Gå til innhold

Hjemmelaget potetmos,hvordan ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet jeg skal ha 1 kilo kokte poteter, og smør (smeltet eller ikke?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar det antall poteter vi trenger, koker de i må biter. Smelter smør og varmer melk i den. Evt litt fløte i også. Salt, pepper og muskat. Tar det på "gefuhlen". meltet ikke smøret tidligere, så det er nok ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg koker poteter. har de over i en ny kjele før jeg bruker stavmixer på de. har så opp i litt melk og litt av potetvannet ( til det blir en fin mos) har litt salt og pepper i. Noen ganger gressløk.

Skrevet

litt rømme bruker jeg hvis jeg har.

Skrevet

Her koker vi bare potetene oppskåret i små biter. De kokes til de er møre. Så heller vi av vannet. Tar så oppi en god dæsj med melange, og bruker potet-mose-dingsen og moser potetene, da smelter smøret samtidig. Sper så på med melk til det blir passe konsistens. Har på salt og pepper og evt oppklipt gressløk etter smak. Enkelt og greit :)

Skrevet

Henger meg på Gurine sin metode, blir kjempegod mos da! :-)

Ps: hvis du velger å bruke stavmikser, må du være veldig obs på at enkelte potetsorter blir som lim av stavmikseren, ikke noe god konsistens i det hele tatt.

Det beste er å bruke moser.

Skrevet

Bruk mandelpotet!

Kan ikke sammenlignes med andre potetsorter!

Jeg skreller potetene, og kutter dem i litt mindre biter. Da blir de fortere ferdige.

Skreller også en liten sellerirot, og kutter den i terninger. Koker potetene og selleriroten møre (uten salt i vannet, for da blir mosen seig), og heller alt vannet av.

Tilsetter litt fingersalt, og moser de for hånd med "potetmoseren".

Tilsetter litt og litt kremfløte til passe konsistens, og salter mer etter ønske.

En veeeeldig god oppskrift!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...