Allean, Fia og lillebror Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Jeg må si jeg blir litt slapp når jeg leser alle disse innleggene om hvordan pappaene skal bli tvunget til å ta permisjon, og hvordan mammaene blir frarøvet dyrebar ammetid med barna sine. Her i huset hadde en slik tredeling blitt krise. Men ikke av samme grunn som hos de fleste av dere. Her i huset er det nemlig pappaen som har permisjon, fordi jeg er selvstendig næringsdrivende. Jenta mi har vært heldig å blitt ammet fordi jeg jobber hjemmefra, men hun hadde nok blitt like fornøyd om hun hadde fått flaske av pappaen sin. Hadde jeg vært nødt til å ta 17 uker permisjon så hadde bedriften min lidd hardt. Det er tøft nok å være borte i 6 uker etter fødselen. Det å spikre en slik løsning, hadde ført til at flere pappaer hadde vært hjemme med barna, men til hvilken pris? Er det ikke bedre at vi som småbarnsforeldre har mulighet til å gjøre vår egen hverdag så fleksibel som mulig? Og er det noen fedre der ute som ikke har ryggrad nok, eller ikke har lyst til å ha permisjon, så får de bare la være. Å tvinge dem til å være hjemme med barna kan ikke være veien å gå uansett...
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Nemlig. Og får barna det virkelig bedre med å gå hjemme med en far som misstrives i situasjonen? Tror man virkelig at en liten baby ikke merker en misstemning? Tvang er ikke måten å få til dette på nei! Uansett hva ev. "likestillingsmontre" måtte hyle ut PS: Jeg er for likestilling, men ikke på bekostning av et fornuftig familieliv for barna, økonomi osv.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er for tredeling av permisjon, men selvfølgelig bør det utvises sjønn i tilfeller som dine. Situasjonen er litt annerledes for personer som er selvstendig næringsdrivende og dette tror jeg det vil bli tatt hensyn til.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Dersom pappaen misstrives med å gå hjemme med sitt barn, så bør han kanskje revurdere å få flere!?
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Når jeg setter meg mer og mer inn i hvor mye negativt dette med tvangsdelingen av permisjonen fører med seg, begynner jeg å bekymre meg for at det kommer til å bli nedgang i antall barnfødsler og oppgang i aborter i årene framover.
Salat Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Så jeg bør slettes ikke får barn siden jeg ikke trives med å gå hjemme? Det er det dummeste jeg har hørt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Det er over snittet naivt å tro at man plutselig begynner å ta hensyn til at noen er selvstendig næringsdrivende. Det blir ikke tatt hensyn til det nå, og det er heller ingen som har sagt at det skal bli det i fremtiden. Det er det som er galt med de nye reglene, akkurat som det var det som var galt med de gamle. Det er for lite fleksibilitet og rom for skjønn.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Nemlig! Dette er et bevis på at tredelingen ikke handler om likestilling og kjønn, men om overformynderi. Tredelingen passer ikke for alle.
___ Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er enig i at det er et problem for selvstendig næringsdrivende. Jeg er det jeg også, men for de aller fleste er det mulig å ordne og i de få tilfellene det ikke går får vi bare innse at vi mister noen uker permisjon. Det er ingen som nekter oss å gå på jobb, det er bare en begrensning på hvor lenge den andre kan ha permisjon. Jeg synes, på tross av problemene med amming og selvstendig næringsdrivede, at forslaget om tredeling klart har fler og viktigere possitive konsekvenser enn neggative.
Allean, Fia og lillebror Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2008 Nei, å tro at NAV skal ta hensyn til at man er selvstendig næringsdrivende får man tro om igjen. Jeg prøvde meg på å søke om jeg kunne få gå tilbake i jobb tidligere enn de seks ukene forrige gang vi hadde foreldre perminsjon. Men det kunne jeg bare glemme. De seks ukene var til mamma. Ferdig med det!
Allean, Fia og lillebror Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes dette blir feil måte å se det på. Og jeg er klar over at jeg kan velge å gå ut i jobb, og miste ukene med permisjon istedet. Men lever vi ikke i et samfunn der likestilling står høyt. Og er det ikke akkurat derfor denne regelen vurderes å innføres? Da blir det feil å diskrimere deler av foreldrene fordi de faktisk prøver å skape verdier og lage sin egen arbeidsplass!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå