Gjest Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Det fins mange andre måter å få far inn på banen i hjemmet/ta ut permisjon. Men tredeling av permisjonen er ikke noen god måte å gjøre det på. Tredeling av permisjonen er å overstyre småbarnsforeldres privatliv, umyndiggjøre oss og gjøre den økonomiske situasjonen vanskelig for flere av oss. Det er det samme som å si "dere småbarnsforeldre er ikke intelligente nok til å kunne dele foreldrepermisjonen mellom dere". Dette forslaget er også med på å hindre at mange barn ammes etter de har fylt 6 måneder (les lang reise til jobb etc). Som sykepleier vil jeg si at dette er svært uheldig! Gi heller både mor og far like gode forutsetninger til å kunne ta ut permisjon i et gitt tidsrom, økonomisk og i arbeidslivet få arbeidsplassene til å tilrettelegge for dette. Barn trenger tid med begge foreldre, tredeling av permisjonen er en feil måte å få dette til på! Hvordan enn likestillingen tar vei, så ER det biologiske forskjeller mellom kvinner og menn. Kvinner går gravide og føder barn. Det er vi som går igjenom svangerskapet fysisk og psykisk, og mange av oss trenger GOD tid til å komme oss på i etterkant. Likelønnskommisjonen støtter forslaget om tredeling av permisjon. MEN, jeg tror ikke dette kommer til å bidra til likelønn. Fordi jeg tror at mange kvinner faktisk vil velge å ta ut omsorgspermisjon/ulønnet permisjon for å få være sammen med barna sine. Og jeg tror mange kvinner faktisk kan finne på å si opp jobben eller sykemelde seg, for å være sammen med barna sine et år ekstra eller to. Dermed er vi like langt, og kanskje enda lengere tilbake i likestilling enn vi var. Og svangerskapsplager som bekkenløsning og hyperemesis som mange kvinner opplever, kommer heller ikke til å forsvinne om tredelt permisjon blir vedtatt! Ergo resultatet blir gravide som blir sykemeldte/mottar svangerskapspenger og/eller må få tilrettelagt sin arbeidssituasjon. Akkurat slik som idag. Slikt blir jo brukt som argument, som en hindring av full likelønn! Det er snakk om hele ni måneder. Skal vi småbarnsforeldre straffes fordi dere politikere ikke klarer å få til likelønn på andre måter? Skal vårt privatliv og rett til å bestemme over våre egne liv, ofres som følge av at dere gjør en dårlig jobb på andre områder innenfor likelønn? Dere som ønsker tredeling av permisjonen har full mulighet til å dele permisjonen mellom dere og deres mann i tre, med den ordningen vi har idag. Og la vær å tre ordninger over hodet på alle oss andre småbarnsforeldre som ikke ønsker en slik tredeling, eller som en slik deling ikke passer for! Både jeg og min mann er enige om at dette gjelder VÅRT privatliv og VÅRE barn. NEI TIL TREDELING AV FORELDREPERMISJONEN!!!! NEI TIL UMYNDIGGJØRING AV VOKSNE MENNESKER!
Sjokoladebananer Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Signerer denne Pus-Lykkelig 2 barnsmor- . Helt enig! Umyndiggjøring er nettopp det dette er. La oss selv bestemme hva som er best for vår egen familie!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Denne skriver jeg under på gitt!!! For oss ville en tredeling føre til at vi fikk 20000 kroner mindre fordelt på fire måneder,,, forutsatt at vi tok ut 80% fødselspermisjon. Dette fordi det er stor forskjell på vår inntekt. Irriterende at de ikke skjønner at folk har forskjellig utgangspunkt. Folk greier da å tenke selv! Det er jo ikke fordi vi ønsker at far ikke skal ha noen med ungen å gjøre. Grrrr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå