Gå til innhold

Hvilken dekningsgrad velger dere i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye diskusjon hit og dit har vi blitt enige om å ta 100% dekningsgrad i permisjonstiden. Dette fordi vi har hørt at hvis vi velger 80 prosent, så får også far det i sine 6 uker.. Det utgjør ganske mye siden han tjener en god del mer enn meg..

Vi tror vi blir å gjøre sånn at vi tar ut 45 uker med 100% lønn og prøver å spare hver mnd. tilsvarende hva vi ville fått med 80 % lønn.. og så tar jeg 10 uker ulønnet permisjon etter at permisjonen er over...

Er det flere som har tenkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset! Det hadde jeg ikke tenkt på. Vanskelig dette med permisjon synes jeg. Men kan vi bare ta ulønnet permisjon uten videre da? Må det søkes om det?

Skrevet

Vi skal gjøre det sånn. Får "bare" 10000 mer utbetalt enn med 80%, men det er jo nok penger til å ha en mnd ekstra hjemme:)

Skrevet

Ja man bør jo velge 100, for det utgjør også litt mer penger for mor totalt, samt som du sier mer penger i fars seks uker. Men hvis man da vil ha 12 mnd. må man sette av litt selvfølgelig, men totalt sett får man mer.

Skrevet

Vi tar 100% dekningsgrad, tar jeg heller noen mnd med ulønnet perm etterpå. Tjener mange tusenlapper på det. Syns det er litt dårlig at de ikke informerer om dette på nav når en søker om fødselspenger.

Skrevet

To argumenter til for 100 % :

- ved 100% permisjon får du også full ferieopptjening til året etter, ved 80% kun gradert til 80% - er jo greit med full opptjening av både dager og penger når ungen er året også ;-)

- dersom du jobber i staten: ved 80% permisjon får du pensjonsopptjening av dette, tar du 100 % får du pensjonsopptjening av full lønn + at den tiden du ev tar uten lønn også teller 100 % i forhold til pensjonsopptjening !!! ( inntil 3 år ved ulønnet permisjon pga omsorg for små barn..). ( obs : dette gjelder også for de som vurderer 80 % stilling etter at barnet er født.. spre feriedagene og ta heller 2 mnd ulønnet permisjon om sommeren om det lar seg gjøre ;-)

Skrevet

Hmm, vi har valgt 54 uker med 80% dekning vi... Det er ikke penger det står på hos oss... Men jeg ser pengemessig at det lønner seg med 100%...

Skrevet

Helt klart 100% da pappan tjener mye mye mer enn mamman. Heldigvis betaler hans jobb ut mellomlegget mellom hans lønn og nav.

Skrevet

Jeg har avtalt med arbeidsgiver at jeg kan få ti uker permisjon uten lønn etter at jeg har hatt permisjon.. men jeg tror vi har krav på det når man har barn under 3 år...

Enig at det er rart ikke nav informerer om dette. Jeg har snakket med mange som ikke visste at uansett hvilken dekningsgrad man velger så gjelder det samme for fars 6 uker..

Skrevet

Smitt & Smule,

Det står faktisk på NAV sine sider at man får mer utbetalt totalt ved å velge 100 % vs 80 %. Og alle har krav på ulønnet permisjon inntil 2 år etter at man har fått barn, så det er en veldig fin måte å gjøre det på.

Til deg under her som sier at det ikke skal være pengene det står på... hva med å få både i pose og i sekk?? Tiden og mer penger`? Det er jo det man gjør ved å velge 100 % dekning for deretter ta ulønnet perm de siste ukene tilsvarende de ukene man får med 80% dekning.

Her tok vi 100 % dekning forrige gang og skal gjøre det denne gangen også.

Skrevet

dere er klar over at man mister fordeler ved sykdom ved ulønnet permisjon.

Skrevet

Til Gemini77... Joa, kunne fått i pose og sekk selvfølgelig... Men syns det ble enklere i og med at bedriften jeg jobber i "legges ned", og jeg allikevel må bytte jobb, og da har jeg jo ikke noen arbeidsgiver som kan gi meg ulønnet permisjon etter 44 uker... Dessuten får jeg 8 mnd fallskjerm fra gammel arbeidsgiver, så....

Håper det var litt forståelig...

Skrevet

Skal ta ut 60% jeg, og jobbe litt ved siden av. Er selvstendig næringsdrivende, så jeg kan ikke ta helt fri. Men det går fint. Jobber da hjemmefra når det passer meg. Så da får jeg både i pose og sekk... lang permisjon og full lønn... nav betaler noe, og jeg tjener noe...

Skrevet

Hva man ikke lærer på bim?! ; ) Dette hadde ikke jeg tenkt over, valgte bare automatisk 80% som jeg har gjort tidligere og tenkte kun max tid hjemme. Dette må jeg regne på, for vil fint kunne få ulønnet permisjon etterpå dersom jeg vil. Takk for tipset!! Må ringe nav og endre søknaden min tenker jeg...

Skrevet

Vi har valgt 100% dekningsgrad.Lønner seg det + at jeg tar ut mine 5 uker med ferie :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...