gå galt. De velger kanskje å legge både røyk, salami, biff, rødvin, bilkjøring, leverpostei, paracet, ost osv osv osv på hylla mens de er gravide. Det er helt greit, folk må selv få styre sin egen graviditet, uten å bli utskjelt. Det gjelder også de som velger å "leve normalt" i graviditeten, og dermed utsetter barnet sitt for potensielle farer. Ser meg drittlei av folk som hele tiden skal være Miss Moral, og rakke ned på andre. Noen her kan reagere på å bli utskjelt med både fortvilelse og redsel, noe som ikke er særlig heldig for oss gravide. Andre blir fort skremte, og tør ikke leve på annet enn syltetøy etter å ha lest uendelige tråder med propaganda her inne. Å sitte å slenge ut nedlatende kommentarer og "fakta" om hva som er livsfarlig for fostrene våre her på BIM, til mennesker man ikke kjenner eller vet noe om reaksjonsmønsteret til, er rett og slett risikosport mener da jeg. Fei for egen dør, og la være å rakke ned hele tiden. Myntet på alle moralprekere og bedrevitere her inne.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 wow..endelig et fornuftig innlegg:) dette var bra lesning..å du fikk frem mye av mine synspunkt av d å gå gravid og:) som du sier..d er vell og bra å være oppmerksom på ting og tang..men ikke bli hysterisk..ikke spis datt ikke gjør datt..visse ting som feks røyk å alkohol etc SKAL man holde seg unna ..for d vet man skader barnet.. men vi må jo leve så normalt så mulig..ellers blir d jo et ork å strev å være gravid..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Til anonym 1830: dødsbra, er heeeeelt enig!! Som jeg skulle ha sagt det selv=)
Figa *Fødeklar* Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Jeg holder meg unna alt rått kjøtt. Jeg vasker alt jeg spiser veldig godt, drikker ikke alkohol og røyker ikke. Jeg spiser ikke egnebær og jeg drikker absolutt ikke mer enn en kopp kaffe for dagen. Jeg synes det er urettferdig å bli sett på som hysterisk fordi jeg velger å IKKE utsette barnet for fare eller ubehageligheter. Så lenge det er 0.001% sjanse for at noe jeg spiser kan gi barnet mitt en hjerneskade eller gjøre henne blind, velger jeg å ikke spise det. Sjansen er der jo selv om den er liten. Og hvis det hadde skjedd noe med barnet mitt, ville jeg bebreidet meg selv for det. Så vil jeg jo også tilføye at hvis noen velger å spise rått kjøtt eller røyke, så har jeg ikke noe i mot det. Ser ikke på meg selv som et bedre menneske enn de som spiser det de vil. Men er lei av innlegg hvor jenter som meg blir kalt hysterisk.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Greit nok det, du har lov til å føle det sånn, så absolutt!! MEN, "jenter som deg" som du kaller det, er jo ikke dårligere enn å bebreide oss som er litt mer avslappet for å være ansvarsløse, uforsvarlige, og at vi velger å utsette barnet for farer.. Det er like urettferdig for oss det.. SÅ, mitt forslag: La alle få gjøre det de mener er best! =) (ikke meningen å virke spydig, eller noe)
Figa *Fødeklar* Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Det blir det jo litt misvisende av deg å si "jenter som deg er jo ikke dårligere enn å bebreide oss som er litt mer avslappet for å være ansvarsløse, uforsvarlige, og at vi velger å utsette barnet for farer.." siden jeg faktisk ikke har bebreidet noen. "MEN, "jenter som deg" som du kaller det..." -Hvordan skal jeg se på denne setningen som noe annet enn spydig?
Miss Misantrop Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Hei, postet svaret mitt under feil innlegg- men jeg vil bare si at er 100 prosent enig med Hi - alle faar gjore som de vil. Jeg vil ha barn som hvis de onsker det kan rir hest, kjorer motorsykkel, hopperfallskjerm, klatre I traer og reise til indre kina paa oppdagelses ferd. - har ei venninne som var veldig opptatt av aa folge regler og ei som ikke var. Begge er fornuftige jenter som naa er flinke modre.
Dojamor Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2008 Hei igjen! Jeg ser at dette ble litt debatt allikevel, men at tråden tok litt "venstresving" etterhvert. Jeg vil bare påpeke at jeg (som hovedinnlegger) overhodet ikke mener at noen er hysteriske, selv om de velger å ta hensyn til alle de små prosentene/promillene:-) Som jeg skriver i hovedinnlegget, så må dere gjøre det som er best for dere. Føler du at du vil være helt sikker...ja så gjør du det du må. Det jeg ble provosert av er at jeg ansees som en dårligere mor, fordi jeg velger å ikke la de små marginene styre meg i så stor grad som andre. Jeg har selv mistet flere ganger, både tidlig og sent i svangerskapet. Vi har slitt fælt for å få til de (snart) 2 barna vi har. Jeg har vært igjennom mange runder med meg selv ang hva jeg evnt kan ha påvirket selv. Men JEG har funnet ut at jeg kan ikke gå rundt å tenke på alt det...for da blir jeg gal. Og svangerskapet blir helt håpløst langt. Så jeg gjentar bare....stol på deg selv, og gjøre det DU mener er det beste for deg og din mage!:-)) God helg til alle! :-))
Miss Misantrop Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Jeg bare minner om at HI ikke ville ha krangel. Figa, du maa faa spise akkurat som du har lyst til uten aa bli beskyldt for hysteri og det maa innlegget over ogsaa, uten aa bli beskyldt for aa ville paafore det kjaereste hun eier hjerneskade eller oyensykdom.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 det var jo du selv som skrev "jenter som meg" dette var dine ord!!
Lille Luna Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Helt enig med deg:-) Og nå skal jeg gå og farve håret med kjøpefarve med god samvittighet. Jeg tror faktisk man kan skade barnet med ved å engste seg for alt som kan skje, enn å faktisk bli utsatt for noe som kan skade barnet. Ha en fin kveld alle sammen:-)
L@boline Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig, eller hva dette har med å være en god mor å gjøre. Jeg velger å følge de rådene som det offentlige gir angående graviditet og kosthold (www.matportalen.no). Jeg vet ikke hvor stor sjansjen for listeria eller toxo infeksjon er, men det koster meg ikke en kallori å ikke spise parmaskinke eller brie disse få månedene. Føler meg ikke hysterisk i det hele tatt. Og jeg synes det er en større tendens her inne til å applaudere alle de som velger å se bort i fra de rådene som gies enn det motsatte. Selvfølgelig er det støtte sjans for å krasje med bil enn å få listeria infeksjon, men å ikke kjøre bil blir vanskelig i praksis. Å ikke spise parmaskine koster meg jo ingen ting, så hvorfor skal jeg spise det nå da? Jeg er enig i at hver må gjøre som de selv vil. Men det er kun her inne jeg opplever at man blir latterliggjort for å følge allmene råd om kosthold, ute "i den virkelig verden" har alle full aksept for det.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 Kanskje du har misforstått litt her...? Jeg tror ikke hovedproblemet ligger i at de som velger å ligge unna salamien blir latterliggjort, heller det at de som ikke gjør det blir utskjelt og utpekt som dårlige mødre... I den virkelige verden tror jeg få blir uglesett om de har salami på brødskiva........
L@boline Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Nei jeg har ikke misforstått. Jeg skjønner at HI føler at de som spiser alt blir utpekt som dårlig mødre, men jeg føler det motsatte. Utifra de innlegg jeg har lest om temaet (ikke bare denne tråden) så er det vel så mange som latterliggjør de som velger å følge rådene som gies. Det var mitt poeng.
NormaJean Skrevet 21. februar 2008 #21 Skrevet 21. februar 2008 jeg signerer dojamor her. Endelig en fornuftig stemme inne på dette forumet. Sier man seg uenig med dette hyseriet i forhold til toxo o.l så skal man bli fortalt at man er egoistisk og utsetter barnet for risk? fatter ikke at det er mulig.
Miss Misantrop Skrevet 21. februar 2008 #22 Skrevet 21. februar 2008 Vil bare minne om at den virkelige verden er de vennene vi selv har valgt, det yrke vi selv har valgt. Vi er et produkt av vaare omgivelser jeg som du. Din virkelighet er ikke min. Alle salami sporsmaalene her inne vitner om folk som er enige med deg men jeg foler ikke at jeg tar en sjanse, jeg foler at et variert, uanstrengt kosthold er det beste for babyen min og meg. Du vet hva som er best for din baby og deg. Men du er ingen bedre mor enn jeg og ikke jeg bedre enn deg. Vi er to voksene mennesker som drar forskjellige konklusjoner av samme materiale.
Figa *Fødeklar* Skrevet 21. februar 2008 #23 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er heller ikke opptatt av en krangel, vil bare få frem mitt synspunkt og min frustrasjon over folk som ser på det å være forsiktig som hysterisk. Som sagt ville jeg aldri tenkt negativt om hverken folk som spiser kjøtt eller røyker i svangerskapet. Ville aldri ansett meg selv som en bedre mor eller tenkt at jeg elsker barnet mitt høyere enn de elsker barnet sitt. Og til HI, lykke til gjennom svangerskapet ditt også. Vi har, som du sa, alle en fantastisk tid i vente og den blir mer og mer utrolig for hver dag som går! (Synes jeg hvertfall, ettersom min har begynt å sparke ganske kraftig.)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #24 Skrevet 21. februar 2008 Tar kanskje litt vel i når du sidestiller røyk og alkohol i svangerskapet(som ingen her har sagt er greit) og det å spise en skive salami på brødskiva i ny og ne. En "dårlig mor" er noen som ikke vil det beste for barnet sitt. Og det gjelder ingen her inne! Alle vil vi det beste både for egnes barn og andres.
2 fine små Skrevet 22. februar 2008 #25 Skrevet 22. februar 2008 Fint innlegg Dojamor!! Jeg kan ikke henge meg paa noen av de "hva putter man i seg diskusjoene" fordi jeg putter i meg alt mulig annet en det man putter i seg i Norge, fordi jeg bor i Asia, rett og slett fordi det er helt annen mat her, ting tilberedes helt annerledes, raavarene er annerledes, man spiser mye mer frukt og groent og i det hele tatt. Men aa kalle noe daarlige moedre fordi de ikke gjoer ditt eller datt er helt meningsloest, usakelig og tulltee - og nok bare et uttrykk for egen utsikkerhet - hos de som gjoer det. Det er jo som regel bare egen usikkerhet som gjoer at noen henger ut andre i det hele tatt... Vi er som er litt trygge paa oss selv har ikke behov for aa henge ut noen, med mindre de oppfoerer seg langt over alle stoevleskaft uanstendig. Mitt barn har faatt i seg ting som ikke er anbefalt aa faa i seg, i Norge vel og merke, og det samme fikk datteren min i seg, men jeg er som deg, generelt fornuftig og prektig i svangerskapet. Jeg har for eksempel et mye hoeyere fokus paa aa faa i meg nok naeringsrik mat naar jeg er gravid, ha godt variert kosthold! Men dersom jeg bodde i Norge og bare fikk i meg kneipp med gulost, saa hadde jeg akseptert det ogsaa..... Man er like god mor for det! =o) Fint fokus, Dojamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå