jiha Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Hver gang jeg har lest på lånekassen har jeg gått ut i den tro på at jeg skal få så å så mye utbetalt.. men hver gang er det ikke sånn i det hele tatt.. Nå har jeg fått innvilget lån i tilegg til lønna min (er lærling). Så står det at jeg kan få fødsels stipend. men kommer jo til å motta fødsels penger fra nav også, har det noe å si? å så står d at jeg kan få 6500 i fødsels stipend, men jeg får bare 2000 i lån i måneden. blir bare det omgjort til stipend da eller vil jeg få 6500? håper noen har vært gjennom dette selv å skjønner hva jeg lurer på=)
Lille trille satt på hylle Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Er ikke sikker på hvordan reglene er. Men jeg ville spurt på dib, det er sikkert noen der som får støtte derfra og kanskje kan gi deg et ordentlig svar=)
prego Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Jeg vet at du må ha hatt rett til stipend og lån så så lenge FØR du skal søke om fødselsstipend, så om du ikke har mottatt ytelser fra de før nå nylig så er det ikke sikkert du får fødselsstipend.. Tror det er snakk om 6 måneder før ellerno... NAV og lånekassa har ingenting me hverandre å gjøre, så ytelser fra NAV har ingenting å si for det du eventuelt kan få fra lånekassa.. Hvis du går inn på din side på lånekassa kan du skrive mail til de dær og spørre om disse tingene, bare husk å formuler deg godt slik at du får svar på AKKURAT det du lurer på, de er litt raske til å komme med stardardsvar som ikke svarer på akkuart ditt spørsmål..
*Super*Mamman* Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 For å få fødselsstipend i fra lånekassen, må du ha hatt rett til lån/stipend i 6 mnd før permisjonen, men det står ikke at en må ha mottat lån/stipend i de mnd... Fullt lån/stipend utgjør 6000 pr mnd, men en får noe mer utbetali i august og i januar, slik at det bli 8000 i gjennomsnitt.. Du kan også få foreldre tilskudd i fra lånekassa, på ca 13000. Men det kommer ann på lønnen til barnefaren osv..... Alt det du får i fra lånekassen under permisjonen , blir gjort om til stipend. Også lånet ja...
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 fødselsstipendet er på 8000 eller 9000 i måneden, kommer an på hvor mye far tjener. det er fordi det tatt med forsørgertillegg i tillegg til vanlig fult stipend og lån. men du må ha hatt rett til stipend og lån i de siste 6 mnd før fødsel. fødselsstipendet er kun stipend og ingenting lån så lenge far ikke mottar foreldrepenger samtidig. du søker ikke om vanlig lån og stipend , men en egen blankett for fødselsstipend.
Mamma til snart 4 Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 går du på skole så har du rett til fødselstipend, vet ikke hvordan det er med lærlinger. må må ikke fått stipend fra lånekassen tidligere, men så lenge du er student så er du innen deres system derfor vi du få, jeg får kun 4100kr mnd fra dem, siden sambo tjener for mye. men jeg gikk også bare 20 timer påbygg nå sist, så det har også noe med saken å gjøre. bare ta å søk du;)
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Når jeg fikk fødselsstipend sist så gikk dem utifra lønna til sambo, han tjente over en viss sum før skatt så jeg fikk 6730 kr mnden, hadde han tjent under en viss sum hadde jeg fått rundt 9000 i mnden.. Det kommer også ann på hvilken studier du tar, høyskole og vanlig videregående tror jeg (står informajson om dette på lånekassen sine sider). Alt lånet blir gjort om til stipend for de mndene du får fødselsstipend, du kan også få forsørgerstipend men dette regnes også utifra lønna til din samboer.. Du må ha hatt rett på lån og stipend fra lånekassen de siste 6 mndene før fødsel eller noe slikt. Om du blir sykemeldt kan du også få omgjort lån til sykepenger fra lånekassen.. Det beste er og avtale et møte med noen på ditt lokale lånekasse kontor eller ta en tlf til dem, er kun da du får helt nøyaktige svar...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå