Idun<3tosmå<3 Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=511445 Hva synes dere? Jeg tjener like mye kanskje litt mere enn min mann og vi skal uansett ha 6 mnd til mor og resten til far. Har kort vei til jobb, og får betalt den ammetimen vi har rett på fri. Vi tenker å innføre flaske allerede kort tid etter fødsel, da kun gitt av far slik at barnet lærer seg å få pupp av mor og flaske av far. Om vi lykkes er en ting, men det er dette vi er innstillt på å få til. Og med tanke på mine opplevelser i arbeidslivet og "fordommer" man møter som gravid med at, "jaja, blir borte i over et år du nå da", så håper jeg så inderlig at dette forslaget slår rot og blir vedtatt. Vet at mange i helt andre økonomiske situasjoner er helt uenig, og mange har lang vei til jobb og andre gode argumenter for å være negativ til dette. Men jeg tror kvinner generellt er godt tjent med en slik ordning frem i tid. Jeg tror også dette kan føre til en større lønnsvekst i helsesektoren og andre kvinnedominerte bransjer. Så av hele mitt hjerte håper jeg dette blir vedtatt, med en mulighet for at det går an å søke om fritak for enkelte om det ligger viktige medisinske argumenter i forhold til barnet. For det må være en hver mors rett å amme til barnet er ett år så lenge det er dette helsedirektoratet anbefaler, eller hvem det er som anbefaler det..
lille sprelle Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Veldig greit om vi selv får velge synes nå jeg da! Hver familie må få organisere sin egen hverdag og helst med så stor økonomisk frihet som mulig (jeg tenker på hva man får i kontantstøtte kontra hva staten yter til barnehageplass f.eks.) Kan ikke fatte hvorfor staten hele tiden skal gå inn å regulere dette. Tror det burde begynt med en holdningskampanje først jeg..... Vi har opplevd at begge våre arbeidsgivere og NAV snubler litt når vi har bestemt oss for at fra skal ha 3 mnd perm. Det har bare vært hurra fra arbeidsgiverne og nav er heller ikke negative. Språkbruken viser imidlertid at holdningene ikke er helt på plass. Det er nemlig alle steder snakk om at far skal "ta" av mine uker! Det er jo bare tull. Det er jo foreldrepenger det heter. Sånn vi har tenkt er at det første halve året går med til puppemåltider og da er det praktisk at jeg er hjemme. De neste tre mnd er det en overgangsfase. Kroppen min har forhåpentligvis kommet seg på plass igjen og barnet er ikke så "skjørt" lengre. Så da har jeg mine 3 spreke mnd. sammen med barnet. Deretter er det fars tur til å ha 3 mnd. Da er ikke puppen så viktig lengre og de kan være ute å leke!
yvve73 Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Både kvinner og menn er tjent med at far er mer hjemme, men det har da far mulighet til med dagens ordning. Jeg synes problemet er at de som styrer i dette landet skal tvinge alle til å gjøre det på samme måte. Vi er faktisk myndige i dette landet, og hver familie kan ta egne avgjørelser. Derfor er jeg imot forslaget. Ganske enkelt fordi far også i dag kan være hjemme i tre måneder.
Fomle84 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er også i mot. Synes hver enkelt familie skal ha rett til å styre selv. Her er det far som tjener mest og det er mest praktisk at far bare tar fedre kvoten + kanskje et par uker til. Synes det er tullete at far må ta så mange uker og at vi ikke får bestemme selv. vet at far ikke har lyst å gå hjemme i 3mnd. hvertfall.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Er også veldig for å velge selv, men tror dette forslaget er fornuftig i forhold til likestilling. Det blir like "ugunstig" (unnskyld uttrykket) å ansette menn i fruktbar alder som kvinner - noe som er veldig positivt for oss! Og menn i permisjon vil sikkert gjøre at det blir bedre ordninger på sikt (dessverre flinkere enn oss for å kjempe for rettigheter). Og ikke minst, tror så mange menn har godt av å bli "tvunget" til å være hjemme med barna - for både far og barn.
joplaya Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 her i huset kan faktisk ikke far ta mer enn 2 uker...-Er ikke alle som har det likt..! ja til valgfrihet! ( som vi jo faktisk har nå...)
mamma til twins Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Jeg vil ha valgfrihet! Etter et helt for jævlig svangerskap, en fødsel fra helvete som gjorde at jeg så ut som en narkoman i flere måender etterpå, flere brystbetennelser som var så ille at jeg trodde at jeg skulle dø, så skulle det bare mangle at jeg skulle få noen måneder å kose meg med barnet mitt før jeg skulle tilbake i jobb. Makan, jeg er da ingen fødemaskin heller da. Litt skal jeg ha igjen for slitet. Men når det er sagt så var planen at jeg skal ha de første 6 månedene, deretter skal vi begge jobbe 50% ut permisjonstiden. Slik blir overgangen bra for alle parter.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Valgfrihet...! Definitivt... Her i hus har sambo fast jobb,og den har han akkurat fått. Jeg har bare tillkalling,og har så bekkenløsning at jeg klarer ikke være ute mer en 1 time her og 1 time der... Jeg fikk aldri vite at det ikke måtte være opphold i vaktene mine på mer en to uker for hvis det var det telles ikke det som en måned... DVS.Selv om jeg har sliti og kommet og jobbet litegrann, kan det hende jeg må gå for en gangssummen allikevel. Og far har ikke krav til noe permisjon,og vi hadde heller ikke overlevd om vi skulle levd på min lønn...For den er BETYDELIG mindre en han sin... Pluss så er det det at han akkurat har fått den stillingen og,så han vil jo ikke risikere å miste jobben pga pappa perm...
