Gå til innhold

syntes det er fint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes det er fint at far får mer permisjon, men jeg syntes ikke den sakl taes fra mor. Det er veldig mange som fortsatt ammer når barnet er 8 mnd. og etter min erfaring så er det ikke så mange pappaer som har mulighet til a ta så lang permisjon fra jobben, vet at det ville hvert uaktuelt for min samboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener også at far kan få mer, men at det ikke trenger å tas fra mors permisjon...

Skrevet

Holdningen at man "tar av mors permisjon" er en del av bildet i denne debatten. Det er ikke mors rett å ha permisjon i et år, men mange velger å tolke det slik. Dessverre er det alt for få fedre som tar mer enn sine obligatoriske uker permisjon - både fordi denne holdningen nok er vanlig og fordi strukturelle faktorer i forhold til tilknytningen til arbeidslivet gjør dette til en vanskelig avgjørelse for mange.

En tredeling av permisjon er nok et nødvendig skritt på veien mot likere lønn mellom menn og kvinner, og jeg tror også det vil være et stort gode for fedrene og for familien. Når det er sagt så er det klart at arbeidsgiver må legges til rette for at mor kan amme når hun skal tilbake i jobb, og fars inntekt bør legges til grunn for fars permisjon.

Skrevet

Vi kan ikke kreve å få mer totalt, det er jo utrolig bra med et års permisjon totalt. Og i forhold til jobb har vi jo alt å vinne på å gi bort litt, både når det gjelder at man blir mer attraktiv på arbeidsmarkedet og at man kanskje ikke henger så langt etter i lønn (man blir jo stadig forbigått når man er hjemme i permisjon)

Synes det er skremmende at jenter kan si at mannen ikke kan ta så lang permisjon, hvorfor ikke? Jenter skal jo også kunne ha like viktige jobber, det er jo det som er poenget!

Skrevet

Det er ikke for alle familier det passer med en slik ordning. Jeg mener at det burde være valgfritt slik som det er i dag. Så man kan tilrettelegge etter hvert enkelt familie sitt behov.

Og dessuten tror jeg det vil bidra til flere sykemeldinger, fordi det er en så stor påkjennng for mor og gå gjennom en fødsel og amming etterpå, at vi trenger den tiden til og komme oss på. Jeg hadde hvertfall sykmeldt meg tvert hvis det blir en slik ordning.

Og ved og pålegge barnefamilier en slik ordning, fører også til økonomiske påkjenninger som kan resultere i flere samlivsbrudd og skilsmisser.

Og jeg tror også antall fødsler i norge vil reduseres betraktelig, bortsett bra hos våre "nye lansmenn" for dem er ikke i arbeid allikevel.

Skrevet

Hva da i vårt tilfelle?

Far er medeier i nystartet firma. Han er uerstattelig i firmaet. Hvis han blir borte i 4 måneder vil firmaet faktisk miste store inntekter, og muligens gå konkurs. Hvis vi velger 80 % ordningen vil vi i tillegg tape 20000 i brutto inntekt fordelt på de 4 månedene (da har jeg tatt utgangspunkt i 80% av HANS lønn). Denne lønnsreduksjonen kommer av at han tjener 600.000 og jeg tjener 300.000.

Ingen av oss ønsker noe av dette. For oss er det beste at jeg tar hoveddelen av permisjonen, og han tar ut det han er pålagt å ta. I tillegg har han mulighet for å avspasere innimellom.

Lurer på hvordan du tror denne ordningen vil gi likere lønn. Skal jeg gå til min arbeidsgiver å si: "du skjønner, min samboer skal ta 4 måneder av permisjonen. Tror du du kan gi meg mere lønn??? Hvor d.. er du egentlig?

Et GODE for familien sier du. Skal fortelle deg at det er ET GODE for familien er å BESTEMME selv hva som passer best for dem. Så kan DU gjøre som du vil.

Skrevet

Helt enig med Bebis08 og anonym 14:36 21.02.2008! Hadde ikke kunne sagt det bedre selv (og jeg prøvde i et annet innlegg).

Problemet med en frivillig løsning er at da blir det slik det er i dag, nemlig at kun et fåtall av fedrene tar ut mer enn de "må", og at permisjonen er "mors".

Skrevet

meg80'

Hvorfor tror du det er sånn som det er i dag da?

Er det fordi alle fedre som ikke tar mere permisjon er dumme som ikke skjønner hva som er best? Er det fordi alle disse fedrene ikke burde vært fedre? Eller er fedre underlegne i familiene sine, og tør ikke si meningen sin? Tror du kanskje de ikke gidder? Eller er det mødrene som tvinger dem til å gå på jobb? Er mennene i norge helt hjelpesløse, og trenger hjelp til å ta del i sine barns liv? Eller kan det hende de har tenkt gjennom sakene og funnet at det fungerte best for dem?

Tror du kanskje at økonomi kan spille en rolle. Eller livssituasjonen kanskje?

Nei. For du vet vel best du hvordan ALLE andre familier i landet hadde fått det bedre... NEMLIG

Skrevet

... og det vet vel du også, tydeligvis? ;) Nå synes jeg du overdriver kraftig. Jeg har da aldri sagt at fedre som ikke tar ut permisjon er dumme og ikke burde ha vært fedre!

Jeg tror delvis det er fordi vi kvinner er uvillige til å gi fra oss privilegier vi har, og det er jo forståelig, om enn ikke særlig lurt sett i et større perspektiv.

Delvis er det fordi menn tjener mer enn kvinner - noe som er bakgrunnen for denne debatten i utgangspunktet! Det er nok viktig at det mannen får utbetalt under permisjon er knyttet opp til hans lønn, og ikke hennes.

Delvis er det en holdningsendring som må til. Det må bli en *selvfølge* at mannen er lengre hjemme sammen med barna. Det skal ikke behøve å være noe man krangler om i debatter på nett og på TV. Faren er like viktig i et barns liv som moren. Arbeidsgiver må om nødvendig tvinges til å tilrettelegge ammepermisjon og fleksible løsninger, noe det allerede er krav om. Både mor og far må se på de som en selvfølge at omsorgen for barnet skal deles. Hvis kvinnen ikke har kommet seg fysisk og psykisk etter svangerskap og fødsel, og det gjelder jo endel, er sykemelding et alternativ. Kanskje må det endres litt rutiner rundt dette. Likevel gjelder vel dette et mindretall, jeg nekter å tro at ikke de fleste kvinner fysisk ikke er i stand til å jobbe sju måneder etter fødsel.

Samtidig synes jeg vi må ha litt fokus på at vi er veldig heldige som i utgangspunktet har så gode muligheter til å være hjemme med barna våre, både menn og kvinner. I de aller fleste land har de mye dårligere ordninger enn vi har!

Skrevet

Jeg synes også at det er et bra og nødvendig forslag. Jeg har selv følt på at jeg blir hengende etter mine mannlige kolleger på grunn arbeidsgivers forventninger til unge kvinner. Med dagens valgfrie permisjonsordning tror jeg at det er uunngåelig at arbeidsgivere forholder seg til kvinner som mer ustabil, og dermed mindre attraktiv, arbeidskraft enn menn. Dette ville kunne endres med en tredeling av permisjonen. På sikt vil dette ha positive effekter for oss som kvinner på arbeidsmarkedet, og jeg tror det vil bidra til å styrke lønnsveksten hos kvinner!

Skrevet

Det er ingen som har snakket om at mor skal begynne å jobbe seks uker etter fødselen, som er mors permisjon.

Skrevet

Gubben min er brannmann, så han jobber 7 døgn i løpet av 30 dager. Så hva pokkern er vits med 4 måneder permisjon for oss han når han allikevel har fri 3 av 4 uker!!!!!!!!

Så for oss er det ikke gunstig at han tar ut permisjonen i det hele tatt.

La folk få velge selv ut fra hvert enkelt sin livssituasjon.

Skrevet

Den problemstillingen finner du blant alle som ikke jobber hver dag/fullt. Jeg synes absolutt det er noen vits i at han tar ut denne permisjonen enn om han ikke gjør det.

Skrevet

Har, i motsetning til deg, aldri uttalt hvordan folk SKAL gjøre det, slik som du gjør. Det er hele poenget mitt! Du vil tvinge alle til å gjøre som du mener. Jeg er for frihet fordi jeg vet at de fleste ønsker å tilpasse permisjonen etter livssituasjonen sin.

Det finnes mange problemstillinger som du ikke engang har begrep om, fordi du ikke vet hvordan alle familier jobber og lever.

Jeg mener også at omsorg fra begge foreldre er en selvfølge, men ikke med tvang.

God natt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...