Gå til innhold

Hjelp meg? Hvor mye er full OS på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det stemme at den er 11 676 kr før skatt?

Og når får man egentlig stønad til barnetilsyn da?

De på NAV hevder at den skal "bakes inn i" OS, men hvorfor får jeg ikke mer enn 11 676 kr før skatt (og 10 911 kr etter skatt) da? Det er jo bare OS, er det ikke?

Skal ha full OS.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

full OS er 10300 og jeg får ca 1450 i stønad til barnetilsyn for 100% plass i barnehage.

alt står på www.nav.no

Skrevet

men du, har ikke du samboer og alt? studentmammaen og erlend? hvorfor får du OS da?

Skrevet

Stusset litt her jeg og. Mener da du har kommet med innlegg om at du er blitt sambo med bf igjen (lenge siden nå) og at dere bor under svigerfar?? og mye styr rundt det,.,..??

Skrevet

dette er svaret studentmammaen ga på skravle angående tråden om deling av utgifter. Lukter trygdesvindel lang vei her! og inntekt?? Inntekten din er jo faktisk felleskassa som betaler.

Vi har også felles økonomi, men må vel innrømme at det av og til føles litt "urettferdig" å være den som betaler alt. Her er det nemmelig jeg som har inntekt, mens far er student uten studielån.

Men vet jo at det like gjerne kan bli meg som tjener minst en gang i framtiden da...

studentmamman og ERLEND :)

Skrevet

stikkordet er vel "felles økonomi". Har man felles økonomi med barnefar er man da ikke enslig forsørger selv omman ikke deler adresse!

Skrevet

Jeg fikk sp.mål i huet å ræve om ikke jeg og bf faktisk var kjærster men bodde fra hverandre på grunn av studier. Om vi var par og bodde i ulike byer fordi en eller begge studerte så hadde en IKKE krav på stødnader som alenforsørger...

Skrevet

HI har aldri vært kjærester med BF og da blir reglene andeledes en for de som har vært det. hun snakket med advokat og nav og har rett på os som om BF er en ny kjæreste.

Skrevet

Mortilgunnar: Det er det dummeste svaret jeg har hørt. BF kan aldri bli noen "ny" kjæreste! Advokat og NAV? Er det mulig å finne opp sånne historier. Noen som kan sjekke med NAV?

Skrevet

om det er det dummeste du har hørt så har du ikke hørt mye dumt.

hun dukker vel opp her og kan bekrefte det. om du ikke tror henne kan du jo ringe nav og en advokat selv

Skrevet

Hvem kan få stønad til enslig mor/far?

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Alle som får stønad som enslig mor eller far, må melde fra til NAV lokalt om endringer som kan ha noe å si for retten til stønad eller størrelsen på den.

PLS... Ingen flere røverhistorier ;)

Skrevet

Har ikke en noe å si om man har vært kjærester eller ikke. Om det er barnefar eller en du har vært gift med.

Skrevet

§ 15-5 Andre ledd - "aleneomsorg"

Det er et vilkår for rett til stønad at søkeren har aleneomsorg for barn. Bestemmelsen gir en nærmere presisering av begrepet “aleneomsorg”. Presiseringen ble inntatt i loven i 1993.

Hvorvidt forsørgeren har aleneomsorg, vurderes bare i forhold til den andre av barnets foreldre. Det er den faktiske og daglige omsorgen som gir grunnlag for ytelser. Foreldrene kan dele den “juridiske omsorgen” - foreldreansvaret, jf. barnelovens kapittel 5 - uten at dette har betydning for stønadsretten. Det er videre uten betydning hvordan de deler utgiftene til barnet mellom seg. Det vises til at begge har plikt til å underholde barnet etter evne, jf. barnelovens kapittel 8.

Avvik fra regelen som skrevet over gjelder bare dersom søkeren ikke har vært medlem av folketrygden, dvs. utvandret/innvandret.

Håper dette ga litt mer forståelse. En ting er at folk tar sjanser men å dele ut løgner er vel ikke noe poeng?

Skrevet

hun dukker vel opp her snart og forklarer det. hun hadde et lang forklaring her inne en gang som advokaten hadde kommet med. men jeg husker ikke og gidder ikke og lete.

Skrevet

Hei!

Har det travelt nå da, så får ikke til å svare så mye, men bare ring til NAV og "meld meg" dere som lurer så fryktelig;)

Har forklart hver minste detalj til NAV her, og har dobbeltsjekket med en advokat, så det skal ikke være noe problem.

Jeg og BF var ikke kjørester da jeg ble gravid, og har heller aldri vørt det.

I høst bestemte vi oss for å prøve å være kjærester. Vi bor i hver vår by, og begge er studenter. BF er her sammen med oss ca. to av tre helger.

Jeg betaler alt som har med barnet å gjøre, min egen husleie, mat, bil +++

Bortsett fra barnebiddrag betaler ikke BF noe som helst. Og strengt talt betaler han vel ikke barnebiddrag heller.

De helgene BF er her betaler jeg all maten, bensinen, utgifter til badeland +++ Dette fordi han ikke har noe særlig penger.

Han har egen husleie, egen bil, egen strømregning +++

Jeg betaler alt mitt + mat til ham o.l. de dagene han er her.

Ja, jeg har bodd i kjellerern hos svigerfar, men da var ikke jeg og BF sammen.

Nå har jeg flyttet til en annen by, og vi er kjærester og ikke samboere.

For barnets sin del vil vi prøve å være kjærester en stund før vi flytter sammen, for å være sikker på at dette varer. NAV vet dette, og er helt enig i at dette er det beste for barnet.

Å flytte sammen med en du har vært sammen med i noen mnd er idioti. Uansett om du hadde sex med ham noen ganger to år tidligere, og dermed har et barn sammen med ham.

Poenget er at vi aldri har vært sammen, eller bodd sammen før.

Kan mer enn gjerne forklare mere, men må stikke. Skal rekke et tog.

Og hvis dere lurer, NEI barnefar skal ikke være med. Denne helgen er han ikke er.

Men koselig å høre at så mange av dere vet hvem jeg er da:)

Og takekr til mortilgunnar som har fått med seg hele historien, og som prøver å roe ned gemyttene som passer på skattepengene sine så busta fyker her inne.

Slapp av! ;) Og god helg!

Skrevet

Jeg syns det er veldig koselig at ting ordner seg for dere jeg snuppa =)

Skrevet

Det har ikke så mye med skattepenger å gjøre men hvordan saken blir fremstilt.

I din sak har NAV brukt skjønn, siden dere ikke er samboere. Dette er ikke vanlig måte å gjøre det på og får mange kan det virke veldig urettferdig-. Fullt forståelig.

For flere år siden så bodde faren til sønnen min på institusjon. Vi hadde aldri vært samboere eller bodd sammen. Planen var at vi kanskje skulle bli det på sikt. Jeg fikk OS i den tiden etter godkjenning fra NAV. Dette er så lenge siden at jeg tror ikke det ville blitt godkjent i dag.

Ingen her som melder deg selv om folk lurer på hvorfor NAV gjør foskjellig i kommune til kommune. Det må være lov å stille spørsmål.

Skrevet

Drit i alle de bitre fittene som klager på at noen forsyner seg av felleskassa samtidig som de mottar full OS selv.

Stå på studentmamman og Erlend og husk og ikke forhåndsdøm selv:!

Lykke til!

Skrevet

Ja, de har brukt skjønn, og det er jeg evig takknemmelig for!

Jeg holder på å utdanne meg nå, men har enda noen år igjen.

Hadde det ikke vært for OS kunne ikke jeg ha studert, og måtte ha tatt meg en dårlig betalt jobb istedet. De tenker vel på hva som vil lønne seg for staten i det lange løp, og det er jo at jeg får gjort ferdig utdannelsen min, slik at jeg kan betale masse skatt i 50 år etterpå.

Jeg synes det er synd at slikt skaper sjalusi, men jeg forstår det jo til en viss grad.

Synes bare det er så trist å bli beskyldt for å være en trygdesnylter, bare fordi jeg har vært så heldig at NAV har brukt skjønn og gjort sitt beste for å hjelpe meg. Dette er jeg evig takknemmelig for, for det er det som i stor grad avgjør min skjebne.

Hvis det er noen andre som er i m in situasjon men ikke får OS, vil jeg anbefale dere å ta kontakt med en advikat, eller be om et møte med NAV lokalt.

Kanskje vil de gjøre sitt beste for å hjelpe?

Takker for gode ord fra dere:) Og lykke til til alle andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...