mamma`n til nurk Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er for valgfrihet! Jeg synes absolutt at fars rettigheter bør og må bedres i forhold til permisjon, men ikke på bekostning av mors rekonvalisens etter et evt vanskelig svangerskap og tøff fødsel, og barnets behov for amming! I tillegg synes jeg begrunnelsen til denne tvangen er hårreisende! Mor skal ut i jobb så fort som mulig for å bedre karrieren? Hvis min "karriere" hadde vært så viktig, hadde jeg ikke valgt å få barn! Det første de må få ordnet her er fars rett til selvstendig opptjening av permisjon, og rett til full lønn da de fleste tjener mer enn 6G og da taper masse på å være hjemme! I tillegg synes jeg de skal øke permisjonen til 12 mnd med 100% lønn for å gjøre det mer gunstig for BARNET når det gjelder amming/avvenning av amming. Det er ikke alle som har mulighet til å ta ammepauser i løpet av arbeidsdagen. Synes også at far skal søke selvstendig på permisjon slik at mor ikke har mulighet til å nekte han 3 mnd (evt etter de første 9) Men det beste hadde jo vært om begge hadde hatt mulighet til å få litt permisjon sammen, i allefall den første tiden når mor er sliten etter fødslen og alt er litt skummelt (i allefall for førstegangsfødende) Hva med krav om 2 ukers lønnet fødselspermisjon til far?
Snuppemamma Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Flott om det blir mulig å gjøre det slik, men jeg vil ikke ha det lovfestet nei. Syns hver familie må få velge selv, det som passer best for den aktuelle. Her i huset blir mor mest hjemme, det passer oss best. Men ifht likelønn er det nok et bra steg på veien...må da gå an å få til det uten at dette må lovfestes?
<3 lykkeliten <3 Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Jeg blir så provoser og sint og frustrert av denne debatte. Jeg blir så irritert og får så utrolig vondt i magen hver gang jeg leser om den. Jeg vil ikke at noen andre skal sitte å fortelle meg hva som er best for min familie. Vi har antagelig ikke råd til at jeg tar mere enn 80% perm. Det vil da si at jeg må ut i jobb etter 6 mnd, noe som er helt hårreisende. Far vil ikke være hjemme med barnet i 3 mnd, for det har vi prøvd før. Han bare orker ikke tanken på det en gang til. 6 uker er mere enn nok. Og for meg er det helt greit. Det forhindrer ikke oss i å få flere unger. Men hvis det da skal være sånn at babyen må beg i barnehage el dagmamma når den er 6 mnd, Da beg morsinstinktet mitt å gå i forsvar mot små hjelpeløse mennesker som ikke har noe di skulle ha sagt. Jeg griner bare jeg tenker på det. La nå oss mødre få være den gode omsorgspersonen vi vil være og amme våre barn så lenge vi vil. Ikke tving oss til å slutte med det, for det er noe som fører til dårlig samvittighet. Og mødre med konstant dårlig samvittighet er ikke bra for små barn. Jeg synes det er helt greit at fedre får være mere hjemme, for di som vil det. Og legg gjerne godt til rette for det. Men ikke tving di som absolutt ikke har mulighet eller vil. Skal ikke samfunnet bli bedre å bo i?
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Jeg blir litt frustrert over en ting her, jenter. Mange av dere nevner at dette ikke går fordi mennene tjener så mye bedre enn dere. Har dere tenkt over at grunnen til at menn tjener så mye bedre enn kvinner er at de ikke har 1 års permisjoner? Dette er jo et tiltak som er tenkt for å bedre kvinners posisjon i arbeidslivet. JEG synes det er dritkjipt at JEG ikke får lønnspålegg neste år pga permisjonen, mens mannen min får (selv om har tar 3 mnd permisjon). Ikke alle som lever på mennene sine.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Valgfrihet!!! Tror familier i Norge greier fint å bestemme hvordan de skal fordele permisjonen seg imellom. Og dette må være noe man sammen bestemmer, far og mor sammen.Dersom det er ønskelig at far er hjemme lenger, så kan han det, også med dagens ordning. Dersom mor vil satse på karrieren like etter fødselen, kan hun fint det, ved at hun sammen med far bestemmer hvem som skal være hjemme. Går ikke på diskriminering dette, men det å kan ta felles avgjørelser i familien. Selv tror jeg ikke lave lønninger i heslesektoren kommer av alle svangerskapspermisjonene, men nettopp fordi vi kvinner ikke er noe flink til å si fra og stå på våre krav. Så lenge vi godtar slike lønninger, så vil de fortsatt være slik. Og hvorfor skal vi trenge menn for å øke lønningene, nei heller stå på egene ben. Valgfrihet er tingen, la mor og far få bestemme sammen!!!
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Valgfrihet er jeg og samboer for:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå