Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Er det flere her som jobber som tilkallingsvikarer (for eksempel i skolen)? Svangerskapsomsorg skal i prinsippet være gratis for alle arbeidstagere, men for oss som jobber som tilkallingsvikarer (korte oppdrag uten krav på kontrakt), er ikke dette tilfelle uansett om vi jober hver eneste dag. Selv mister jeg en hel arbeidsdag hver gang jeg skal til svangerskapskontroll. Det betyr tapt lønn OG tilsvarende tapt utbetaling i permisjonstiden, ettersom det man får utbetalt i permisjonstdien er avhengig av hva man tjener i opptjeningsperioden de 10 siste månedene før perm. Dette er da utrolig urettferdig?? Noen som har opplevd dette og funnet en løsning som ikke innebærer at man taper tusenvis av kroner?
junijente fikk julijente Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er ekstrahjelp på et museum, men vet som regel en viss tid i forveien når jeg skal jobbe, slik at jeg kan legge kontroller på andre dager. Men det skjer jo at de har akutt behov for hjelp. Jeg har da fordelen at jeg kan si at jeg må ha fri for kontrollen, og som regel er det noen andre på huset som kan ta over for meg den timen det varer. Jeg har aldri spurt om jeg har krav på lønn for den timen, folk i fast jobb har jo det. Men uansett kommer den arbeidsdagen ofte i tillegg til det planlagte, sånn at jeg ikke taper på det likevel, om du skjønner. Jeg er nok heldigere enn deg sånn sett. Tanken med at svangerskapsomsorg er gratis, er nok at du ikke betaler legen for kontrollen. Om du går glipp av inntekten den dagen er det nok ikke tatt høyde for, selv om det selvsagt kan oppleves som urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Man har krav på betalt fri til svangerskapskontroll som arbeidstaker, uansett om man er fast ansatt eller ikke. Men det kreves at man har vært ansatt i et visst antall uker i strekk. Som tilkallingsvikar jobber jeg fra dag til dag, og da mister jeg merkelig nok denne retten selv om jeg tar vikaroppdrag på samme skole hver undervisningsdag hele året. Dette er fordi hver dag teller som en ny ansettelsesperiode så lenge jeg ikke har kontrakt. Hvis du har en kontrakt som går over flere uker, burde du sjekke opp hva du har krav på, junijente. Men vet at man ikke har lyst til å gjøre seg upopulær overfor arbeidsgiver ved å stille for mye krav...
junijente fikk julijente Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har kontrakt som går over flere måneder (og har jobbet der i 2 år nå), så kanskje jeg har rett på betalt fri til legetimer da?! :-) Skal høre med sjefen jeg, om hun blir sur for at jeg spør får hun bare bli det. Hun var da så glad på mine vegne da jeg sa jeg var gravid, så er ikke så redd for det. Er da så mye rare regler i arbeidslivet. Jeg jobber som støttekontakt også, der regnes jeg som oppdragstaker, og har derfor ikke rett på verken feriepenger eller sykepenger fra arbeidsgiver. Så om jeg blir sykmeldt derfra taper jeg to ukers inntekt før nav tar over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå