Gå til innhold

DÅRLIGE FEDRE SOM PRIORITERER JOBBEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så drittlei at vi kvinner skal måtte ha dårlig samvittighet dersom vi ikke ofrer hele livet vårt for barna, mens menn bare kan velge bort barneomsorg og ingen leer på et øyelokk! Å, så forferdelig for mannfolk å bli tvunget til å være sammen med barna sine! Menn som ikke vil være hjemme 3 måneder å passe barnet sitt bør kanskje la være å få barn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min samboer vil være hjemme med barnet, men kan ikke, fordi i jobben han har så er firmaet avhengig av å ha ham der, der han jobber har de problemer med å ta ut de vanlige 6ukene som det er nå...

så at fedre velger bort barneomsorg er ikke sant, kanskje noen gjør det, men de fleste har jobb, og det er ikke så enkelt.

må min sambo ta ut 4mnd, får han sparken, for firmaet trenger å ha ham på jobb hver dag.

kvinner som sier sånnt som du snakker om, irriterer meg. ikke alle kan noe for at de har jobber innen firma som trenger dem for å gå rundt.

Skrevet

Får mannen din sparken for at han tar ut permisjonen han har rett på, står han veldig sterkt juridisk overfor arbeidsgiver.

Får han sparken hvis han skulle bli alvorlig sjuk også?

Det er noe som heter "vikar"

Skrevet

Så utrolig enig med siste anonym her, VI KVINNER HAR OGSÅ VIKTIGE JOBBER!!!!!!!! Og ikke si at barnet er viktigere, for det tror jeg de fleste mener.....

Skrevet

Alle har krav på permisjon, men det er en del (både kvinner og menn) som sitter på spesiell kompetanse som det er vanskelig å finne vikarer for.

Hva hvis pappa tar hele permisjonen, er vi dårlige mødre???? En av foreldrene MÅ faktisk jobbe, men en trenger ikke å være dårlig forelder av den grunn!!!

Skrevet

Er delvis enig i det du sier. Det burde ikke vært så forferdelig for mannfolk å tilbringe tid med ungene sine. Men folk er forskjellige,og vi har forskjellig utgangspunkt før en permisjon.

For vår familie er faktum det at min samboer er med å drive nystartet firma. Hvis han blir borte i fire måneder, kan han glemme å komme tilbake til jobb etterpå. Ikke fordi han får sparken, men fordi det rett og slett ikke er noe firma å komme tilbake til. Kundene hans venter ikke fire måneder til han er tilbake. Da går de heller til en konkurent, og firmaet han går konkurs. Slik er det faktisk både for kvinner og menn.

Synes du det er riktig at vi skal minste tiden med vårt barn fordi far ikke kan ta ut permisjonen. For jeg regner med at det blir resultatet dersom det blir tvungen permisjon. Da kan ikke mor overta permisjonen dersom far ikke KAN ta ut permisjonen. Dermed sitter vi igjen med en baby på 8 måneder som må i barnehage fordi begge må jobbe. Hva er da meningen med det?

Det å tvinge folk, lager problemer. Men for all del. Far må gjerne oppfordres til å ta ut mer permisjon, men ikke TVING noen...

I tillegg er det ett økonomisk problem ved det. Si at mor tjener 300.000 og far tjener 600.000. De velger 80% lønn. Da gir det en forskjell på 5000 kroner brutto pr. måned om far MÅ ta permisjon. Dvs. at på fire måneder får familien 20.000,- (brutto) mindre i inntekt. Og det er MYE penger. Dette er faktiske tall for oss. Hvordan ville du likt det?

Skrevet

Nei, vi er ikke dårlige mødre dersom fedrene tar hele permisjonen, men mange vil nok synes det. Det var det jeg mente med overskriften min. Å snu litt på flisa til alle som sier kvinner er dårlige mødre som prioriterrer jobb. Da er i så fall menn dårlige fedre hvis de prioriterer jobb, eller hva?

Skrevet

Mannens jobb er ikke viktigere enn kvinnens jobb! Arbeidsgiver kan ikke saksøke mannen din hvis han ønsker å ta ut 4mnd permisjon. Da kan han saksøke ræva av dem, og de har ikke en sjanse til å vinne i retten! De kan like lite nekte ham det som din arbeidsgiver kan nekte deg å ta ut 4mnd permisjon. Du har vel aldri sett på det som et problem, har du vel? Det er arbeidsgivers problem å skaffe en vikar. De fleste kvinner har også jobb, og for de fleste er det tilsynelatende enkelt å ta ut permisjon i ett ÅR, hvorfor skal det være annerledes for menn?!

Skrevet

Ja, det er veldig irriterende å tae penger. Jeg har mye lavere lønn enn mannen min og vi taper masse på å dele permisjonen. Men vi gjør det likevel for vi anser deytte som så viktig. Vi får aldri igjen denne tiden når jenta er liten, og han vil ikke la denne sjansen gå fra seg. Så vi må bare prioritere dette. Det blir da ikke ferie på oss på 2 år og vi må utsette flytting til større leilighet.

Skrevet

håper på spire skrev: "kvinner som sier sånnt som du snakker om, irriterer meg. ikke alle kan noe for at de har jobber innen firma som trenger dem for å gå rundt."

Vet du, jeg jobbet tidligere i en veldig liten bedrift hvor eier, gründer og daglig leder var en kvinne. Hun har tatt ut to permisjoner på mindre enn fire år, og likevel fikk hun det til å gå rundt.

Skrevet

Sorry, jeg mente selvsagt at arbeidsgiver ikke kan SPARKE mannen, ikke saksøke... *rødme*

Skrevet

Ja, men da har jo du også tenkt gjennom situasjonen, akkurat som oss. Og funnet den løsningen som er best for deg. Men hvorfor skulle den være best for alle andre her i landet?

Skrevet

Hvis forslaget om tredeling av permisjon blir vedtatt, tror jeg det ganske så kjapt vil komme en ordning der man overhodet ikke taper økonomisk på at far tar ut permisjon. Tror ikke menn ville tillate det :-). Jeg tror at årsaken til at Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet er mot forslaget, er at de skjønner at det i et samfunnsperspektiv kommer til å koste mange penger at far tar ut mer permisjon...

Skrevet

Tror nok du tok situasjonen på kornet der, Inney! *applaus*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...